سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

آیا لازم است کودکان ایرانی خارج از ایران زبان فارسی بدانند؟

اشتراک گذاری این مقاله در فیسبوک اشتراک گذاری این مقاله در توئیتر اشتراک گذاری این مقاله در تلگرام اشتراک گذاری این مقاله در واتس اپ اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین

کودکان ایرانی

گفت‌وگو با دکتر فرزان سجودی در ونکور کانادا، درباره فارسی‌آموزی کودکان ایرانی. گفت‌وگو کننده: نسیم نجفی

کودکان ایرانی

در طول سفر چندماهه‌ام به شهر ونکور در کشور کانادا، یکی از صحنه‌هایی که مرا به خودش مشغول و درگیر می‌کرد تماشای ارتباط کودکان ایرانی بود با افراد فارسی‌زبان خانواده, مثل پدربزرگ و مادربزرگ و حتی مادر و پدر، که در جهان فارسی رشد و زندگی کرده‌اند. کودکان در اینجا به دلیل گذراندن زندگی اجتماعی خود در مهدکودک و مدرسه به زبان انگلیسی، انگلیسی را مانند زبان مادری کسب می‌کنند.

زبان های مختلف مانند دیواری جهان های مختلف خلق می کنند، و زبان مشترک مانند ریسمانی انسان‌های یک زبان را دارای یک جهان مشترک می‌کند. کنجکاو بودم که کودکان در ارتباط با افراد مهم حوزه عاطفی شان- خانواده درجه یک فارسی‌زبان‌شان- چگونه می‌توانند آن ریسمان را حفظ کنند.

دکتر فرزان سجودی استاد نشانه شناسی و زبان شناسی دانشگاه هنر تهران و نویسنده و مترجم کتاب‌های زیادی در رشته زبان شناسی و نشانه شناسی، چند سالی‌ست در ونکور کانادا زندگی می‌کند، در گفت‌وگویی با هم در مورد لزوم یا عدم لزوم فارسی‌آموزی کودکان خارج از ایران گفتیم و شنیدیم. 

 

آیا لازم است کودکان ایرانی خارج از ایران زبان فارسی بدانند؟

حامی ما باشید

این مقاله را ۵۸ نفر پسندیده اند

2 دیدگاه در “آیا لازم است کودکان ایرانی خارج از ایران زبان فارسی بدانند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *