سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

کتاب ماه بهمن وینش: بورخس و یوسا، ادبیات خیال یا تعهد؟

کتاب ماه بهمن وینش: بورخس و یوسا، ادبیات خیال یا تعهد؟


تاکنون 7 نفر به این کتاب امتیاز داده‌اند

 

تهیه این کتاب

کتاب ماه وینش فرصتی برای ناشران و کتابخوان‌هاست. در کتاب ماه وینش، ناشران فرصت دارند تا کتاب مورد نظرشان را معرفی و امکان دسترسی آسان آن را برای مخاطبان فراهم کنند. کتابخوان‌ها هم فرصت آشنایی با کتابی از وجوه مختلف را خواهند داشت و با تهیه آن از کتابفروشی آنلاین یا محلی، می‌توانند نظر یا سوالات‌شان را مطرح کنند، درباره کتاب بنویسند و در رویدادهای مرتبط با کتاب شرکت کنند.

نیم قرن با بورخس

نویسنده: ماریو بارگاس یوسا

مترجم: سعید متین

ناشر: برج

نوبت چاپ: ۱

سال چاپ: ۱۴۰۰

تعداد صفحات: ۱۰۴

شابک: ۹۷۸۶۲۲۷۲۸۰۶۰۹

کتاب ماه وینش فرصتی برای ناشران و کتابخوان‌هاست. در کتاب ماه وینش، ناشران فرصت دارند تا کتاب مورد نظرشان را معرفی و امکان دسترسی آسان آن را برای مخاطبان فراهم کنند. کتابخوان‌ها هم فرصت آشنایی با کتابی از وجوه مختلف را خواهند داشت و با تهیه آن از کتابفروشی آنلاین یا محلی، می‌توانند نظر یا سوالات‌شان را مطرح کنند، درباره کتاب بنویسند و در رویدادهای مرتبط با کتاب شرکت کنند.

نیم قرن با بورخس

نویسنده: ماریو بارگاس یوسا

مترجم: سعید متین

ناشر: برج

نوبت چاپ: ۱

سال چاپ: ۱۴۰۰

تعداد صفحات: ۱۰۴

شابک: ۹۷۸۶۲۲۷۲۸۰۶۰۹

 


تاکنون 7 نفر به این کتاب امتیاز داده‌اند

 

تهیه این کتاب

بورخس، یکی از معروف‌ترین نویسندگان آمریکای لاتین است. نویسنده‌ای آرژانتینی که شهرتی جهانی کسب کرد و با آثار خیال‌انگیزی که نوشت طرفداران بی‌شماری در میان خوانندگان و نویسندگان به دست آورد. این نویسنده که به تدریج نابینا شد، هیچ وقت رمان ننوشت و بیشتر شهرتش بابت خیال‌انگیزی و نوآوری‌هایی است که در داستان‌های کوتاهش به‌جا گذاشت.

ماریو بارگاس یوسا شاید تنها غول ادبی هنوز زنده جهان باشد. نویسنده‌ دیگری از آمریکای لاتین که همچنان می‌نویسد و آثارش مورد استقبال قرار می‌گیرد. او علاوه بر جایزه نوبل، چندین جایزه جهانی دیگر هم کسب کرده و در زمینه نقد ادبی نیز نوشته‌های ارزشمند و ماندگاری دارد.

کتاب نیم قرن با بورخس نام هردو چهره سرشناس ادبیات جهان را همراه دارد. کتاب گزیده‌ای از مطالب یوسا درباره بورخس و دو مصاحبه‌ای است که با او انجام داده. یوسا در این نوشته‌ها صریح و روشن از بورخس می‌گوید و ریزبینانه نکات زندگی او را بررسی می‌کند؛ از اولین تلاش‌های ادبی بورخس در هفته‌نامه‌ای که به زنان خانه‌دار اختصاص داشته تا عشق پیرانه‌سرش. نکته جالب کتاب اینجاست که نوشته‌های یوسا مجموعه‌ای هستند از اولین رویارویی او با بورخس و ادامه‌اش در طی نیم قرن.

در این مواجهه طولانی و چندباره، علاوه بر آشنایی با بورخس، تغییرات نگاه و اندیشه یوسا نسبت به ادبیات نیز مشخص می‌شود. تغییراتی که نشان دهنده تحولاتی در معنا و جایگاه ادبیات در نیم قرن اخیر هم هستند.

 

یادداشت ناشر و مترجم

نشر برج که شاخه بزرگسال نشر هوپا (ناشری شناخته شده در حوزه کودک و نوجوان) است، از سال گذشته فعالیتش را آغاز کرده و کتاب‌های متنوعی هم در حوزه تألیف و هم ترجمه به چاپ رسانده. نشر برج کتاب «نیم قرن با بورخس» را با خرید امتیاز آن منتشر کرده و در ابتدای کتاب نیز دست‌خط یوسا را در تایید این ماجرا آورده است.

مترجم این کتاب سعید متین است که پیش از این رمان «روزگار سخت» یوسا را نیز ترجمه و با نشر برج منتشر کرده بود. ناشر و مترجم هریک در یادداشت‌هایی کوتاه درباره «نیم قرن با بورخس» و اهمیت آن نوشته‌اند.

 

یادداشت‌های ناشر و مترجم «نیم قرن با بورخس»

نشر برج که شاخه بزرگسال نشر هوپا (ناشری شناخته شده در حوزه کودک و نوجوان) است، از سال گذشته فعالیتش را آغاز کرده و کتاب‌های متنوعی هم در حوزه تألیف و هم ترجمه به چاپ رسانده. نشر برج کتاب «نیم قرن با بورخس» را با خرید امتیاز آن منتشر کرده و در ابتدای کتاب نیز دست‌خط یوسا را در تایید این ماجرا آورده است. مترجم این کتاب سعید متین است که پیش از این رمان «روزگار سخت» یوسا را نیز ترجمه و با نشر برج منتشر کرده بود. ناشر و مترجم هریک در یادداشت‌هایی کوتاه درباره «نیم قرن با بورخس» واهمیت آن نوشته‌اند.

 

چرا کتاب ماه وینش؟

 

تفاوت میان ادبیات متعهدانه با ادبیاتی که یک‌سره به دنیای خیال تعلق دارد و حداقل به ظاهر به مسائل اجتماعی یا سیاسی پیرامون خود توجهی ندارد، همیشه مورد بحث بوده. گروهی عقیده دارند که ادبیات باید انعکاسی از شرایط و دشواری‌های زمانه خود باشد، تاثیری بر مناسبات و بی‌عدالتی‌ها بگذارد و موضعی در قبال وضعیت سیاسی بگیرد. نقطه مقابل آن عده‌ای هستند که ادبیات را فارغ از این جنجال‌ها و در گستره‌ای فراواقعی می‌بینند؛ نه تنها برای ادبیات وظیفه‌ای اجتماعی یا سیاسی قائل نیستند بلکه ساحت آن را فراتر از این مقولات می‌دانند.

کتاب «نیم قرن با بورخس» به روشنی چنین نگاه دوگانه‌ای را نشان می‌دهد. به‌ویژه که یوسا – به عنوان نویسنده‌ای که در بیشتر آثارش منعکس کننده شرایط سیاسی و تاریخی دورانش بوده – هم در جاهایی منتقد نگاه و ادبیات جادویی بورخس است و هم اعتراف می‌کند که سال‌ها بعد با احساسی شبیه به خیانت (نسبت به سارتر) با علاقه و لذت دوباره آثار بورخس را ‌خوانده است.

وینش با انتخاب کتاب «نیم قرن با بورخس» و عنوان «ادبیات خیال یا تعهد»، امیدوار است که فرصتی برای گفت‌وگو درباره نگاه‌های مختلف به ادبیات و جایگاه یا معنای آن فراهم آورد. گفت‌وگویی که می‌تواند در ایجاد ادبیاتی چندصدایی و متکثر که نتیجه‌اش درک دیگری و ارتباط با اوست، یاری‌رسان باشد.

شما نیز می‌توانید با نوشتن ریویو درباره این کتاب و بیان نظر خود درباره این دو دیدگاه، همراه هفتمین کتاب ماه وینش باشید.

 

دو نقد بر «نیم قرن با بورخس»

 پیش از این در وینش دو نقد درباره این کتاب منتشر کرده‌ایم که می‌توانید از این لینک‌ها بخوانید. این دو نقد به قلم «کاوان محمدپور» و «شهاب سامانی» از نویسندگان سایت وینش هستند.

 

نیم قرن با بورخس

بورخس از لابه‌لای کلمات

شاید نتوان بین بورخس و ماریو بارگاس یوسا نقطه‌ی مشترکی، جز آمریکای لاتینی بودن، یافت. بورخس؛ پیچیده در متافیزیک و فانتزی، غوطه‌ور در آینه‌ها، هزارتوها، ببرها، شاعر و داستان‌نویسی بدور از سیاست. اما یوسا، سرمست از واقعیت و تاریخ، تشنه‌ی رسواکردن دیکتاتورها، نظامی‌ها، رمان‌نویسی تا مغز استخوان سیاسی. با وجود چنین تفاوت‌هایی، چه چیز بارگاس یوسا را به بورخس نزدیک ‌می‌کند تا با چنین تجلیل و تکریمی در کتابِ یادداشت‌های «نیم قرن با بورخس» از او یاد کند؟

 

نیم قرن با بورخس

من پوسیده‌ی ادبیاتم

علی‌رغم تجربیات مشترک تاریخی، منش بورخس و یوسا در «ادبیات» بسیار متفاوت بوده و دقیقا همین «تفاوت» است که خواندن این کتاب را جذاب می‌کند. گفت‌وگوی یوسای رمان نویس، سیاست‌مدار، معتقد به ادبیات متعهد به زمانه و جامعه و همچنین دل‌بسته به تاریخ؛ در برابر بورخس خیال‌پرداز که داستان کوتاه می‌نویسد، سیاست را «ملال‌آور» می‌داند و رمان را «پریشان‌گویی تباه کننده‌» که یک جمله را در پانصد صفحه شاخ و برگ می‌دهد.

 

بخش‌هایی از کتاب

«آن بورخس که در دیدار از پاریس، به یک مصاحبه (از هزار) با خبرنگار گمنام رادیوتلویزیون فرانسه -که راقم همین سطور بود- تن داد، هنوز این بورخس مردمی نبود، این شخصیت اجتماعی با حالات و گفته‌ها و گردن‌فرازی‌های گاه قالبی، که بعدها به اجبارِ شهرت به آن تبدیل شد، برای دفاع از خود در برابر ویرانی‌های شهرت.

هنوز اندیشمند ساده و خجولی اهل بوئنوس آیرس و چسبیده به مادرش بود که نمی‌توانست دلیل کنجکاوی فزاینده و تحسینی را که برمی‌انگیخت، بفهمد و صادقانه از باران جوایز و ستایش‌ها و پژوهش‌ها و بزرگداشت‌هایی که روی سرش می‌ریخت، به ستوه آمده بود و از ازدیاد مریدان و مقلدانی که هرجا می‌رفت با آن‌ها مواجه می‌شد، ناخرسند بود.


دشوار است بفهمیم به آن نقش عادت کرد یا نه. شاید آری، اگر برپایه‌ی صف‌آرایی سرگیجه‌آور عکس‌های نمایشگاه هنرهای زیبا قضاوت کنیم که در آن‌ها بورخس را در حال دریافت نشان‌ها و دکتری‌ها و در حال بالارفتن از انواع و اقسام جایگاه‌ها برای ایراد سخنرانی و اجرای تک‌خوانی می‌بینیم.

 

اما ظواهر گول زننده‌اند. بورخسِ عکس‌ها او نبود، بلکه مثل شکسپیرِ مقاله‌اش توهم بود؛ شبیه‌سازی که در جهان می‌گشت و چیزهایی را می‌گفت که از بورخس انتظار می‌رفت درباره‌ی هزارتوها، ببرها، گنده‌لات‌ها، دشنه‌ها، گُلِ آینده‌ی ولز، دریانورد کور استیونسن و هزارویکشب بگوید.

مطمئنم اولین باری که با او حرف زدم، در همان مصاحبه‌ی 1963، حداقل لحظه‌ای که با او حقیقتاً حرف زدم، حقیقتاً ارتباط برقرار کردم. در سال‌های بعد دیگر هرگز آن حس را نداشتم. بارها دیدمش، در لندن، بوئنوس آیرس، نیویورک، لیما، و باز هم با او مصاحبه کردم. حتی بار آخر چندساعت در خانه‌ام بود. اما در هیچ‌کدام از آن موقعیت‌ها احساس نکردم که در حال حرف زدنیم.

او دیگر فقط شنوندگانی داشت، نه هم‌صحبتانی و چه بسا فقط یک شنونده -که چهره و نام و جایش عوض می‌شد- شنونده‌ای که بورخس رفته رفته در برابر او تک‌گوییِ کنجکاوی‌برانگیز و بی‌‌پایانی را می‌گستراند که خود را در پس آن گرفتار یا دفن کرده بود تا همچون یکی از شخصیت‌هایش، از دیگران و حتی از واقعیت فرار کند. او تحسین‌شده‌ترین مردِ جهان بود و در عین حال حس وحشتناکی از تنهایی منتقل می‌کرد.»

 

 

خرید آسان کتاب

اگر مایل بودید کتاب دی ماه  وینش را برای مطالعه‌تان انتخاب کنید، برای تهیه آن:

از طریق کتابفروشی‌های مجازی ( سی بوک، جی بوک ،باهوک و انتشارات آگاه) اقدام کنید.

یا سری به این کتابفروشی‌ها بزنید و کتاب تا بهار صبرکن، باندینی را در استند وینش پیدا کنید:

کتابفروشی باغ (خیابان ولی‌عصر- نرسیده به تجریش- روبه‌روی پمپ بنزین- پلاک 3012)

کتابفروشی دی (خیابان ایرانشهر- خیابان کلانتری- پلاک48-بالای کافه آپارتمان)

کتابفروشی ستارا (شهرک اکباتان- فاز2-مرکز خرید مگامال-طبقه سوم- واحد310-311)

-کتابفروشی ققنوس (خیابان انقلاب- خیابان منیری جاوید-نبش بازارچه کتاب))

کتابفروشی هفت اقلیم (خیابان شریعتی- بالاتر از سه راه ملک- روبه‌روی آتشنشانی- پلاک609)

کتابفروشی هوشیار (خیابان مطهری- نرسیده به چهارراه قائم مقام- پلاک261)

 

 

 

 

  این مقاله را ۱۹ نفر پسندیده اند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *