سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

سایت علف خرس؛ مرجع آموزش سواد مالی

سایت علف خرس؛ مرجع آموزش سواد مالی

 

سایت علف خرس نه به شما ماهی می‌بخشد و نه می‌خواهد به شما ماهیگیری یاد بدهد. بلکه هدف آن آموزش بهترین راه استفاده از همان ماهی‌های صیدشده است. ما بهتر است بیشتر پول دربیاوریم و برای رسیدن به این هدف باید آموزش ببینیم و حرفه بیاموزیم یا در حرفه خود تواناتر شویم. اما همان پولی را که داریم چطور بهتر حفظ کنیم؟ چگونه رفتار کردن با پول توضیحی کوتاه و ساده برای سواد مالی است. سواد مالی شامل چگونگی پس‌انداز، خرج‌کردن، مدیریت بدهی، بیمه و بازنشستگی و آمادگی برای سرمایه‌گذاری است. سایت علف خرس با این انگیزه ایجاد شده است که سواد مالی را در جامعه گسترش دهد.

سایت علف خرس نه به شما ماهی می‌بخشد و نه می‌خواهد به شما ماهیگیری یاد بدهد. بلکه هدف آن آموزش بهترین راه استفاده از همان ماهی‌های صیدشده است. ما بهتر است بیشتر پول دربیاوریم و برای رسیدن به این هدف باید آموزش ببینیم و حرفه بیاموزیم یا در حرفه خود تواناتر شویم. اما همان پولی را که داریم چطور بهتر حفظ کنیم؟ چگونه رفتار کردن با پول توضیحی کوتاه و ساده برای سواد مالی است. سواد مالی شامل چگونگی پس‌انداز، خرج‌کردن، مدیریت بدهی، بیمه و بازنشستگی و آمادگی برای سرمایه‌گذاری است. سایت علف خرس با این انگیزه ایجاد شده است که سواد مالی را در جامعه گسترش دهد.

 

 

قضیه‌ی بخشیدن یک ماهی یا آموختن ماهیگیری را حتماً شنیده‌اید، نه؟
همه طرفدار بخش دوم هستند؛ ولی چیزی که در این حکایت معروف به آن توجه نشده، طرز استفاده از ماهی صیدشده است. ممکن است افرادی با قایق‌های صیادی حرفه‌ای چندین تُن ماهی بگیرند؛ اما همه را به حال خود رها کنند تا فاسد شود. بسیاری از مشکلات مالی ما از این مسئله ناشی می‌شود. ما نمی‌دانیم با پول‌هایمان چگونه رفتار کنیم و نتیجه آن هدررفتن سرمایه‌ای است که برای به‌دست‌آوردنش زحمت بسیار کشیده‌ایم. این مشکلی بوده است که از آن ایده‌ی سایت علف خرس را الهام گرفته‌ایم.

 

اما چرا علف خرس؟

زالزالک گیاه مورد علاقه خرس‌هاست که در منطقه‌ی محل زندگی آن‌ها فراوان و در دسترس است. ضرب‌المثل «پول، علفِ خرس نیست» می‌خواهد کمیابی و ارزش پول را برساند؛ اما واقعیت این است که اگر ارزش پول را بشناسیم، با آن درست رفتار می‌کنیم و در نتیجه، پول کمیاب و دور از دسترس نخواهد بود، بلکه کاملاً برعکس خواهد شد. هدف ما در علف خرس این است که به شما نشان دهیم رفتار درست با پول چگونه است تا پول برای همه مانند علف خرس، فراوان و دردسترس باشد.

چگونه رفتار کردن با پول توضیحی کوتاه و ساده برای سواد مالی است. سواد مالی شامل چگونگی پس‌انداز، خرج‌کردن، مدیریت بدهی، بیمه و بازنشستگی و آمادگی برای سرمایه‌گذاری است. سایت علف خرس با این انگیزه ایجاد شده است که سواد مالی را در جامعه گسترش دهد و قدمی برای تبدیل‌شدن آن به دانشی عمومی بردارد؛ زیرا همه‌ی آدم‌ها، با هر سطح درآمدی، به سواد مالی نیاز دارند.

 

خواندنی‌های علف خرس

مطالب سایت علف خرس براساس محتوا دسته‌بندی شده است تا مخاطبان دسترسی آسان‌تری به محتوای مورد علاقه‌شان داشته باشند. ما کوشیده‌ایم این مطالب در کنار کاربردی و علمی‌بودن، ساده و دقیق باشند تا همه مخاطبان بتوانند بهره‌ی خود را از آن بگیرند. این مطالب شامل شش بخش می‌شود که در خواندنی‌های علف خرس در دسترس هستند. همچنین می‌توانید برای مطالعه‌ی مطالب بخش‌های مختلف، مسیر یادگیری پیشنهادی ما را دنبال کنید.

بخش اول؛ دودوتاچهارتای زندگی: برای آن‌که چرتکه‌ی حساب‌کتاب‌های زندگی دست‌تان باشد، به مطالب این بخش نیاز پیدا می‌کنید. مدیریت مالی شخصی هسته‌ی موضوعات این بخش است که شامل بودجه‌بندی، پس‌انداز، مدیریت بدهی و آمادگی و برنامه‌ریزی برای بازنشستگی می‌شود.

در این بخش یاد می‌گیرید چه انواعی از بودجه‌بندی وجود دارد و چگونه باید روش مناسب خود را پیدا کنید. با انواع پس‌انداز هم آشنا می‌شوید؛ برای مثال، پس‌انداز روز مبادا که در روزهای سخت به کمک‌مان می‌آید. روش‌های مختلف بازپرداخت بدهی را هم یاد می‌گیرید و نکات مهمی را می‌آموزید که برای بازنشستگی به‌کارتان می‌آید.

بخش دوم؛ قلک: برای داشتن جامعه‌ای که سواد مالی در آن دانشی عمومی است، باید آموزش را از کودکان آغاز کرد. آموزش سواد مالی به کودکان به اهمیت دیگر درس‌هایی است که آن‌ها در مدرسه می‌آموزند. در این بخش، آموزش‌های مالی مناسب کودکان در گروه‌های مختلف سنی گردآوری شده است؛ از خردسالان نوپا تا نوجوانان در آستانه‌ی بزرگسالی. مطالب این بخش مناسب پدرومادرهاست تا اطلاعات کافی را برای آموزش عملی و نظری به فرزندانشان به‌دست آورند؛ مطالبی از قبیل آموزش مفاهیم پایه‌ی مالی و مهارت‌های مالی به کودکان در سنین متفاوت، بایدها و نبایدهای آموزش مالی به کودکان و تأثیر رفتارهای مالی والدین در تربیت کودکان.

بخش سوم؛ ورود آقایان ممنوع: اگر نموداری از میزان سواد مالی در جامعه براساس جنسیت ترسیم کنیم، متأسفانه خط نمودار وقتی به زنان می‌رسد، نزولی می‌شود. زنان به دلایل فرهنگی، اجتماعی، روانشناختی و قانونی، غالباً در عرصه‌های مالی عقب‌تر از مردان هستند. به همین دلیل، آموزش سواد مالی به زنان نیاز به تمهیدات ویژه‌تری دارد؛ از جمله آسیب‌شناسی دلایل عقب‌ماندن زنان، توانمندسازی مالی زنان و فراهم‌کردن امکانات ویژه‌ای برای ایشان برای آموزش سواد مالی. وقتی زنان در عرصه‌ای رشد کنند، کل جامعه رشد خواهد کرد.

بخش چهارم؛ پشت‌پرده‌ی خرید: بخش بزرگی از درآمد ما خرج می‌شود؛ یعنی ما پول‌های باارزشمان را با اجناس یا خدمات مبادله می‌کنیم، پس بسیار مهم است که در این کار هوشمندانه عمل کنیم و حواسمان به تله‌هایی باشد که برای درآوردن پول از چنگ‌مان، جابه‌جا کار گذاشته شده‌ است. در این بخش درباره‌ی تکنیک‌های خرید هوشمندانه، مدیریت کیف پول، روانشناسی خرید، روش‌های فروش و ترغیب خریداران به خرید بیشتر و مزایا و معایب و تفاوت خرید آنلاین و حضوری خواهید آموخت.

بخش پنجم؛ باشگاه موفقیت: بخشی از موفقیت ما در امور مالی به نگرش و انگیزش ما مربوط است. نمی‌توان با جملات انگیزشی، بدون دانش و درآمد ثروتمند شد؛ اما نگرش درست و داشتن انگیزه کمک‌کار ما در مسیر کسب ثروت است. در این بخش درباره روانشناسی موفقیت مالی خواهید خواند. عادت‌های ثروت‌ساز افراد موفق، اختلال‌های روانی مرتبط با پول، راه‌های مقابله با اضطراب ناشی از پول، مهارت‌های لازم برای موفقیت شغلی، نگرش صحیح به موضوع کسب ثروت، باورهای درست مالی و… بخشی از موضوع‌های باشگاه موفقیت است.

بخش ششم؛ دانستنی‌های مالی: خواندن این‌همه موضوع جدی درباره پول ممکن است خسته‌کننده به‌نظر برسد؛ به همین دلیل، در دانستنی‌های علف خرس مطالبی جالب و سرگرم‌کننده درباره‌ی پول برایتان آماده کرده‌ایم. از بازی‌های مالی گرفته تا قصه‌ی کلاهبرداری‌های بزرگ تاریخ، داستان ورشکستگی یا ثروتمندشدن برخی از افراد مشهور، معرفی کتاب و فیلم و… .

 

علف خرس و رفقا

سایت علف خرس در واقع اولین فعالیت و قدم ما بوده است؛ اما در ادامه برای آن‌که صدای سواد مالی را به گوش دایره وسیع‌تری از مخاطبان برسانیم، به‌عنوان مؤسسه‌ی راهنمای اندیشه‌ی هدفمند، قدم‌های دیگری برداشتیم. انتشار نشریه‌ی «راهنمای سرمایه‌گذاری»، نشریه الکترونیک «نقشه‌ی وزیری» و کتاب «هارمونی پولی» برخی از این قدم‌ها است که به همه‌ی آن‌ها در سایت علف خرس دسترسی دارید.

نشریه‌ی راهنمای سرمایه‌گذاری در تیراژ محدود برای مخاطبان ویژه‌تری منتشر می‌شود و نشریه‌ی الکترونیک نقشه‌ی وزیری برای عموم مردم به‌راحتی در دسترس است. بدون آنکه نیاز به نصب نرم‌افزاری باشد، فقط کافی است روی نشریۀ الکترونیکی در نوار بالای سایت علف خرس، کلیک کنید تا همه‌ی شماره‌های نقشه‌ی وزیری را ببینید و بخوانید. همچنین می‌توانید کتاب هارمونی پولی را از سایت تهیه کنید.

***

اگر علاقه‌مند هستید که پس از صید یک ماهی آن را به‌درستی مصرف کنید و از آن ماهی‌های بیشتری به‌دست آورید، سایت علف خرس منتظر شماست.

 

 

  این مقاله را ۴۷ نفر پسندیده اند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *