سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

در زمانه‌‌ی COVID: بررسی تاثیر همه‌ گیری ویروس کرونا بر صنعت چاپ و نشر

در زمانه‌‌ی COVID: بررسی تاثیر همه‌ گیری ویروس کرونا بر صنعت چاپ و نشر

 

همه‌گیری ویروس کرونا بر بسیاری از جنبه‌های مختلف زندگی ما تاثیر گذاشت. حالا دیگر زمان بیشتری از روز را در خانه هستیم و می‌توانیم بیشتر از گذشته به تماشای فیلم و سریال بنشینیم و از آن هم بهتر، زمان بیشتری را به مطالعه اختصاص دهیم. در مطلب پیش رو می‌توانید با تغییراتی که به واسطه‌ی کرونا بر سلیقه‌ی مردم و صنعت چاپ و نشر تحمیل شده است آشنا شوید.

(مترجم)

همه‌گیری ویروس کرونا بر بسیاری از جنبه‌های مختلف زندگی ما تاثیر گذاشت. حالا دیگر زمان بیشتری از روز را در خانه هستیم و می‌توانیم بیشتر از گذشته به تماشای فیلم و سریال بنشینیم و از آن هم بهتر، زمان بیشتری را به مطالعه اختصاص دهیم. در مطلب پیش رو می‌توانید با تغییراتی که به واسطه‌ی کرونا بر سلیقه‌ی مردم و صنعت چاپ و نشر تحمیل شده است آشنا شوید.

 

 

نویسنده: سورابهی راوات
مترجم: نادیا کریمی

 

ادعای پوچی نیست اگر بگوییم که ویروس کرونا تمامی جنبه‌های زندگی ما را تحت تاثیر خود قرار داده است. دیگر شیوه‌ی زندگی، غذا خوردن، سفر کردن، پخت‌و‌پز و حتی کتاب خواندن ما، مثل روزهای قدیم، «نرمال» نیست. به نظر می‌رسد در چنین روزهایی، مردم زمان بیشتری برای مطالعه دارند. اما صنعت چاپ و نشر کتاب هم تحت‌تاثیر همه‌گیری ویروس کرونا قرار گرفته است؛ و ناشران هم، مانند هر کسب‌وکار دیگری، تلاش‌ کرده‌اند خود را با جهانی که به سرعت در حال تغییر است، سازگار کنند!

 

ترندهای جدید در صنعت نشر

در زمان‌های نه چندان دور، مردم کتاب‌های فیزیکی را به نسخه‌های الکترونیکی و صوتی ترجیح می‌دادند. اما امروزه، با توجه به مسائل بهداشتی، تغییر قابل توجهی در سلیقه و انتخاب عمومی رخ داده است. آکریتی تیاگی (Akriti Tyagi) سرپرست بازاریابی ناشران HarperCollins در هندوستان (India) می‌گوید شاهد یک جهش قابل توجه در فروش کتاب‌های الکترونیکی و صوتی هستیم. براساس آمارها، میزان فروش کتاب‌های چاپی در مقایسه با دوران پیش از پاندمی کرونا تا ۶۰ درصد کاهش یافته است. در مقابل، خرید نسخه‌های صوتی و الکترونیکی کتاب تا دو برابر رشد داشته است. چرا که به خاطر محدودیت‌های بهداشتی، امکان ارسال کتاب به تمام نقاط وجود ندارد. (اگر می‌خواهید از این فرصت استفاده کنید و عادت مطالعه را در وجود خود پرورش دهید، نگاهی به مقاله‌ چگونه کتاب‌های بیشتری بخوانیم بیاندازید.)

 

Akriti Tyagi

 

خیلی طبیعی است که برای هر تغییر و شرایط جدید، موافقان و مخالفانی وجود داشته باشند. صنعت چاپ و نشر کتاب هم از این مجادلات بی‌بهره نمانده است. این که مردم در دوران قرنطینه کتاب‌های بیشتری می‌خرند اتفاق مبارکی است. اما در این روند اشکالاتی نیز وجود دارد. بد نیست بدانید که در طول دوران قرنطینه، ناشران با حجم بالایی از دزدی (انتشار غیرقانونی) کتاب‌های الکترونیکی مواجه شدند. پلتفرم‌های دیجیتالی ارائه‌ی کتاب تلاش کردند که با ارائه‌ی تخفیفات ویژه و ثبت‌نام رایگان به مبارزه با این موج برخیزند. به هر صورت، فروش کتاب‌های الکترونیکی با تخفیف‌های ویژه باعث شد مردم بیشتر به خرید قانونی کتاب تمایل نشان دهند. اما آروپ بوس (Arup Bose) یکی از ناشرانی که با Srishti Publishers & Distributors همکاری می‌کند اعتقاد دارد که این سیاست، در طولانی مدت باعث بی‌اعتبار شدن محتوای کپی‌رایت خواهد شد. 

رونق صنعت انتشار دیجیتالی کتاب، ناشی از تغییرات بزرگی است که همه‌گیری ویروس کرونا به جوامع ما تحمیل کرده است. شاید برای نخستین بار در طول تاریخ صنعت چاپ و نشر است که نسخه‌ی الکترونیکی یک کتاب پیش از نسخه‌ی فیزیکی آن منتشر می‌شود. به علاوه، فروش غیرحضوری و از طریق فروشگاه‌های آنلاین هم در حال رونق گرفتن است. مردم دیگر ترجیح می‌دهند که کتاب‌ها را به صوت مجازی و از طریق ایمیل، وب‌سایت‌های مختلف، واتس‌اپ خریداری کنند. یا حتی ساده‌تر از تمام این‌ها، آن‌ها تماس گرفتن با کتاب‌فروشی‌ها و خرید آفلاین را به خرید حضوری ترجیح می‌دهند. (در مقاله‌ی کرونا عادت‌های کتاب خریدن و کتاب خواندن را تغییر می‌دهد جزئیات بیشتری را در اختیارتان قرار داده‌ایم.)

یکی دیگر از تغییراتی که قرنطینه ایجاد کرد، عادت دادن مردم به مطالعه‌ی سریع و بی‌واسطه‌ی جدیدترین آثار نویسندگان است. به طور مثال، جی کی رولینگ (J. K. Rowling) در همین دوران توانست هواداران خود را در اقصی نقاط جهان، مجذوب جدیدترین اثرش، Ickabog نماید! او از ۲۶ ماه می تا ۱۰ جولای سال ۲۰۲۰ میلادی، فصل‌های مختلف کتابش را به صورت آنلاین و از طریق وب‌سایت رولینگ منتشر کرد. در نهایت، در ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ کتاب به صورت رسمی و فیزیکی منتشر شد.

 

کرونا

 

در مثالی دیگر می‌توان به شوبها دی (Shobhaa De)، نویسنده و روزنامه‌نگار اهل هندوستان اشاره کرد. او که به خاطر به تصویر کشیدن مشکلات اجتماعی در جامعه‌ی خود به جکی کالینز هندی معروف است، ۲۴ داستان کوتاه را (با پس‌زمینه‌ی زندگی در قرنطینه) به صورت هفتگی منتشر کرد. در پایان، تمام آن‌ها را در کتابی به نام Lockdown Liaisons به صورت فیزیکی به انتشار رساند. جالب است بدانید که Srishti Publishers، از مالکان یک پلتفرم دیجیتال فروش و ارائه‌ی کتاب‌های صوتی و الکترونیکی، اعلام کردند که در طول ماه‌های آوریل و می سال ۲۰۲۰، بیش از ۵۰ عنوان کتاب جدید منتشر نموده‌اند.

نکته‌ی جالب دیگر اینکه با توجه به جهشی که در میزان مطالعه‌ی افراد رخ داده، برخی از کتاب‌ها زودتر از موعد منتشر شدند. به عنوان مثال پادشاه نویسنده‌های ژانر وحشت، استیون کینگ (Stephen King) آخرین اثر خود با نام اگر خونریزی کند (If He Bleeds) را به خاطر همه‌گیری ویروس کرونا و شرایط مردم در قرنطینه، زودتر از موعد منتشر کرد.

 

مردم این روزها چه کتاب‌هایی می‌خوانند؟

ناشران متوجه شده‌اند که همه‌گیری ویروس کرونا و وحشت ناشی از آن، باعث ایجاد تغییراتی در سلیقه‌ی مردم شده است. این یعنی خوانندگان تلاش می‌کنند که از طریق کتاب‌ها به آرامش روحی و ذهنی برسند. آکریتی در این باره توضیح داده است که آثاری مثل کیمیاگر، نوشته‌ی پائولو کوئیلو، دوباره به لیست خرید علاقمندان به کتاب برگشته‌اند. علاوه بر این، کتاب‌های دیگری مثل نگرش یعنی همه چیز (Attitude Is Everything) از جف کلر (Jeff Keller) هم در زمره‌ی کتاب‌های پرطرفدار این دوران هستند. یکی دیگر از ژانرهای پروفروش دوران قرنطینه، ژانر آموزشی و کمک آموزشی است؛ ژانر محبوب در بین کودکان و بزرگسالان! در دوران تعطیلیِ بسیاری از مدارس و موسسات آموزشی، مردم مشتاق شده‌اند که بتوانند در خانه به کودکان خود نکات مفیدی بیاموزند؛ یا حتی خودشان مهارت‌های جدیدی یاد بگیرند. در این مسیر چه چیزی بیشتر از یک کتاب خوبِ آموزشی می‌تواند یاریگر باشد؟

 

تغییر دوران به تغییر در هنجارها می‌انجامد

به نظر می‌رسد که ویروس کرونا برای مدت زیادی در زندگی ما حضور خواهد داشت. بنابراین لازم است که زندگی خود را به روشی جدید سامان دهیم تا بتوانیم این دوران را با حداقل خسارات بگذرانیم. شاید همه چیز مثل دوران تغییر هنجارها و عادات مردم در استفاده از پول نقد باشد! شاید کتاب‌ها نیز در حال ورود گسترده به دوران دیجیتال و غیر فیزیکی هستند! به هر صورت، مردم، بیشتر از گذشته ترجیح می‌دهند که کتاب‌ها را به صورت دیجیتالی مطالعه کنند. چیزی که مسلم است میل نابود نشدنی انسان به خواندن و نوشتن می‌باشد. علاقه‌ی ما به مطالعه و نوشتن هرگز محو یا کمرنگ نمی‌شود، بلکه از قالبی به قالب دیگر و ژانری به ژانر دیگر در خواهد آمد.

 

این مقاله به زبان انگلیسی را می‌توانید در این‌جا بخوانید.

  این مقاله را ۶ نفر پسندیده اند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *