سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

اشتراک گذاری این مقاله در فیسبوک اشتراک گذاری این مقاله در توئیتر اشتراک گذاری این مقاله در تلگرام اشتراک گذاری این مقاله در واتس اپ اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین

الزامات سیاست در عصر ملت-دولت

نویسنده: احمد زیدآبادی

ناشر: نی

نوبت چاپ: ۹

سال چاپ: ۱۴۰۰

تعداد صفحات: ۱۱۶

شابک: ۹۷۸۹۶۴۱۸۵۵۸۰۴


تاکنون 1 نفر به این کتاب امتیاز داده‌اند
الزامات سیاست

تاکنون 1 نفر به این کتاب امتیاز داده‌اند

تهیه این کتاب

الزامات سیاست در عصر ملت دولت

 

همواره این طور به ما گفته شده است که اروپا بعد از رنسانس و انقلاب صنعتی راه پیشرفت و ترقی را شروع کرد و این تکنولوژی بود که فاصله‌ای عمیق بین ملل غرب و سایر کشورها ایجاد کرد. اما بعضی بر این عقیده‌اند که رنسانس، انقلاب صنعتی و پیشرفت‌های تکنولوژیک به تنهایی عامل پیشرفت اروپا نبوده. بلکه یک شکل دیگر از حکمرانی و کشورداری به نام ملت-دولت از قرن هفدهم میلادی باعث پیشرفت سریع اروپا شد. شکلی از حکمرانی و کشورداری که به تدریج در تمام نقاط جهان گسترش پیدا کرد و امروزه زیستن بدون تبعه‌ی یک کشور بودن عملا غیرممکن شده است.


الزامات سیاست در عصر ملت-دولت یک کتاب کوچک ۱۱۶ صفحه‌ای در باب تاریخ شکل‌گیری این نوع از حکمرانی در جهان و ویژگی‌های آن است. کتابی که زیدآبادی در همان صفحه‌ی اول کتاب آن را چکیده‌ی یک کار پژوهشی بزرگ‌تر دانسته و قول انتشار آن کار مفصل و کامل را هم داده است. دقیقا به خاطر همین چکیده بودن، کتاب الزامات سیاست در عصر ملت-دولت ارزش خواندن بسیار بالایی دارد. کتابی که در عین موجز بودن اطلاعاتی بسیار غنی و عمیق را ارائه می‌کند و حتی ریشه‌های خیلی از درگیری‌های هویتی امروز ایرانیان را به دقت بیان می‌کند.

 


در فصل اول احمد زیدآبادی ظهور و تطور ملت-دولت در اروپا را به صورت مختصر بیان می‌کند و عوامل پیمان وستفالی و شکل‌گیری نظم نوین جهانی را توضیح می‌دهد. در فصل بعدی به سراغ ایران می‌آید و روند ملت-دولت در ایران را بررسی می‌کند. زیدآبادی بر این عقیده است که انقلاب مشروطیت انقلابی در جهت شکل‌گیری ملت-دولت در ایران بود.

اما این انقلاب شکست خورد و دولت پهلوی و به خصوص شخص #رضاشاهموسس سلسله پهلوی ایجاد شکل‌ ظاهری ملت-دولتی به نام ایران را پیگیری کردند. اما انقلاب اسلامی و به خصوص ایده‌ی بدون مرز بودن اسلام نوعی بازگشت جامعه‌ی ایران به عصر پیش از مشروطیت بوده است و خیلی از تناقض‌های امروز جامعه‌ی ایران ناشی از این بازگشت است. در فصل‌های بعدی زیدآبادی وضعیت خاورمیانه از منظر ملت- دولت، وجود اسرائیل به عنوان استثنای ملت-دولت در جهان امروز و سیاست و اخلاق و منافع ملی در عصر ملت-دولت را معرفی می‌کند.

 

زیدآبادی
زیدآبادی

 


درباره‌ی نویسنده


احمد زیدآبادی روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی، متولد سیرجان است. او دکترای علوم سیاسی از دانشگاه تهران دارد و به سبب فعالیت‌های سیاسی خود در سالیان اخیر شهرت دارد. سه کتاب اتوبیوگرافی او (از سرد و گرم روزگار، بهار زندگی در زمستان تهران و گرگ و میش هوای خردادماه) از پرفروش‌های بازار کتاب ایران هستند. الزامات سیاست در عصر ملت-دولت نیز پرفروش بوده و به چاپ نهم رسیده است.


بخشی از کتاب الزامات سیاست در عصر ملت دولت


«دلایل و ریشه‌های انقلاب سال ۵۷ هر چه باشد، در این نکته تردید چندانی نیست که به جز افراد و محافل معدودی، عمده‌ی نیروهای دست‌اندرکار انقلاب – اعم از مذهبی و مارکسیست- با نگاه معطوف به حقوق بنیادی ناشی از ملت-دولتی به نام ایران، به عنوان تعیین‌کننده‌ی اصلی جهت‌گیری‌های سیاست داخلی و خارجی، توجه لازم را نداشتند و هر کدام به نوعی در پی اهداف فراملی و جهان‌وطنی خود بودند».

 

 

نویسنده معرفی: پیمان حقیقت‌طلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *