سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

استاندارد و ضوابط اخلاقی مدیریت تغییر سازمان‌ها

استاندارد و ضوابط اخلاقی مدیریت تغییر سازمان‌ها

 

استاندارد مدیریت تغییر متعلق به انجمن حرفه‌ای‌های مدیریت تغییر (ACMP) بوده که از طریق فرایند طرح و توسعه استانداردهای جمعی داوطلبانه شکل گرفته است. این انجمن طی فرایند مذکور داوطلبان را گرد هم آورده و به دنبال دیدگاه اشخاصی بوده که در موضوعات مطرح شده در این استاندارد علاقه یا دانشی داشته‌اند. کار اصلی انجمن اداره فرایند و ایجاد قواعدی برای منصفانه کردن توافق جمعی بوده است؛ در واقع انجمن این سند را به تنهایی ننوشته است بلکه این سند استاندار مدیریت تغییر بر اساس کاری گروهی شکل گرفته است.

استاندارد مدیریت تغییر متعلق به انجمن حرفه‌ای‌های مدیریت تغییر (ACMP) بوده که از طریق فرایند طرح و توسعه استانداردهای جمعی داوطلبانه شکل گرفته است. این انجمن طی فرایند مذکور داوطلبان را گرد هم آورده و به دنبال دیدگاه اشخاصی بوده که در موضوعات مطرح شده در این استاندارد علاقه یا دانشی داشته‌اند. کار اصلی انجمن اداره فرایند و ایجاد قواعدی برای منصفانه کردن توافق جمعی بوده است؛ در واقع انجمن این سند را به تنهایی ننوشته است بلکه این سند استاندار مدیریت تغییر بر اساس کاری گروهی شکل گرفته است.

 

 

انجمن حرفه‌ای‌های مدیریت تغییر، یک انجمن غیرانتفاعی با عضویت‌گیری فردی است که خودش هیچ قدرتی مبنی بر صدور گواهی یا وضع قانون برای اعضا یا سایر افراد ندارد. این انجمن فقط استانداردهایی را به چاپ می‌رساند که مقرر شده به صورت دستورالعمل‌های انتخابی در دسترس افراد قرار بگیرد و به اختیار ایشان استفاده، تعدیل یا رد شود. انجمن حرفه‌ای‌های مدیریت تغییر در سال ۲۰۱۱ تاسیس شده است و از آن زمان تاکنون نقطه عطف بزرگی در حوزه مدیریت تغییر به شمار می‌رفته است. این انجمن یک نهاد حرفه‌ای برای دست‌اندرکاران تغییر و کمک به آنها برای گسترش این رشته تخصصی و افزایش اثربخشی تغییر در سرتاسر جهان است.

این استاندارد در سال ۲۰۱۴ بعد از عبور از فرایندی ۲ ساله که گروه ویژه بین‌المللی این انجمن سردمدار آن بوده، منتشر شد. در یکی از بخش‌های این فرآیند کارگروه ویژه استاندارد از تمامی اعضای انجمن دعوت کرد تا در فرایند بررسی و نظردهی در مورد پیش‌نویس‌ها مشارکت داشته باشند. علاوه بر این، از اعضای انجمن دعوت شده بود تا پیش‌نویس را به هر کسی که می‌شناسند ارسال کنند و در مقابل از نظرهای متعدد و متنوع‌تری بازخورد بگیرند. بنابراین رویکرد طرح و توسعه این استاندارد به طور چشمگیری مشارکتی و فراگیر بوده است.

بر این اساس، این استاندارد از مدیریت، نمایی از بحث و ایده‌هایی است که از سراسر جهان گردآورده شده‌اند و به همین دلیل از تمامی تخصص‌ها از صنایع انتفاعی و غیرانتفاعی، دانشگاهی، کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک گرفته تا نقش‌های درونی سازمان‌ها و مشاوران و همچنین از مدیریت پروژه، توسعه سازمان، توسعه رهبری ارتباطات، منابع انسانی و یادگیری بهره‌ای دارد.

رئیس انجمن مدیریت دوران تغییر معتقد است که از قضا به دلیل همین رویکرد مشارکتی است که این استاندارد اعتبار پیدا کرده است. او تاکید دارد که قدرت این استاندارد از تنوع مشارکت در طرح و توسعه آن نشات می‌گیرد. داوطلبان مشارکت‌کننده در فرایند شکل‌گیری این استاندارد از رهبران اصلی تفکر سازمانی بوده‌اند که در کارگروه اولیه انجمن روی استانداردهای موجود کار می‌کردند و سهمی به‌سزا در ایجاد بحث و تعدیل استاندارد حاضر از سوی انجمن داشته‌اند.

استاندارد انجمن حرفه‌ای‌های مدیریت تغییر، حوزه‌های دانشی، هنجارهای نهادینه، فرایندها، وظایف و مهارت‌هایی را توصیف می‌کند که دست‌اندرکاران مدیریت تغییر برای مدیریت اثربخش تغییر در صنایع و سازمان‌هایشان به آن نیاز دارند. این استاندارد به گونه‌ای طراحی شده است که هم افراد و هم سازمان‌ها بتوانند از آن بهره ببرند. افراد با بهره‌گیری از این استاندارد می‌توانند در هدایت تغییرات پایدار و مثبتی که نتایج عملیاتی بهتری در پی دارد، اثربخش باشند.

همچنین این استاندارد با تایید عینی مهارت‌ها و توانایی‌های مربوط به مدیریت تغییر در افراد منجر به رشد کارآیی و کارکرد شغلی آنها می‌شود. سازمان‌ها نیز می‌توانند با بهبود پذیرش اثربخشی و پایدارسازی برنامه‌های تغییر خود از این استاندارد بهره‌مند شوند. همچنین این استاندارد یک ارزیابی عینی از مهارت‌ها و توانایی‌های لازم برای استخدام، آموزش و مشاوره اثربخش‌تر در حوزه مدیریت تغییر در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهد.

 

مروری بر استاندارد انجمن مدیریت تغییر 

استاندارد انجمن مدیریت، مرجعی است برای دانش و درک حرفه‌ای از مدیریت تغییر و می‌تواند بنیانی برای گواهینامه حرفه مدیریت تغییر باشد. در واقع در این استاندارد رویکردی حرفه‌ای و همه‌پذیر به اقدامات مدیریت تغییر مستند شده است که بینش، ساختار، فرآیند و رویکردی استاندارد به تغییر و هدایت آن در اختیار مخاطبان خود اعم از افراد و سازمان‌ها قرار می‌دهد.

بر این اساس، استاندارد انجمن مدیریت دوران تغییر، راهنمایی است برای مدیریت تغییر سازمانی. می‌توان از این استاندارد در هر نوع سازمانی از جمله سازمان‌های عمومی، خصوصی، یا سازمان‌های اجتماعی (عام المنفعه) و برای هر گونه تغییری فارغ از پیچیدگی، اندازه، سابقه فعالیت، جغرافیا یا فرهنگ آن استفاده کرد. این استاندارد به گونه‌ای طراحی شده که برای انواع پیاده‌سازی‌های مدیریت تغییر در سازمان‌های مختلف قابل تطبیق و استفاده باشد.

کتاب استاندارد مدیریت تغییر و ضوابط اخلاقی آن در ACMP که به همت سازمان مدیریت صنعتی به طبع رسیده است دارای دو بخش اصلی است؛ بخش نخست آن حاوی ویرایش جدید استاندارد مدیریت تغییر انجمن حرفه‌ای‌ها است و بخش دو آن حاوی ضوابط اخلاقی در این انجمن. به عبارتی، بخش دوم کتاب را که منشور اخلاقی انجمن برای مدیریت تغییر است، می‌توان ضمیمه‌ای برای بخش نخست (متن استاندار مدیریت) دانست.

در واقع انجمن حرفه‌ای‌ها برای کمک به هدایت این حرفه، منشور اخلاقی مدیریت تغییر را پیشنهاد کرده که حداقل انتظارات هدایت حرفه‌ای دست اندرکاران مدیریت تغییر را معین می‌کند. این منشور دستورالعمل‌هایی برای رفتار مسئولانه و راهکارهایی برای شناسایی و حل مسائل اخلاقی معرفی می‌کند. هدف از این منشور  اخلاقی هدایت اعضای انجمن دارندگان و درخواست‌دهندگان گواهینامه‌های مورد تایید انجمن، داوطلبان، آموزش‌دهندگان تاییدشده انجمن، کارکنان و منابع تحت قرارداد برای بروز رفتار حرفه‌ای است. این سند رفتار حرفه‌ای را برای هر فردی که تحت الزام این منشور است، مشخص می‌کند.

 

  این مقاله را ۲۴ نفر پسندیده اند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *