سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

اشتراک گذاری این مقاله در فیسبوک اشتراک گذاری این مقاله در توئیتر اشتراک گذاری این مقاله در تلگرام اشتراک گذاری این مقاله در واتس اپ اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین

له و علیه ویرایش

نویسنده: سایه اقتصادی نیا

ناشر: ققنوس

نوبت چاپ: ۲

سال چاپ: ۱۳۹۸

تعداد صفحات: ۱۸۴

شابک: ۹۷۸۶۰۰۲۷۸۴۸۷۲


تاکنون 1 نفر به این کتاب امتیاز داده‌اند
له و علیه ویرایش

تاکنون 1 نفر به این کتاب امتیاز داده‌اند

تهیه این کتاب

له و علیه ویرایش مجموعه‌ای از یادداشت‌ها و مقاله‌های سایه اقتصادی‌نیا درباره‌ی ویرایش است. او قبلاً این مقاله‌ها و یادداشت‌ها را در نشریه‌ها، کانال تلگرامی یا صفحه‌ی فیس‌بوک خود منتشر کرده بود. نویسنده کتاب را در سه فصل تنظیم کرده است: یک، له و علیه ویرایش؛ دو، نکته‌ها؛ سه، پرتره‌ها.

اقتصادی‌نیا در فصل نخست، به موضوع بسیار مهم آسیب‌شناسیِ ویرایش در ایران معاصر پرداخته و مشکلات و مسائلی را که به دلیل کم‌اهمیت‌ و فرا‌گیرشدن این مهارت پدیدار شده، تبیین کرده است. قالب نوشته‌های این فصل را می‌توانیم جستار نام نهیم. در این نوشته‌ها خاطرات، تجربه‌ها، شنیده‌ها، دریافت‌ها و آموخته‌های نویسنده به هم آمیخته‌اند. در اولین جستار این فصل، «ویرایش و روشنفکری»، نویسنده تاریخچه‌ی ویرایش در ایران را می‌کاود تا نسبت ویرایش با روشنفکری را دریابد.
در فصل دوم، نویسنده به نکته‌هایی دربارۀ درست‌نویسی و ویرایش پرداخته و در حقیقت، از عرصه‌ی نظر که بر فصل اول سایه داشت، به عرصه‌ی عمل گام ‌نهاده‌ است. نوشته‌های این فصل یادداشت‌های یک ویراستارند؛ بنابراین، خصلت تجربی و کاربردی بیشتری دارند. در همین فصل است که نثر نویسنده از لحن و بیان علمی فاصله گرفته و حالتی انشایی به خود می‌گیرد.
در فصل سوم، یادداشت‌هایی در ستایش از سه شخصیت نامی عرصه‌ی ویرایش نوشته است: ابوالحسن نجفی، احمد سمیعی‌گیلانی، علی صلح‌جو. این فصل «پرتره‌ها» نام دارد و هدف نویسنده این بوده است که مخاطب بتواند با خواندن این تک‌نگاری‌ها تصوری عمومی از سبک و روحیۀ کاری این سه تن پیدا کند.

درباره نویسنده

سایه اقتصادی‌نیا، متولد سال ۱۳۵۴، از سال ۱۳۷۸ وارد دوره‌ی ویرایش و ترجمه‌ی مرکز نشر دانشگاهی شد و نزد احمد سمیعی گیلانی، ابوالحسن نجفی، حسین سامعی، علی صلح‌جو و عبدالحسین آذرنگ آموزش دید. از سال ۱۳۸۴ به دعوت احمد سمیعی گیلانی به فرهنگستان زبان و ادب فارسی پیوست و تا سال ۱۳۹۶ دستیار سردبیر در مجله‌ی نامه‌ی فرهنگستان و نیز معاون گروه ادبیات معاصر بود.

پژوهش ادبی، نقد شعر معاصر و ویرایش سه شاخه‌ی اصلی فعالیت‌های قلمی اقتصادی‌نیاست.

نویسنده معرفی: افسانه دهکامه

نویسنده معرفی: افسانه دهکامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *