vinesh وینش
vinesh وینش

 

سایت معرفی و نقد کتاب وینش همکاران

مادران رسانه ای پدران دیجیتال

نویسنده: یلدا اولز

مترجم: راضیه نیک طلب

ناشر: اگر

نوبت چاپ: ۱

سال چاپ: ۱۴۰۰

تعداد صفحات: ۲۸۸

شابک: ۹۷۸۶۲۲۹۷۹۲۲۳۰

  این مقاله را ۰ نفر پسندیده اند

تهیه این کتاب


اولین نفری باشید که به این کتاب امتیاز می‌دهید

مادران رسانه‌ای پدران دیجیتال

 

 

یکی از مسایلی که مادران و پدران روزگار ما در تربیت فرزندان‌شان با آن درگیر دارند، چیزی است که فضای مجازی خوانده می‌شود. بچه‌ها شب و روز با تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ سر می‌کنند و در دنیایی به سر می‌برند که پدر و مادرها به آن راهی ندارند. مشکل اصلی‌تر اینجاست که بخش بزرگی از والدین دانش و اطلاعات‌شان در این دنیا کمتر از فرزندان‌شان است و نمی‌دانند چه اتفاقی دارد رخ می‌دهد.


مدام با خود کلنجار می روند که چه باید بکنند؟ کار این قدر آسان نیست که بچه‌ها با امر و نهی دست از این کار بکشند و به کاری مشغول شوند که دل پدر و مادرشان را به دست بیاورند. از طرف دیگر مدام در فضاها و رسانه‌های رسمی و غیر رسمی از مضرات شبکه‌های اجتماعی و دسترسی بی‌فیلتر به اینترنت گفته می‌شود و از سوی دیگر درست عکس آن در برخی رسانه‌ها بیان می‌شود و همه‌ی این‌ها به سردرگمی بیشتر پدر و مادرها انجامیده است.

 

مادران رسانه ای پدران دیجیتال

 

 

کتاب مادران رسانه‌ای پدران دیجیتال دقیقاً برای راهنمایی پدر و مادرها در چنین وضعیتی نوشته شده و برای پاسخ دادن به همین نگرانی‌هاست. فرقش با خیلی از کتاب‌های دیگر هم این است که دستورالعمل و توصیه و نصیحت نیست، بلکه کتابی است مبتنی بر پژوهش، اما به زبان ساده که برای عموم پدر و مادرها مفید است.


نویسنده در این کتاب تلاش می‌کند بدون افتادن در دام دوگانه اینترنت خوب و اینترنت بد، اول نتایج تحقیقات را بیان کند و سپس راه‌حل‌های خودش و راه‌حل‌هایی را که نهادهای علمی پیشنهاد داده‌اند ارائه کند.
نویسنده در این کتاب به این موضوعات می‌پردازد : فرزندپروری در عصر دیجیتال، زمان نمایش برای نوزادان و کودکان نوپا، عصر موبایل، مغز دیجیتال، رسانه‌های اجتماعی و زندگی اجتماعی، شهرت، FOMO و سلفی، مغز دیجیتال، یادگیری در عصر دیجیتال، آموزش در عصر دیجیتال و بازی‌های ویدیویی.

 

 

درباره نویسنده


یلدا اولز فرزند یک ایرانی مهاجر ساکن آمریکا است، از دانشگاه یو سی ال ا دکترای روانشناسی رشد دارد و بیش از 15 سال در بزرگترین شرکت‌های فیلمسازی جهان نظیر سونی و مترو گلدن مایر و … فعالیت کرده است. تخصص او در مورد چگونگی ایجاد محتوای رسانه‌ای و نحوه تأثیر رسانه‌ها بر کودکان است. او به پیوند دادن تحقیق و عمل ایمان راسخ دارد و به تازگی «مرکز محققان و داستان‌سرایان» را تأسیس کرده تا پل ارتباطی علم و رسانه‌های سرگرمی را برپا کند و به هدف افزایش تأثیرات مثبت رسانه بر جوانان برسد.

 

یلدا اولز

 

 

پژوهش‌های او درباره چگونگی تأثیر رسانه‌های سنتی و جدیدتر بر رفتار اجتماعی نوجوانان متمرکز است. یافته‌های اولز در مجله‌های تایم، نیویورک تایمز و یو‌اس‌ای تودی منتشر شده است و بارها برای سخنرانی و برگزاری کارگاه به کاخ سفید ، پیکسار، گوگل و مدرسه بازرگانی هاروارد و … دعوت شده است. او محقق و نویسنده و مادر است و همین کتاب‌ها و مطالعات او را همزمان علمی و کاربردی می‌کند و به آن ویژگی می‌بخشد که در کمتر کتاب دیگری پیدا می‌شود.


بخشی از کتاب مادران رسانه‌ای پدران دیجیتال


*مطالعات درباره خانواده‎ها، انواع محیط رسانه‎ای را به‎دست می‎دهد. مطالعه‌‎ای در دانشگاه نورث وسترن روی 2300 والد دارای کودک صفر تا 8 ساله، سه مدل محیط رسانه‎ای را نشان می‎دهد:


رسانه‎‌محور، رسانه متعادل و رسانه محدود:
1. بیش از یک سوم والدین (39 درصد)، رسانه‎‌ محور بودند، محیطی را در خانه ایجاد کرده بودند که به سمت صفحه نمایش بود، در اتاق خواب بچه‌ها تلویزیون هست، معمولاً در پس زمینه تلویزیون روشن است و برنامه پخش می‎شود. کودکان در این خانواده‌ها، روزانه حدود 5 ساعت از صفحه نمایش استفاده می‎کنند.


2. رسانه متعادل تقریباً نیمی از نمونه را تشکیل می‎دهند (حدود 45 درصد). این خانواده‌ها عاشق رسانه هستند اما سایر فعالیت‌های گروهی هم بخش مهمی از زندگی آن‎هاست. بچه‌ها زیر 3 ساعت در روز با صفحه نمایش سپری می‎کنند.


3. در 16 درصد از نمونه مورد بررسی، والدین کمتر از 1 ساعت در روز به تماشای تلویزیون می‎پردازند و بچه های آن‎ها نیز وقت کمتری صرف تماشای تلویزیون می‎کنند (1 ساعت و 35 دقیقه در روز).

نویسنده معرفی: گیسو فغفوری

نوشته‌ها و کتاب‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *