سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

آمارهایی از نمایشگاه سی‌ودوم کتاب تهران

آمارهایی از نمایشگاه سی‌ودوم کتاب تهران

 

سی و هفت درصد افزایش فروش نسبت به سال گذشته و شش درصد تراکنش‌های بیشتر که نشانه فروش عنوان بیشتری از کتاب‌هاست. سی‌ودومین نمایشگاه کتاب تهران از ۴ تا ۱۴ اردیبهشت ماه در محل مصلی تهران برگزار شد و به پایان رسید. اما با زبان آمار و ارقام و اعداد ببینیم در نمایشگاه سی‌ودوم چه خبر بود.

سی و هفت درصد افزایش فروش نسبت به سال گذشته و شش درصد تراکنش‌های بیشتر که نشانه فروش عنوان بیشتری از کتاب‌هاست. سی‌ودومین نمایشگاه کتاب تهران از ۴ تا ۱۴ اردیبهشت ماه در محل مصلی تهران برگزار شد و به پایان رسید. اما با زبان آمار و ارقام و اعداد ببینیم در نمایشگاه سی‌ودوم چه خبر بود.

 

 

آمارهایی از نمایشگاه سی‌ودوم کتاب تهران

 

 

سی‌ودومین نمایشگاه کتاب تهران از ۴ تا ۱۴ اردیبهشت ماه در محل مصلی تهران برگزار شد و به پایان رسید. نمایشگاهی که با کمترین تغییر نسبت به سال‌های گذشته اجرا شد. انتقاداتی هم به که نمایشگاه وارد کردند مثل هرسال بود. این‌که نمایشگاه در اصل محل نمایش کتاب‌هاست نه یک بازار مکاره بسیار بزرگ برای فروش. یا انتقاداتی نسبت به دیر آماده شدن زیرساخت‌ها، کامل نبودن ساختمان مصلی یا اختصاص محلی نامناسب به غرفه‌های کودکان و نوجوانان که هم پله‌های زیادی داشت
هم کف آن صاف نبود و هم سرما یکی دو روز مشکل‌ساز شد. اما با زبان آمار و ارقام و اعداد ببینیم در نمایشگاه سی‌ودوم چه خبر بود.

 

 

به گفته قادر آشنا قائم مقام سی‌ودومین نمایشگاه کتاب تهران، میزان کل فروش ناشی از تراکنش‌های نمایشه کتاب تهران بالغ بر ۹۹ میلیارد تومان می‌شود. آشنا در نشست خبری روز جمعه ۱۳ اردیبهشت ۹۸ افزوده است: «البته این میزان فروش با توجه به آثار فاخری که ما داریم کم است. تا دیروز ۳۷ درصد در آمار فروش نسبت به سال گذشته افزایش داشته‌ایم که این میزان در تعداد تراکنش‌ها هم برابر با ۶ درصد افزایش است. در واقع منهای خرید نقدی کتاب تا دیروز ۹۹ میلیارد فروش داشته‌ایم.»


بنابراین رقم ۹۹ میلیارد تومان را باید به این شکل پذیرفت که فروش نقدی کتاب (هنوز عده‌ای هم از اسکناس استفاده می‌کنند) و فروش روز آخر نمایشگاه را می‌توان به این عدد اضافه کرد. و البته باید توجه داشت که قیمت کتاب‌های چاپ جدید نیز در طول یک سال گذشته بین ۳۰ تا ۵۰ درصد اضافه شده است.

 

 

قائم مقام نمایشگاه در همان کنفرانس خبری درآمد به دست آمده از نمایشگاه کتاب را هم ۸ میلیارد تومان ذکر کرد. قادر آشنا گفت: «درآمدهای به دست آمده از سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است که به حساب وزارت فرهنگ و ارشاد واریز شده است.»

 

 

براساس داده‌های سایت اطلاع‌رسانی نمایشگاه کتاب book32.ir و از بین یکصدهزار جستجوی انجام‌شده، مراجعان اسم کتاب‌های زیر را بیشتر از بقیه جستجو کرده‌اند:


(به ترتیب): ملت عشق (الیف شافاک)، من سر قولم هستم (امیرعلی ق)، انسان خردمند (یووال نوح هراری)، دنیای سوفی (یوستین گاردر)، خودت باش دختر (ریچل هالیس)، سووشون (سیمین دانشور)، وقتی نیچه گریست (اروین یالوم)، نخل و نارنج (وحید یامین‌پور)، جزء از کل (استیو تولتز)، کلیدر (محمود دولت‌آبادی)، مثل آمازون باشید، کیمیاگر (پائولو کوئیلو)، شدن (میشل اوباما)، کوری (ژوزه ساراماگو)، اثر مرکب (دارن هاردی)، هری پاتر (جی. کی. رولینگ)، هنر شفاف اندیشیدن (رولف دوبلی)، تئوری انتخاب، اکنون، سمفونی مردگان (عباس معروفی)،

گاو بنفش (ست گادین)، جنگ و صلح (لئو تولستوی)، مسری، من پیش از تو (جوجو مویز)، شازده کوچولو (آنتوان دو سنت اگزوپری)، صد سال تنهایی (گابریل گارسیا مارکز)، از خوب به عالی (جیم کالینز)، بینوایان (ویکتور هوگو)، زبان بدن، ۱۹۸۴ (جورج اورول)، بورس، راز (راندا برن)، روش تحقیق، بوف کور (صادق هدایت)، اسیر در قلاب، قلعه حیوانات (جورج اورول)، دختر و مکافات.

 


و از بین ناشران مختلف اسامی این ناشران بیشتر از بقیه جستجو شده است:


(به ترتیب): چشمه، قطره، ققنوس، نگاه، نی، نیلوفر، سوره مهر، خوارزمی، نشر نو، کوله پشتی، مرکز، نیماژ، ماهی، پارسه، هرمس.


جالب این‌که نشر قطره در نمایشگاه کتاب حضور نداشته است.

 

 

طبق تقویم قمری، سال بعدی نمایشگاه با ماه رمضان تداخل خواهد داشت. براساس گفته‌های قائم مقام نمایشگاه، برای برگزاری دوره‌ی بعد نمایشگاه، سه احتمال وجود داردکه سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یا قبل از ماه رمضان، یا بعد از ماه رمضان و یا در یک زمان دیگر برگزار شود. همچنین مکان نمایشگاه سال بعد همچنان مشخص نیست ولی نتایج کسب آرا برای مکان نمایشگاه نسبت به مصلی مثبت بوده است.

  این مقاله را ۲۵ نفر پسندیده اند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *