سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

آیا خیال را می‌توان زندانی کرد؟

آیا خیال را می‌توان زندانی کرد؟

 

تصور ما این است که نویسندگی احتیاج به یک گوشه دنج و خلوت دارد. تصور نادرستی هم نیست. اما بعید است کسی فکر کند زندان همان گوشه دنج و خلوتی است که نویسنده دوست دارد به آن پناه ببرد. باوجود این نویسندگان زیادی از فرصت زندان برای نوشتن استفاده کرده‌اند. احتمالا برای اینکه ثابت کنند خیال را نمی‌شود زندانی کرد!

تصور ما این است که نویسندگی احتیاج به یک گوشه دنج و خلوت دارد. تصور نادرستی هم نیست. اما بعید است کسی فکر کند زندان همان گوشه دنج و خلوتی است که نویسنده دوست دارد به آن پناه ببرد. باوجود این نویسندگان زیادی از فرصت زندان برای نوشتن استفاده کرده‌اند. احتمالا برای اینکه ثابت کنند خیال را نمی‌شود زندانی کرد!

 

 

 

 

تاثیر تجربه زندان بر نویسندگان

 

 

اگر نویسندگی را یک حرفه به شمار آوریم، می‌توانیم بگوییم نویسندگان بیشتر از خیلی حرفه‌های دیگر زندان را تجربه کرده‌اند!

وقتی کسی از زندان بیرون می‌آید، عموما تا مدت‌ها طول می‌کشد تا تجربه ناخوشایند محدودیت و دوری از اجتماع را فراموش کند. البته تبعات آن احتمالا تا پایان عمر همراهش خواهد بود. البته ناگفته پیداست که دلایل زندانی شدن هر فرد در نحوه برخورد مردم، امنیت شغلی یا فشارهای روانی پس از زندان تاثیرگذار است. با این‌حال آیا تفاوتی در تجربه زندانی شدن بین یک نویسنده و دیگری وجود دارد؟ عبارت ساده‌ترش می‌شود اینکه نویسندگان با تجربه زندان چطور برخورد می‌کنند.

تصور ما این است که نویسندگی احتیاج به یک گوشه دنج و خلوت دارد. تصور نادرستی هم نیست. اما بعید است کسی فکر کند زندان همان گوشه دنج و خلوتی است که نویسنده دوست دارد به آن پناه ببرد. باوجود این نویسندگان زیادی از فرصت زندان برای نوشتن استفاده کرده‌اند. احتمالا برای اینکه ثابت کنند خیال را نمی‌شود زندانی کرد!

جالب است بدانید که اولین رمان به معنای امروزی که شروع عصر جدید ادبیات است اتفاقا زاده زندان است. می‌گویند سروانتس طرح رمان دن کیشوت را در زندان نوشت. در زندگینامه او دو دوره زندانی شدن به چشم می‌خورد، یکی کوتاه و دیگری یکساله، که مربوط به دوران بهم ریختگی اوضاع اقتصادی اسپانیاست و گویا میگل که مدتی مامور جمع‌آوری خراج بوده به اتهام اختلاس گرفتار شده بوده. تاثیر اوضاع بد اقتصادی، زندگی پر آشوب و میل به نوشتن، همگی دست به دست هم داده و باعث تولد دن کیشوت در میانه دیوارهای زندان شده.

اگر دوست دارید اطلاعات بیشتری درباره دن دیوانه زاده‌ی زندان بدانید، این پرونده وینش را ببینید.

 

دن-کیشوت-موبایل

بسیار درمورد دن کیشوت شنیده و خوانده‌ایم. چه مثال‌هایی که از او در زندگی روزانه‌ی خود نیاورده‌ایم. حتی پدیده‌ی کیشوتیسم را از منظر روانشناسی و جامعه‌شناسی مطالعه‌ کرده‌ایم. به‌هرحال دن کیشوت الهام‌بخش کارها، دیدگاه‌ها و نوآوری‌های زیادی بوده است. شاید شما هم ابتکاراتی در این زمینه داشته باشید که ما از آن بی‌خبریم.

شاید هم دوست‌ داشته باشید مثل ما مطالبی چند از منظرهای مختلف را در مورد این شوالیه‌‌ی ماجراجو بخوانید؛ به‌‌خصوص که به نظر می‌رسد دیدن آثاری از نقاشان معروف که از داستان و شخصیت دن کیشوت الهام گرفته‌اند برایتان جالب و دلپذیر باشد. پس با ما همراه شوید تا بار دیگر سراغ دن کیشوت و پیاده‌نظام ساده‌لوحش سانچو برویم و کشمکش‌های آن‌ها را در ادبیات و هنرهای تجسمی دنبال کنیم.

 

خوشبختانه یا متاسفانه نویسندگان ایرانی که جا پای سروانتس گذاشته‌اند و اثرشان را از درون زندان خلق کرده‌اند، کم نیستند. از معروفترین رمان‌های ایرانی زاده زندان شوهر آهوخانم است.

علی محمد افغانی در 22سالگی به تهران می‌آید و وارد دانشکده افسری می‌شود. حتی دوره‌ای با بورس نظامی به آمریکا می‌رود. اما بعداز مدتی جذب فعالیت‌های حزب توده می‌شود و به عضویت سازمان افسران حزب توده درمی‌آید. در جریان کودتای 28مرداد دستگیر و محاکمه و به اعدام محکوم می‌شود. دنیای ادبیات خوش‌شانسی می‌آورد و افغانی بعدا با یک درجه تخفیف حبس ابد می‌گیرد. در دوران زندان به فکر نوشتن کتاب می‌افتد. البته او از قبل آدم کتابخوانی بوده و یک کتاب تکنیک‌های داستان‌سرایی هم از آمریکا با خودش آورده بوده.

نوشتن کتاب در زندان کار راحتی نبوده. یعنی نه زندان جای خلوت و دنجی بوده و نه شرایط زندانیان سیاسی مناسب. با این حال افغانی از ترفندهای مختلفی برای نوشتن استفاده می‌کرده، مثلا یک کتاب انگلیسی جلویش باز می‌گذاشته تا نگهبان‌ها فکر کنند که مشغول ترجمه است یا شب‌ها به ایده‌ها فکر می‌کرده و کنار تختش می‌نوشته تا یادش نرود و صبح تا فرصت مناسبی گیر می‌آورده شرح و بسطشان می‌داده و روی کاغذ می‌نوشته.

چهارسال بعد افغانی مورد عفو قرار می‌گیرد و از زندان آزاد می‌شود در حالیکه یک رمان پروپیمان به اسم شوهر آهوخانم زیربغل داشته. اول هیچ ناشری چاپ آن را قبول نمی‌کند تا در نهایت خودش آن را چاپ می‌کند و بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد.

افغانی گفته بود اگر زندان نمی‌رفتم ممکن بود نویسنده نشوم. درهرحال تاثیر زندان هر چه بوده به او کمک کرده تا این رمان ماندگار را خلق کند. اگر با این رمان آشنا نیستید می‌توانید از اینجا اطلاعات بیشتری بگیرید.

 

شوهر آهو خانم

کتاب «شوهر آهو خانم» یکی از بهترین رمان‌های فارسی در پنجاه‌سال اخیر و در پویش «صدسال شمسی، ده داستان فارسی» وینش است. در این کتاب به بررسی روزگار و شرایط در چهار وجه و بعد مختلف پرداخته می‌شود. علی محمد افغان، در این کتاب به خوبی به تمامی جزئیات مانند حرکات زن و مرد و کودک و حتی سگ و گربه‌ها پرداخته و حوادث طبیعی زندگی مثل نزاع آسیابان و نانوا و درگیری دو هوو با یکدیگر و همسرشان را به خوبی توصیف می‌کند

 

رمان مهم دیگر فارسی زاده‌ی زندان، جای خالی سلوچ است. محمود دولت آبادی که در سال 1355 بخاطر باورهای سیاسی‌اش به زندان ساواک افتاده بود، شخصیت و زندگی مرگان (زن داستان جای خالی سلوچ) به ذهنش رسید. خودش می‌گوید: «این داستان در اوین مرا دچار خود کرد و چون در زندان امکان نوشتن نبود دچاری من به نوعی بیماری تبدیل شد و حدود یک هفته-ده روز، وضع و حال روحی و رفتارم چندان تغییر کرد که دوستان هم‌بند، به خصوص کسانی که بیشتر با هم دمخور بودیم، دچار تعجب شده بودند.»

دولت آبادی روزها و شب‌های زندان را با فکر به این شخصیت و پرداخت داستان در ذهنش می‌گذارند، آنقدر دقیق که وقتی از زندان آزاد می‌شود در یک فاصله 70 روزه کل رمان را می‎نویسد. البته که پشت آن هفتاد روز، سه سال روزها و شب‌های زندان بوده که دقیقه‌هایش را با پرواز خیال قابل گذران می‌کرده.

رمان جای خالی سلوچ جزو داستان‌های برگزیده فارسی در پویش وینش بود و پرونده مفصلی برای آن منتشر کردیم که در اینجا می‌توانید ببینید.

 

 

زمینج

سال گذشته گروهی از اهالی ادبیات و خوانندگان وینش، ده داستان فارسی برگزیده صدسال اخیر را در پویش «صدسال شمسی، ده داستان فارسی» انتخاب کردند. می‌خواهیم پرونده‌هایی برای برخی از این داستان‌ها منتشر و فرصت بیشتری برای نقد و بررسی شش کتاب اول این نظرخواهی فراهم کنیم. در اولین پرونده از این سری پرونده‌ها به کتاب «جای خالی سلوچ» نوشته محمود دولت‌آبادی پرداخته‌ایم. این پرونده‌ها با پنج کتاب دیگر برگزیده‌ی پویش در ماه‌های آینده ادامه پیدا خواهند کرد.

 

از دیگر نویسندگان ایرانی که در داخل زندان کتاب آفریده‌اند می‌شود به بزرگ علوی اشاره کرد. سیدمجتبی آقابزرگ علوی تحصیلاتش را در آلمان گذراند و بعداز بازگشت به ایران علاوه بر تدریس و نویسندگی، همراه با صادق هدایت گروه ادبی ربعه را راه انداخت. او در سال 1315 همراه گروه 53 نفر بخاطر اندیشه‌های سیاسی‌شان بازداشت و به زندان محکوم شدند.

بزرگ علوی پنج سال در زندان قصر به سر برد. در این مدت شروع به نوشتن مجموعه‌ای کرد که بعد از آزادی به اسم ورق پاره‌های زندان به چاپ رسید. این مجموعه هم روزنوشت‌هایی از ثبت وقایع زندان و هم داستان‌هایی درباره زندانیان است.

مثل نمونه‌های قبلی، نوشتن در زندان کار راحتی نبوده و به همین خاطر بزرگ علوی این نوشته‌ها را در لحظه‌های مناسبی که پیدا می‌کرده روی هر کاغذی که دم دستش می‌آمده، از کاغذ سیگار یا پاکت میوه و غذا ثبت می‌کرده. خودش می‌گوید: «اگر ماموران زندان در دست ما کاغذ یا قلمی می‌دیدند جنایت بزرگی به شمار می‌آمد!»

فکر ثبت اتفاقات زندان یا داستان نوشتن از زندگی زندانیان، آن هم درون زندان، کار مهمی بوده. هم بخاطر خطراتی که جان نویسنده را تهدید می‌کرده و هم از این جهت که نوعی مستندنگاری به حساب می‌آمده. درهرحال بزرگ علوی با این کار هم به ادبیات خدمت کرده و هم بار دیگر ثابت کرده که خیال قابل زندانی شدن نیست!

اینجا توضیحات کامل‌تری درباره کتاب ورق پاره‌های زندان بخوانید.

 

ورق پاره های زندان

ورق‌پاره‌های زندان روایت‌هایی است که بزرگ علوی بر روی تکه کاغذ پاره‌هایی که اینجا و آنجا در زندان گیر می‌آورده نوشته است؛ کاغذ سیگار اشنو، باقیمانده جعبه شیرینی یا کاغذ قند. نوشتن جرم بزرگی در زندان داشت و بزرگ علوی در مقدمه این کتاب می‌نویسد با آگاهی از این موضوع این خاطرات را یادداشت می‌کرده است. او باور داشته که ملت ایران از این جریانات اطلاع کافی نداشته است و می‌خواسته نسل‌های آینده بدانند که در این دوران سیاه با جوانان باغیرت چه می‌کردند.

 

الکساندر سولژنیتسین را احتمالا با کتاب مجمع الجزایر کولاک به یاد می‌آورید، کتابی که چندی پیش هم نسخه کامل آن به چاپ رسید. اما شاید ندانید که پیش از آن سولژنیتسین با کتاب یک روز از زندگی ایوان دنیسوویچ به شهرت رسیده بود. کتابی که طرح و ایده‌اش در اردوگاه کار اجباری به ذهنش رسید.

سولژنیتسین از نویسندگان دوران شوروی بود که در سال 1945 به دلیل یک نامه انتقادی درباره استالین گرفتار و به هشت سال زندان در اردوگاه کار اجباری محکوم شد. در اردوگاه به این فکر می‌افتد که چطور می‌شود فضای سخت و سیاه آنجا را برای کسی توصیف کرد؟ و به این نتیجه می‌رسد که با شرح 24ساعت از زندگی عادی یک زندانی، این کار شدنی است. از همان زمان به شکل پنهانی شروع به یادداشت برداری از شرایط اردوگاه برروی تکه کاغذهایی می‌کند. هفت سال بعد از زندان آزاد می‌شود و در مدت چهل روز داستانش را می‌نویسد اما بعداز مرگ استالین موفق به چاپ آن می‌شود.

داستان ابتدا در یک مجله به چاپ می‌رسد ولی به سرعت محبوب و معروف شده و همین باعث شد که بعدها نه تنها انتشار مجددش متوقف بلکه صفحات داستان از نشریه کنده شود!

درهرحال سولژنیتسین توانست داستانی را که در زندان متولد کرده بود به دنیای ادبیات بیاورد و بعدا نه تنها نسخه‌هایی از این کتاب به زبان‌های دیگر منتشر شد بلکه در سال 1970 فیلمی نیز براساس آن ساخته شد.

اگر با این کتاب آشنا نیستید، سری به اینجا بزنید.

 

همان طور که از نام کتاب یک روز از زندگی ایوان دنیسوویچ برمی آید این کتاب داستان یک روز از زندگی یک زندانی معمولی با نام «ایوان دنیسویچ شوخوف» است که به جرم جاسوسی برای آلمانی ها در جبهه جنگ توسط روس‌ها دستگیر شده است. مردی که بی گناه است اما حالا او را به گولاگ‌ها یا زندان‌های خود فرستاده اند، جایی که مدام تاکید می‌شود بسیاری از آنجا زنده خارج نمی‌شوند. اما او که به ده سال زندان محکوم شده است، در نهایت از آنجا خارج می شود، درست ده سال بعد نه یک روز کم، نه یک روز بیشتر.

 

کتاب‌هایی که در زندان متولد شده‌اند تنها همین چند نمونه نیستند. از ژان ژنه تا اسکاروایلد نویسندگان بسیاری در زندان به خلق اثر پرداخته‌اند. دلایل آنها هر چه باشد، در نهایت نشان می‌دهد که نویسنده را می‌شود زندانی کرد، اما خیال را هرگز!

اگر شما هم نمونه‌هایی از این کتاب‌ها سراغ دارید به ما معرفی کنید.

 

 
آیا خیال را می‌توان زندانی کرد؟

 

کتاب های بکار رفته در این مقاله

ورق پاره های زندان

نویسنده: بزرگ علوی

ناشر: نگاه

نوبت چاپ: ۱۲

سال چاپ: ۱۴۰۰

تعداد صفحات: ۱۱۲

شابک: ۹۷۸۹۶۴۶۷۳۶۲۶۹

تهیه این کتاب

شوهر آهو خانم

نویسنده: علی‌محمد افغانی

ناشر: نگاه

سال چاپ: ۱۳۴۰

تعداد صفحات: ۸۰۰

شابک: ۹۷۸۹۶۴۳۵۱۱۱۰۴

تهیه این کتاب

یک روز از زندگی ایوان دنیسوویچ

نویسنده: الکساندر سولژنیتسین

مترجم: رضا فرخ‌فال

ناشر: نشر نو

نوبت چاپ: ۱

سال چاپ: ۱۴۰۰

تعداد صفحات: ۱۸۳

شابک: ۹۷۸۶۰۰۴۹۰۲۸۱۶

تهیه این کتاب

دن کیشوت (جلد ۱)

نویسنده: میگل دو سروانتس

مترجم: محمد قاضی

ناشر: ثالث

تعداد صفحات: ۶۶۲

شابک: ۹۷۸۹۶۴۷۲۳۰۹۴۰

تهیه این کتاب

دن کیشوت (جلد ۲)

نویسنده: میگل دو سروانتس

مترجم: محمد قاضی

ناشر: ثالث

تعداد صفحات: ۷۷۵

شابک: ۹۷۸۹۶۴۷۲۳۰۹۵۷‭

تهیه این کتاب

جای خالی سلوچ

نویسنده: محمود دولت آبادی

ناشر: نشر چشمه

نوبت چاپ: ۳۸

سال چاپ: ۱۳۵۷

تعداد صفحات: ۴۱۰

شابک: ۹۷۸۹۶۴۶۱۹۴۲۶۷

تهیه این کتاب

  این مقاله را ۷ نفر پسندیده اند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *