یکی یه پول خروس یا فروش
اگر کمی در بازار کتابها و دورههای مربوط به کسبوکار بچرخید خیلی زود متوجه میشوید که چقدر مطالب مربوط به آموزش فروش محدود هستند و این محدودیت وقتی به سمت فروش در حوزههای تخصصی میرود، بیشتر هم میشود. پیدا کردن کتابهایی که آموزش فروش خدمات فناوری اطلاعات یا طرحهای مهندسی بدهند، خیلی سخت است. در بیشتر آموزشهای فروش، بیشتر فروش به معنای عام آن مدنظر است و عناوین مستقل چندان مطرح نشدهاند. حتی اگر سراغ سایتهای تخصصی مثل مدیریت صنعتی، ماهان، بهاران، آرنا و…هم بروید، دورهای با عنوان آموزش روشهای فروش تخصصی خدمات هایتک به چشمتان نمیخورد.
اگر کمی در بازار کتابها و دورههای مربوط به کسبوکار بچرخید خیلی زود متوجه میشوید که چقدر مطالب مربوط به آموزش فروش محدود هستند و این محدودیت وقتی به سمت فروش در حوزههای تخصصی میرود، بیشتر هم میشود. پیدا کردن کتابهایی که آموزش فروش خدمات فناوری اطلاعات یا طرحهای مهندسی بدهند، خیلی سخت است. در بیشتر آموزشهای فروش، بیشتر فروش به معنای عام آن مدنظر است و عناوین مستقل چندان مطرح نشدهاند. حتی اگر سراغ سایتهای تخصصی مثل مدیریت صنعتی، ماهان، بهاران، آرنا و…هم بروید، دورهای با عنوان آموزش روشهای فروش تخصصی خدمات هایتک به چشمتان نمیخورد.
فروش رمز موفقیت یک کسب و کار
“آقایون یکی یه پول خروس، خانوما یکی یه پول خروس!”
زنده یاد بدیعزاده به گردن موسیقی ایران خیلی حق دارد. اما این ترانه با همان حالوهوای کوچه بازاریاش، آدم را به یاد اقتصاد، خرید و فروش هم میاندازد.
راستش فروش اصلا کار سادهای نیست. اگر کمی در بازار کتابها و دورههای مربوط به کسبوکار بچرخید، خیلی زود متوجه میشوید که چقدر مطالب مربوط به آموزش فروش محدود هستند و این محدودیتها وقتی به سمت فروش در حوزههای تخصصی، و یا خدمات جدید و نو میروند، بیشتر هم میشود.
پیدا کردن کتابهایی که فروش خدمات فناوری اطلاعات یا طرحهای مهندسی را آموزش بدهند، خیلی سخت است. در اکثر آموزشهای فروش، بیشتر، فروش به معنای عام آن مدنظر است و عناوین مستقل چندان مطرح نشدهاند. حتی اگر سراغ سایتهای تخصصی مثل مدیریت صنعتی، ماهان، بهاران، آرنا و… هم بروید، دورهای با عنوان آموزش روشهای فروش تخصصی خدمات هایتک به چشمتان نمیخورد.
شاید برای اینکه این خدمات جدید و نو هستند سوالهای بسیاری برای شیوه فروش ایجاد میکنند: چرا فروش چیزهای نو به سادگی فروش کالا نیست؟ چگونه میشود چیزی را فروخت که مشتری قبلا سابقه خرید آن را ندارد؟ اصلا چطور میشود کسی به چیزی نیاز داشته باشد که تاکنون تجربهاش نکرده است؟ و اگر چنین است چطور ممکن است بتوان فرد را به خرید آن متقاعد کرد؟
درهرحال فراموش نکنید که فروش کار خلاقانهای است و بسیاری از روشها و شگردهایی که باعث فروش یک کالا یا خدمات میشود برای محصولی دیگر، کاربرد ندارد. برای پیدا کردن رمز ماندگاری یکی یه پول خروس در یاد و خاطره مردم، بیشتر به مفهوم فروختن فکر کنید.
ملموس کردن خدمات یا مفاهیمی که به تازگی به فضای ذهن و زندگی مردم وارد شدهاند، نیاز به اقدامات بیشتری دارد. اگر شما هم علاقمند به شناخت این اقدامات هستید و سوالهای مهمی در زمینه فروش در ذهن دارید، میتوانید از کتابهایی که دکتر کاتبیپور برای این ماجرا پیشنهاد دادهاند، استفاده کنید. شاید شما آستین بالا زدید و آنها را برای راحتی استفاده دیگران ترجمه کردید.
مطالعه موثر کتاب های فروش
|
روشها و تاکتیکهای فروش، روانشناسی رفتاری و متقاعد کردن، روانشناسی فروش، مدیریت بازرگانی و فروش و اندیشه کارآفرینی و فروش سرفصلهایی هستند که در این مقاله خواهید خواند.
نفوذ میکنم، پس هستم! |
پیش از این درباره بعضی از این مباحث مثل روانشناسی رفتاری و متقاعد کردن، مطالبی در وینش منتشر شده. مطالعه این مقالات بخصوص مقاله فوق را توصیه می کنیم. گرچه لازم است یادآوری کنیم که این مباحث، بسیار با بازاریابی و برندینگ همپوشانی دارند.
یک خط مستقیم در فروش |
شیوه گرگ، کتاب مهمی در زمینه فروش است که بسیار موردتوجه قرار گرفت و حتی داستان زندگی نویسنده آن دستمایه ساخت یک فیلم سینمایی شد. شاید به این دلیل که براساس تجربیات یک فروشنده زبردست نوشته شده. پویا صالحی در این مطلب دلایل اهمیت و شیوه مطرح شده در این کتاب را بررسی میکند.
کوچینک برای تیم فروش |
مجموعه کوچینگ برای فروش به انتقال تجربههای فروش میپردازد. این مجموعه تمرکز بر دو مفهوم کوچینگ و فروش دارد و از بین نمونههای متعددی که در فضای کسبوکار وجود دارد تلاش شده است مثال های متنوعی مطرح شود، در اینجا با کوچینگ دین کارل از کوچ های بهنام آشنا میشوید.
یکی یه پول خروس یا فروش
شاید مایل باشید مطلب “روانشناسی در کسبوکار” وینش را هم مطالعه کنید.