سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

اشتراک گذاری این مقاله در فیسبوک اشتراک گذاری این مقاله در توئیتر اشتراک گذاری این مقاله در تلگرام اشتراک گذاری این مقاله در واتس اپ اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین

درباره ی عشق

نویسنده: لوک فری

مترجم: نرگس حسن لی

ناشر: بان

نوبت چاپ: ۲

سال چاپ: ۱۴۰۰

تعداد صفحات: ۲۳۲

شابک: ۹۷۸-۶۲۲۶۴۱۴۳۷۱


اولین نفری باشید که به این کتاب امتیاز می‌دهید
درباره عشق

اولین نفری باشید که به این کتاب امتیاز می‌دهید

تهیه این کتاب

شاید فکر کنید درباره‌ی عشق یک رمان عاشقانه است، یا یک کتاب روانشناسی، یا یکی از نمونه کتاب‌های خودیاری که قرار است به شما کمک کنند تا چطور شریک زندگی‌تان را پیدا کنید یا در ازدواجتان دوام بیاورید. ولی درباره‌ی عشق هیچکدام از اینها نیست بلکه یک کتاب فلسفی است.


البته عنوان کتاب فلسفی یا همانطور که در زیر عنوان اصلی کتاب نوشته شده «فلسفه‌ای برای قرن بیست‌ویکم»، نباید شما را بترساند و فکر کنید که با کتابی روبرو هستید که خواندنش دشوار است یا باید اهل فلسفه بود. گرچه کمی دشواری و کمی تفکر فلسفی برای درک بهتر کتاب لازم است!


ولی مقصودمان از تفکر فلسفی، شناخت تاریخ فلسفه نیست، بلکه نگاهی است که هر انسانی می‌تواند به جهان، اطرافش و خودش بیندازد و بپرسد معنی زندگی من امروز و در این زمانه چیست؟ این دقیقا همان نکته‌ای است که نویسنده کتاب بر آن دست گذاشته: در روزگار معاصر که ارزش‌ها دگرگون شده‌اند و دیگر نمی‌شود با تصورات دیروز زندگی کرد، باید چه کنیم؟ چطور از این آشفتگی و گیجی رها شویم؟

 


پیشگفتار کتاب که بخش مفصل و بسیار راهگشایی است با نام تاریخ مختصر معنای زندگی، شرح روشنی از اصول تفکری می‌دهد که انسان از هزاران سال پیش در دوران‌های مختلف برای معنادادن به زندگی‌اش انتخاب کرده. از اصول کیهان‌شناختی (که از دوران ادیسه هومر آغاز می‌شود) تا دوران امروز که به نظر می‌آید گرچه می‌توان با اصول دوران‌های پیشین زندگی کرد اما نمی‌توان جهان نو را فهمید یا از دل آن چیز تازه‌ای خلق کرد.


در اینجاست که اصل تفکر پیشنهادی لوک فری (نویسنده کتاب) با بخش اول به نام انقلاب عشق: اصل جدید معنا شروع می‌شود. فری در این بخش ابتدا درباره مفهوم عشق از منظر تحلیلی، تاریخی و فلسفی می‌گوید. اینکه در طی زمان نگاه ما و معنایی که برای عشق قائل بودیم در میان اجتماع، خانواده و هر فرد چه تغییراتی کرده و در نهایت اینکه معنی عشق چطور مسائل جمعی و حتی زیست سیاسی را دگرگون کرد.

 


در بخش بعدی نویسنده از تاثیر انقلاب عشق می‌گوید که چطور همراه خود نگاه جدیدی را می‌آورد که در آن پس از پشت سر گذاشتن مفاهیمی مثل عشق به امر مقدس یا کشور یا خانواده و در نهایت یک فرد، چطور می‌توان انقلاب عشق را در خدمت توجه به معنای زندگی و نسل آینده قرار داد.
فصل سوم با عنوان درباب امر معنوی در هنر و آموزش همین ایده را به شکل تفکری عملی‌تر و با گفتگو درباره شیوه‌های آموزش و تربیت در پی می‌گیرد و در نهایت بخش پایانی کتاب به تناقض بین عشق و مرگ می‌پردازد، دوگانه‌ی بهم پیوستن و جدا شدن.


کتاب درباره‌ی عشق تاحدودی شکل گفتگو دارد. کلود کاپلیه که مقدمه کتاب به قلم اوست شرح می‌دهد که از زمان نخستین برخوردش با لوک فری در بیست سال پیش همواره بحث‌های روشنگرانه‌ای درباب همه چیز داشته‌اند. این کتاب درحقیقت ماحصل آن گفتگوها به صورتی است که لوک فری بتواند اصل مورد نظرش را به شکل قابل فهم و در دسترس برای ایجاد یک نظام فلسفی در جهت زندگی کردن در جهان امروز در اختیار عموم بگذارد.

 

لوک فری
لوک فری

 

 

لوک فری متولد سال 1951 در فرانسه در اصل دانش آموخته علوم سیاسی است و به عنوان استاد فلسفه سیاسی تدریس می‌کند. او در سال‌های 2002 تا 2004 وزیر آموزش و جوانان در فرانسه بود و در سال 2013 برنده جایزه فلسفه آکادمی علوم شد.
فری چندین کتاب در حوزه فلسفه، علوم اجتماعی و اسطوره‌ها نوشته است.

 

بخشی از کتاب درباره ی عشق


پدیدارشناسی امر مقدس معاصر به روشنی نشان می‌دهد تنها افرادی که حاضریم به خاطرشان بمیریم یا زندگی خود را به خطر بیاندازیم یا شاید حتی جان خود را فدای‌شان کنیم، کسانی هستند که از راه عشق مقدسشان کرده‌ایم. عشق در کسانی که دوستشان داریم تاثیری از جنس مقدس ساختن می‌گذارد. این نشان‌دهنده‌ی استحاله‌ی آن چیزی است که مفهوم معنای زندگی در اروپای امروزین دارد. اکنون ما تنها به خاطر انسان‌ها حاضر به مردنیم و نه به خاطر موجودیت‌های انتزاعی:

نه خدا، نه کشور و نه انقلاب. و این افراد صرفا نزدیک‌ترین‌ها و عزیزترین‌های ما نیستند، آنها که مستقیم‌تر از دیگران دوست داریم. همگی -همان‌طور که کل تاریخ ظهور اومانیسم سکولار نشان می‌دهد- نمایان‌گر همسایه‌ی ما هستند، نه تنها کسانی که به خود نزدیک می‌دانیم، بلکه کاملا برعکس: شخص بی‌نامی که فقط از دور می‌شناسیم، کسی که در نتیجه‌ی همدردی ما، در نتیجه‌ی نوعی کشش مویینگی، دیگر برای ما یکسره بی‌تفاوت نیست. نمی‌گویم که حاضریم به خاطر چنین شخصی بمیریم، بلکه تکرار می‌کنم، سرنوشت‌اش توجه، برآشفتگی و گاهی مداخله‌ی فعال ما را برمی‌انگیزد و شاهدش اعمال انسان‌دوستانه‌ی گوناگونی است که در حدود چهل سال اخیر بیش از پیش رواج یافته است.

نویسنده معرفی: گیتی صفرزاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *