سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

اشتراک گذاری این مقاله در فیسبوک اشتراک گذاری این مقاله در توئیتر اشتراک گذاری این مقاله در تلگرام اشتراک گذاری این مقاله در واتس اپ اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین

مادران رسانه ای پدران دیجیتال

نویسنده: یلدا اولز

مترجم: راضیه نیک طلب

ناشر: اگر

نوبت چاپ: ۱

سال چاپ: ۱۴۰۰

تعداد صفحات: ۲۸۸

شابک: ۹۷۸۶۲۲۹۷۹۲۲۳۰


تاکنون 1 نفر به این کتاب امتیاز داده‌اند

تاکنون 1 نفر به این کتاب امتیاز داده‌اند

تهیه این کتاب

مادران رسانه‌ای پدران دیجیتال

 

 

یکی از مسایلی که مادران و پدران روزگار ما در تربیت فرزندان‌شان با آن درگیر دارند، چیزی است که فضای مجازی خوانده می‌شود. بچه‌ها شب و روز با تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ سر می‌کنند و در دنیایی به سر می‌برند که پدر و مادرها به آن راهی ندارند. مشکل اصلی‌تر اینجاست که بخش بزرگی از والدین دانش و اطلاعات‌شان در این دنیا کمتر از فرزندان‌شان است و نمی‌دانند چه اتفاقی دارد رخ می‌دهد.


مدام با خود کلنجار می روند که چه باید بکنند؟ کار این قدر آسان نیست که بچه‌ها با امر و نهی دست از این کار بکشند و به کاری مشغول شوند که دل پدر و مادرشان را به دست بیاورند. از طرف دیگر مدام در فضاها و رسانه‌های رسمی و غیر رسمی از مضرات شبکه‌های اجتماعی و دسترسی بی‌فیلتر به اینترنت گفته می‌شود و از سوی دیگر درست عکس آن در برخی رسانه‌ها بیان می‌شود و همه‌ی این‌ها به سردرگمی بیشتر پدر و مادرها انجامیده است.

 

مادران رسانه ای پدران دیجیتال

 

 

کتاب مادران رسانه‌ای پدران دیجیتال دقیقاً برای راهنمایی پدر و مادرها در چنین وضعیتی نوشته شده و برای پاسخ دادن به همین نگرانی‌هاست. فرقش با خیلی از کتاب‌های دیگر هم این است که دستورالعمل و توصیه و نصیحت نیست، بلکه کتابی است مبتنی بر پژوهش، اما به زبان ساده که برای عموم پدر و مادرها مفید است.


نویسنده در این کتاب تلاش می‌کند بدون افتادن در دام دوگانه اینترنت خوب و اینترنت بد، اول نتایج تحقیقات را بیان کند و سپس راه‌حل‌های خودش و راه‌حل‌هایی را که نهادهای علمی پیشنهاد داده‌اند ارائه کند.
نویسنده در این کتاب به این موضوعات می‌پردازد : فرزندپروری در عصر دیجیتال، زمان نمایش برای نوزادان و کودکان نوپا، عصر موبایل، مغز دیجیتال، رسانه‌های اجتماعی و زندگی اجتماعی، شهرت، FOMO و سلفی، مغز دیجیتال، یادگیری در عصر دیجیتال، آموزش در عصر دیجیتال و بازی‌های ویدیویی.

 

 

درباره نویسنده


یلدا اولز فرزند یک ایرانی مهاجر ساکن آمریکا است، از دانشگاه یو سی ال ا دکترای روانشناسی رشد دارد و بیش از 15 سال در بزرگترین شرکت‌های فیلمسازی جهان نظیر سونی و مترو گلدن مایر و … فعالیت کرده است. تخصص او در مورد چگونگی ایجاد محتوای رسانه‌ای و نحوه تأثیر رسانه‌ها بر کودکان است. او به پیوند دادن تحقیق و عمل ایمان راسخ دارد و به تازگی «مرکز محققان و داستان‌سرایان» را تأسیس کرده تا پل ارتباطی علم و رسانه‌های سرگرمی را برپا کند و به هدف افزایش تأثیرات مثبت رسانه بر جوانان برسد.

 

یلدا اولز

 

 

پژوهش‌های او درباره چگونگی تأثیر رسانه‌های سنتی و جدیدتر بر رفتار اجتماعی نوجوانان متمرکز است. یافته‌های اولز در مجله‌های تایم، نیویورک تایمز و یو‌اس‌ای تودی منتشر شده است و بارها برای سخنرانی و برگزاری کارگاه به کاخ سفید ، پیکسار، گوگل و مدرسه بازرگانی هاروارد و … دعوت شده است. او محقق و نویسنده و مادر است و همین کتاب‌ها و مطالعات او را همزمان علمی و کاربردی می‌کند و به آن ویژگی می‌بخشد که در کمتر کتاب دیگری پیدا می‌شود.


بخشی از کتاب مادران رسانه‌ای پدران دیجیتال


*مطالعات درباره خانواده‎ها، انواع محیط رسانه‎ای را به‎دست می‎دهد. مطالعه‌‎ای در دانشگاه نورث وسترن روی 2300 والد دارای کودک صفر تا 8 ساله، سه مدل محیط رسانه‎ای را نشان می‎دهد:


رسانه‎‌محور، رسانه متعادل و رسانه محدود:
1. بیش از یک سوم والدین (39 درصد)، رسانه‎‌ محور بودند، محیطی را در خانه ایجاد کرده بودند که به سمت صفحه نمایش بود، در اتاق خواب بچه‌ها تلویزیون هست، معمولاً در پس زمینه تلویزیون روشن است و برنامه پخش می‎شود. کودکان در این خانواده‌ها، روزانه حدود 5 ساعت از صفحه نمایش استفاده می‎کنند.


2. رسانه متعادل تقریباً نیمی از نمونه را تشکیل می‎دهند (حدود 45 درصد). این خانواده‌ها عاشق رسانه هستند اما سایر فعالیت‌های گروهی هم بخش مهمی از زندگی آن‎هاست. بچه‌ها زیر 3 ساعت در روز با صفحه نمایش سپری می‎کنند.


3. در 16 درصد از نمونه مورد بررسی، والدین کمتر از 1 ساعت در روز به تماشای تلویزیون می‎پردازند و بچه های آن‎ها نیز وقت کمتری صرف تماشای تلویزیون می‎کنند (1 ساعت و 35 دقیقه در روز).

نویسنده معرفی: گیسو فغفوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *