گزینه فروش آنلاین کتابهای چاپی اگر قبلا برای ناشران یک امکان جنبی بود، امروز در شرایط همهگیری «کووید ۱۹» امری جدیتر شده است. شرایط قرنطینه چه تاثیری بر عادتهای خرید کتاب از راه سفارش اینترنتی گذاشته است؟ کتابفروشیها که با فروش آنلاین کتاب توسط ناشران مخالفند، خود تمهیدی برای پذیرش سفارشهای آنلاین اندیشیدهاند؟
گزینه فروش آنلاین کتابهای چاپی اگر قبلا برای ناشران یک امکان جنبی بود، امروز در شرایط همهگیری «کووید ۱۹» امری جدیتر شده است. شرایط قرنطینه چه تاثیری بر عادتهای خرید کتاب از راه سفارش اینترنتی گذاشته است؟ کتابفروشیها که با فروش آنلاین کتاب توسط ناشران مخالفند، خود تمهیدی برای پذیرش سفارشهای آنلاین اندیشیدهاند؟
دوران قرنطینه و رعایت فاصله اجتماعی بعد از آن روی بسیاری از کسب و کارها تأثیر گذاشت، ازجمله فروش کتاب. اما آیا فروش کتاب کاهش یافت یا بروز کرونا برای این کسب و کار (مثل بسیاری از کسب و کارهای دیگر) زنگ هشداری را به صدا درآورد که باید به فکر تغییر و تحول باشند؟
در گزارشی به موضوع تاثیر کرونا بر بازار فروش آنلاین کتاب پرداختهایم. در این ایام قرنطینه (یا شبه قرنطینه) که مراجعه فیزیکی به کتابفروشیها ابتدا غیرممکن و سپس سخت شده است٬ رساندن کتابها به دست کتابخوانها باعث چه تغییراتی در صنعت نشر خواهد شد؟
یک سال پیش در یادداشتی نوشته بودیم: «حالا دیگر معلوم شده که کتاب الکترونیکی به طور کامل جای کتاب کاغذی را نخواهد گرفت. ما نمیخواهیم همه چیز مجازی باشد. میخواهیم چیز واقعی را تجربه کنیم. رفتن به کتابفروشی و گشتن میان کتابها هم یکی از این چیزهای واقعی است.» نگاه کردن به این مقالهی دوران پیشاکرونایی در این دوران کرونایی هم میتواند لطف خودش را داشته باشد.