سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

کتاب ماه تیر وینش: در زمانه‌ی پروانه‌ها

کتاب ماه تیر وینش: در زمانه‌ی پروانه‌ها

 

کتاب ماه وینش فرصتی برای ناشران و کتابخوان‌هاست. در کتاب ماه وینش، ناشران فرصت دارند تا کتاب مورد نظرشان را معرفی و امکان دسترسی آسان آن را برای مخاطبان فراهم کنند. کتابخوان‌ها هم فرصت آشنایی با کتابی از وجوه مختلف را خواهند داشت و با تهیه آن از کتابفروشی آنلاین یا محلی، می‌توانند نظر یا سوالاتشان را مطرح کنند، درباره کتاب ریویو بنویسند و در صورت برنده شدن هم نوشته‌شان منتشر شود و هم جایزه بگیرند.

کتاب ماه وینش فرصتی برای ناشران و کتابخوان‌هاست. در کتاب ماه وینش، ناشران فرصت دارند تا کتاب مورد نظرشان را معرفی و امکان دسترسی آسان آن را برای مخاطبان فراهم کنند. کتابخوان‌ها هم فرصت آشنایی با کتابی از وجوه مختلف را خواهند داشت و با تهیه آن از کتابفروشی آنلاین یا محلی، می‌توانند نظر یا سوالاتشان را مطرح کنند، درباره کتاب ریویو بنویسند و در صورت برنده شدن هم نوشته‌شان منتشر شود و هم جایزه بگیرند.

 

 

«پروانه‌ها» نامی است که مردم دومینیکن به خواهران میرابال داده بودند، چهار خواهری که در دوران حکومت دیکتاتوری تروخیو علیه او فعالیت کردند. این خواهران زندانی و شکنجه شدند، دار و ندارشان را از دست دادند و در نهایت سه خواهر روزی موقع برگشت از دیدار با همسران زندانی‌شان، در خلوت یک جاده کوهستانی با خشونت به قتل رسیدند. خواهر چهارم که همراه آن‌ها نبود باقی ماند تا بعدها روایت‌گر داستان پروانه‌ها باشد.

اما کتاب داستان پروانه‌ها یک گزارش تاریخی یا صرفاً شرح ماجرای یک مبارزه نیست. خولیا آلوارز، نویسنده دومینیکنی تبار این اثر، تلاش کرده تاریخ را با ادبیات ادغام کند. آلوارز خواسته تا به دنیای این زنان وارد شود و آن‌ها را ورای تصویر اسطوره‌ای‌شان ببیند. زنانی که مثل هر زن دیگری عشق‌ها، تردیدها، خستگی‌ها و رویای رسیدن به یک زندگی شاد داشتند.

نویسنده کتاب را در سه بخش براساس سال‌ها از 1938 تا 1960 نوشته، تاریخی که اگر بخواهیم به دوران زندگی این خواهران منطبق کنیم تبدیل می‌شود به سه بخش از کودکی تا آغاز جوانی، شکل گرفتن زندگی هرکدام و ورود به فضای مبارزه، و سرانجام اوج گرفتن ماجراها و قتل خشونت‌بار آن‌ها.

محوریت داستان گرچه با دِدِه (تنها خواهر بازمانده) است اما در هر بخش روایت هر چهار خواهر را می‌خوانیم. با این حساب علاوه بر این‌که از ماجراها سردر می‌آوریم، با شخصیت هرکدام از آن‌ها و جایگاهی که در ماجرا داشتند آشنا می‌شویم. بعد از این سه بخش به خاتمه داستان می‌رسیم، سال 1994، زمانی که دومینیکن کشوری آزاد شده و دده حالا در خانه‌ای زندگی می‌کند که موزه پروانه‌ها شده است، و آن پرسش که فقط یک‌بار می‌گوید: آیا پروانه‌ها برای این قربانی شدند؟

 

خولیا آلوارز، شاعر و نویسنده آمریکایی دومینیکی تبار (1950) اولین‌بار وقتی دختر نوجوانی بوده خبر سانحه رانندگی را شنیده و بعد از آن میرابال‌ها در ذهنش ماندگار می‌شوند، طوری که هربار به دومینیکن (که حالا جمهوری دومینیکن شده) سفر می‌کند به دنبال هر نوع اطلاعاتی درباره این خواهران است که در نهایت به نوشتن این اثر (In the time of the Butterflies)در سال 1994 می‌انجامد. کتاب او در سال 2004 به عنوان کتاب برتر سال شیکاگو انتخاب شد. آلوارز تاکنون کتاب‌های زیادی برای بزرگسالان و بچه‌ها نوشته.

 

جالب است بدانید که یوسا نویسنده معروف نیز در کتاب سور بز خود که درباره دوران تروخیو است به خواهران میرابال اشاره کرده.

 

میرابال

 

چرا کتاب ماه وینش؟

وینش باتوجه به هنرمندی به کار رفته در این اثر برای درهم تنیدن تاریخ و داستان و توجه به نیروی ادبیات در روایت و زنده نگه داشتن رویدادها و چهره‌ها که امکان بازنگری و درک بهتر آن را فراهم می‌کند، این کتاب را به عنوان اولین کتاب ماه وینش انتخاب کرده است.

خواندن این اثر علاوه بر آشنایی با ماجرای زنانی که روز قتل آن‌ها در بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین به عنوان روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان شناخته می‌شود، لذت خواندن یک اثر داستانی را هم برایتان به همراه خواهد داشت.

علاوه بر آن موضوعات و شرایط مطرح شده در این داستان-تاریخ، مسائلی هستند که هنوز برای بسیاری از جوامع آشنا و ملموسند. و مهمتر این‌که آشنایی با چنین آثاری می‌تواند تجربه ارزشمندی برای نویسندگان خودمان در خلق داستانی تاریخ کشورمان باشد.

 

میرابال

 

 

نشر خوب، ناشر کتاب در زمانه‌ی پروانه‌ها

نشر خوب تابه‌حال کتاب‌های فراوانی در حوزه داستان و ناداستان و معرفی و بررسی آثار سینمایی به چاپ رسانده. کتاب در زمانه‌ی پروانه‌ها که جزو جدیدترین آثار به چاپ رسیده این ناشر هست، پیش از این یکبار در سال 1385 منتشر شده. ناشر در یادداشتی از دلایل انتخاب این کتاب و چاپ دوباره‌اش گفته.

در زمانه پروانه‌ها، یادداشت ناشر

 

سخن مترجم

حسن مرتضوی، مترجم کتاب در زمانه‌ی پروانه‌ها، از مترجمان پرکار ایرانی است که تابه‌حال حدود 50 اثر ترجمه کرده که بیشتر آن‌ها در حوزه فلسفه و اقتصاد بوده‌اند؛ آثاری مانند: نظریه رمان (گئورک لوکاچ)، عصر نهایت‌ها (اریک هابسبام)، اسلحه، میکروب و فولاد: سرنوشت جامعه بشری (جرد دایموند)، تاریخ فلسفه راتلج و از همه مهمتر کتاب سرمایه مارکس که ماجرای پخش غیرقانونی آن در فضای نت درست سه هفته بعد از انتشار نسخه چاپی، باعث انتقادهای فراوانی شد.

حسن مرتضوی در یادداشتی درباره این کتاب و دلیل ترجمه‌اش نوشته.

مقاومتی از جنس مردم عادی

 

 

اقتباس سینمایی

از کتاب آلوارز در سال 2001 اقتباس سینمایی شد و مارینو بارسو فیلمی 95 دقیقه‌ای از آن ساخت. نویسندگان فیلمنامه اقتباسی جودی و دیوید کلس بودند و سما هایک، مارک آنتونی و ادوارد جیمز آلموس در نقش تروخیلو در آن نقش آفرینی کردند.

 

فیلم پروانه‌ها

 

روایت فیلم برخلاف کتاب از زبان مینروا آغاز می‌شود که در شروع فیلم در زندان تروخیو گرفتار است.

البته این تنها فیلم ساخته شده درباره خواهران میرابال نبود و دهسال بعد خوان دلانسر نیز فیلمی با نام خون گرمسیری با بازی میشل رودریگز ساخت. همین طور سیسیلیا دمیکو، فیلمساز شیلیایی هم فیلم مستندی با عنوان نام رمز: پروانه‌ها حاوی گفت‌وگو با دده و بازماندگان خانواده میرابال ساخته است.

می‌توانید صحنه‌هایی از فیلم اقتباسی از کتاب در زمانه‌ی پروانه‌ها را در این‌جا ببینید.

 

فیلم پروانه ها

 

 

بخش‌هایی از کتاب

در پایان چند بخش کوتاه از کتاب را برایتان انتخاب کرده‌ایم تا بیشتر با فضای داستان آشنا بشوید و برای انتخاب این کتاب راحت‌تر تصمیم بگیرید.

بخش‌هایی از کتاب «در زمانه پروانه‌ها»

 

کتابخوان‌ها و کتاب ماه وینش (خرید آسان، تمرین ریویونویسی، انتشار و جایزه)

شما هم می‌توانید بعد از این برای انتخاب کتابی که هر ماه می‌خواهید مطالعه کنید، سری هم به کتاب ماه وینش بزنید. اگر کتاب ماه تیر وینش را پسندید، برای تهیه مطمئن آن دو راه دارید.

راه اول از طریق کتابفروشی‌های مجازی ‌(مستر سنتر، باهوک، کتابراه و ساربوک)

راه دوم برای کسانی است که به تجربه حضور در کتابفروشی و ورق زدن و لمس کتاب علاقمندند. شما می‌توانید با مراجعه به این کتابفروشی‌ها، کتاب در زمانه‌ی پروانه‌ها را در استند وینش پیدا کنید:

-کتابفروشی باغ (خیابان ولی عصر-نرسیده به تجریش- روبه‌روی پمپ بنزین-پلاک3012)

-کتابفروشی هوشیار (خیابان مطهری-نرسیده به چهارراه قائم مقام فراهانی-پلاک261)

-کتابفروشی فردوسی (میدان تجریش-ابتدای خیابان سعدآباد- پلاک10)

 

بعد از مطالعه کتاب می‌توانید نظر یا سوالات خودتان را در همینجا مطرح کنید تا فرصتی برای گفت‌وگو درباره این کتاب فراهم کنیم.

همین‌طور می‌توانید یک ریویو (معرفی) درباره این کتاب بنویسید. 3 ریویوی برگزیده در وینش منتشر می‌شود و علاوه بر آن 3برنده می‌توانند به ترتیب معادل 300، 200 و 100هزارتومان کتاب از سایت نهنگ خریداری کنند.

فقط فراموش نکنید که ریویوهای شما نباید بیشتر از 400 کلمه باشد و برای ارسال آن فقط تا پایان تیرماه فرصت دارید.

ریویوهای خود را می‌توانید از طریق ارتباطات مجازی وینش (سایت، تلگرام) برای ما بفرستید.

 

لایو رویداد

در رویداد اولین کتاب ماه وینش، سه نفر از کسانی که درباره این کتاب ریویو نوشته بودند، به عنوان برنده انتخاب شدند و ضمن حضور در برنامه لایو، نظراتشان را درباره کتاب مطرح کردند.

برندگان مسابقه ریویونویسی عبارت بودند از:
دینا هادی‌پور. مدیا نورخمامی. فاطمه بقائیان

 

اولین کتاب ماه وینش، کتاب در زمانه‌ی پروانه‌ها بود که رویداد مربوط به آن با گفت‌وگو درباره اثر و اعلام اسامی برندگان انجام شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  این مقاله را ۷۳ نفر پسندیده اند

2 دیدگاه در “کتاب ماه تیر وینش: در زمانه‌ی پروانه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *