سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

اشتراک گذاری این مقاله در فیسبوک اشتراک گذاری این مقاله در توئیتر اشتراک گذاری این مقاله در تلگرام اشتراک گذاری این مقاله در واتس اپ اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین

یاقوت در دود

نویسنده: فیلیپ پولمن

مترجم: فرناز خوشبخت

ناشر: پریان

نوبت چاپ: ۱

سال چاپ: ۱۳۹۴

تعداد صفحات: ۲۷۱

شابک: ۹۷۸۶۰۰۷۰۵۸۰۷۷


تاکنون 1 نفر به این کتاب امتیاز داده‌اند
یاقوت در دود

تاکنون 1 نفر به این کتاب امتیاز داده‌اند

تهیه این کتاب

داستان یاقوت در دود در سال 1872 می‌گذرد. سالی لاکهارت که در چند ماهگی مادرش را در جریان شورش کبیر هند از دست داده بود، حالا به خاطر درگذشت پدرش لباس عزا بر تن دارد.

سالی به دفتر کشتیرانی پدرش می‌آید تا با شریک و همکار او، آقای سلبی ملاقات کند. اما سلبی در دفتر حضور ندارد؛ پس دخترک به دیدار منشی شرکت، آقای هیگز می‌رود.

در حین گفتگو این دو، سالی می‌پرسد که آیا تا به حال عبارت برکات هفتگانه به گوش هیگز خورده است یا نه؛ ماجرای این عبارت به نامه عجیبی برمی‌گردد که از سنگاپور، یعنی آخرین جایی که پدر سالی پیش از غرق شدن کشتی در آن حضور داشته، به دست دختر رسیده است و به وضوح با دستخط پدرش، همخوانی ندارد. هیگز اما قبل از اینکه بتواند چیزی بر زبان بیاورد، نقش بر زمین می‌شود و می‌میرد. در همین بین، آقای سلبی هم از راه می‌رسد و پلیس را خبر می‌کند…

 

یاقوت در دود

 


داستان یاقوت در دود، پله پله از وقایع و رمز و رازها پرده برمی‌دارد و با نگاهی به سرگذشت شخصیت‌ها، مسیر رمزآلود و پر پیچ و خمی را طی می‌کند تا تمام گره‌ها را بگشاید. «ماجراهای سالی لاکهارت: یاقوت در دود» از آن دست کتاب‌هایی است که با چند سطر ابتدایی‌اش کنجکاوی خواننده و اشتیاق او برای آگاهی از انگیزه‌ها و سرانجام شخصیت‌ها را برمی‌انگیزد. رنگ و بوی معماگونه، تاریک و پر از تعلیق کتاب که فضایی چون داستان‌های کارآگاهی و کوچه پس کوچه‌های غبارآلود انگلستان دارد، حال و هوای قدیمی رمان‌های چارلز دیکنز را تداعی می‌کند.

 

درباره نویسنده یاقوت در دود


فیلیپ پولمن، اکتبر 1946 در نوریچ انگلستان متولد شد. در رشته زبان انگلیسی از دانشگاه آکسفورد فارغ‌ التحصیل شد و تحصیلاتش را در زمینه آموزش و پرورش ادامه داد. او در مدارس و کالج وست مینستر آکسفورد، به تدریس ادبیات انگلیسی پرداخت و در کنار آن، به نوشتن داستان‌های کودک و نوجوان روی آورد. در 1982، با کتاب کنت کارلشتاین مورد توجه خوانندگان قرار گرفت.


رمان‌هایی چون مترسک و خدمتکارش، روزی روزگاری در شمال، داستان‌های گریم، پل شکسته و دختر آتش‌ساز از دیگر آثار برجسته او به شمار می‌آیند؛ اما بخش عظیمی از موفقیت و شهرت این نویسنده با سه‌گانه نیروی اهریمنی‌اش به دست آمده که شامل داستان‌های قطب‌نمای جادویی، خنجر اسرارآمیز و تلسکوپ کهربایی است.

 

فیلیپ پولمن
فیلیپ پولمن

 

 

پولمن تا به امروز جوایزی نظیر جایزه هانس کریستین اندرسن، ویتبرد، گاردین و مدال کارنگی را از آن خود کرده‌است.
خواندن آثار این داستان‌نویس انگلیسی، جدا از گروه سنی کودک و نوجوان، برای طرفداران سبک‌های گوناگون لذت‌بخش خواهد بود؛ چرا که او اغلب با یاری جستن از عنصر خیال، احساسات و ژانرهای متعددی را در هم می‌آمیزد و با ظرافت میان آن‌ها تاب بازی می‌کند.

 

بخشی از کتاب


«اگه صد سال هم عمر کنم هیچ وقت منظره‌ اون کشتی رو یادم نمیره. هنوزم با منه، واضح‌تر از این اتاق. کافیه چشمام رو ببندم تا بیاد جلوی روم. دریای پر از نور، مشتعل با همه‌ رنگ‌های رنگین کمان، مثل یه آتش‌بازی بزرگ و بالای سرمون ستاره‌ها، مرده‌ها توی خون خودشون روی عرشه، و دزدای دریایی که سریع قایق‌ها رو شکستن و حس غرق شدن، آهسته فرو رفتن توی حموم عظیم نور.

من برده‌ داروی وحشتناکی هستم، خانم لاکهارت؛ اونقدر روز و شب رو با رویاهای عجیب گذرونده‌ام که اهمیتی نمیدم بهش فکر کنم، اما تا حالا هرچی که توی دود دیده‌ام عجیب‌تر یا وحشتناک‌تر از اون چند دقیقه‌ای که روی عرشه لاوینیای در حال غرق گذروندم، نبوده.»

 

داستان‌های فانتزی
فیلیپ پولمن

 

 

نویسنده معرفی: مدیا نورخمامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *