سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

اشتراک گذاری این مقاله در فیسبوک اشتراک گذاری این مقاله در توئیتر اشتراک گذاری این مقاله در تلگرام اشتراک گذاری این مقاله در واتس اپ اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین

داستانهای دل انگیز ادبیات فارسی

نویسنده: زهرا خانلری کیا

ناشر: توس

نوبت چاپ: ۱۰

سال چاپ: ۱۳۹۹

تعداد صفحات: ۲۲۴

شابک: ۹۷۸۹۶۴۳۱۵۱۴۹۲


تاکنون 1 نفر به این کتاب امتیاز داده‌اند
داستان های دل انگیز ادبیات فارسی

تاکنون 1 نفر به این کتاب امتیاز داده‌اند

تهیه این کتاب

داستانهای دل‌انگیز ادبیات فارسی

 

 

برخلاف کتاب‌های دیگری که برای آشنایی با داستان‌های شاهنامه پیشنهاد کرده‌ام، این‌یکی اختصاص به شاهنامه ندارد بلکه برگزیده‌ای از 16 داستان است از سروده‌های فردوسی و عطار و نظامی و چند شاعر دیگر. البته شش داستانش (که مجموعاً حدود یک‌سوم از صفحات کتاب را در بر گرفته) از شاهنامه است، ولی به نظرم انتخاب داستان‌ها از تعدادشان مهم‌تر است:

«داستان سیاوش»، «بهرام گور و لنبک آبکش»، «یک داماد و سه عروس»، «بیژن و منیژه»، «اسکند و کید هندی»، «داستان پیدایش شطرنج». برخلاف داستان‌های «سیاوش» و «بیژن و منیژه»، چهار داستان دیگر ازجمله داستان‌های کم‌شناخته‌ترِ شاهنامه است.


احتمالاً از دوران مدرسه به یاد دارید که مطالب شاهنامه را به سه دوره‌ی «اساطیری» (از آغاز کتاب تا تولد رستم) و «پهلوانی» (از تولد تا مرگ رستم) و «تاریخی» (پس از رستم) یا در بخش‌بندی ساده‌تر به دو دوره‌ی «اساطیری» (از آغاز کتاب تا مرگ رستم) و «تاریخی» تقسیم می‌کنند.

تقریباً تمام نام‌ها و رویدادهایی که با شنیدن نام شاهنامه به یاد می‌آوریم از بخش «اساطیری» آن است و از بخش «تاریخی»اش (یعنی وقایع دوران اشکانیان و ساسانیان) کمتر خوانده و شنیده‌ایم، اما داستان‌ها و بیت‌های خواندنی آن قسمت‌ها هم کم نیست.

آن چهار داستان دیگر همه از بخش تاریخی شاهنامه است و انتخاب‌های زهرا خانلری، که برخی از این داستان‌ها را در اواسط دهه‌ی 1330 برای انتشار در مجله‌ی سخن برگزیده و به نثر درآورده بود، از این‌جهت هم جالب‌توجه است. از میان این داستان‌ها، حکایت «بهرام گور و لنبک آبکش» از چند جهت در شاهنامه و حتی سرتاسر ادبیات کهن فارسی کم‌نظیر است، داستانی که گواه هنر فردوسی در کمدی‌پردازی و شخصیت‌پردازی است، تقابل جوانمردی که در عین تنگدستی بسیار مهمان‌نواز و بخشنده است و توانگری که خسیس است و فرومایه.

 

زهرا خانلری کیا
زهرا خانلری کیا

 


زهرا کیا (1293 – 1369)، که بیشتر با نام‌ زهرا خانلری شناخته می‌شود، از اولین دانش‌آموختگان دوره‌ی دکتری ادبیات فارسی در ایران بود، گروهی که تعدادشان به انگشتان دو دست نمی‌رسید و بیش از هشتاد سال پیش وارد این دوره شدند. نام و فعالیت‌های او، در تمام عمر، تحت‌الشعاع همسر نامدارش پرویز ناتل خانلری (1292 ـ 1369) قرار گرفت.

انگار خودش چنین ترجیح داده بود. در جوانی، پسر خردسالش را از دست داد و تا پایان عمر داغ فرزند بر دل داشت. سال‌های آخر عمر را هم به بیمارداری همسرش گذراند و خود شش ماهی پس از او درگذشت. با این‌همه، ترجمه‌ها و نوشته‌های ارزشمندی هم از او باقی مانده. چاپ اول داستانهای دل‌انگیز ادبیات فارسی را انتشارات نیل در سال 1337 منتشر کرد. چاپ‌های بعدی‌اش هم به‌همت بنیاد فرهنگ ایران و انتشارات توس عرضه شده و خوشبختانه طراحی‌های ساده و اصیل کتاب هم از چاپ‌های جدیدش حذف نشده است.

 

نویسنده معرفی: کامران فرهادی

نویسنده معرفی: کامران فرهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *