سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

«مبتدی‌ها»: کارور پیش از ویراستاری

اشتراک گذاری این مقاله در فیسبوک اشتراک گذاری این مقاله در توئیتر اشتراک گذاری این مقاله در تلگرام اشتراک گذاری این مقاله در واتس اپ اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین

گوینده شادی سرپولکی

«مبتدی‌ها»: کارور پیش از ویراستاری

درباره ویراستاری داستان‌های ریموند کارور، نویسنده: روبرت صافاریان، راوی: شادی سرپولکی

«مبتدی‌ها»: کارور پیش از ویراستاری

«مبتدی‌ها»: کارور پیش از ویراستاری

 

 

اگر خواننده کتاب‌های کارور هستید حتما با این موضوع هم مواجه شده‌اید که داستان‌های کارور را عده‌ای محصول ویراستار او می‌دانند! اما موضوع به این سادگی هم نیست. ویراستارها در بازار نشر کشورهای غربی نقش بسیار مهمی دارند. کار آن‌ها تنها هموار کردن نثر و تنظیم کردن علائم سجاوندی نیست. اما یک ویراستار، به مفهوم غربی کلمه، چقدر مجاز است در کار نویسنده دست ببرد؟

رابطه‌ی بین گوردون لیش ویراستار کارهای کارور با ریموند کارور نویسنده از این حیث نمونه‌ای از دست بردن حداکثری است. پس از مرگ کارور همسر او دست‌نوشته‌های داستانش، که نام آن «مبتدی‌ها» بود و ویراستار بیش از نصف حجم داستان‌ها را حذف کرد و عنوانش را به «وقتی از عشق حرف می‌زنیم از چه حرف می‌زنیم» تغییر داد، را منتشر کرد و نتیجه خیلی‌ها را حیرت‌زده کرد.

اینجا وینش آواست و محلی برای شنیدن نوشته ها. اما اگر ترجیح می دهید این مطلب را به جای شنیدن بخوانید، به «مبتدی‌ها»: کارور پیش از ویراستاری بروید. 

حامی ما باشید

این مقاله را ۴ نفر پسندیده اند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *