سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

عشق به وقت نوجوانی

عشق به وقت نوجوانی

 

آیا نوجوان‌ها را باید به عشق تشویق کرد یا از آن پرهیز داد؟ خواندن کتاب‌های عاشقانه می‌تواند به نوجوانان کمک کند که با دید بازتری به مسائل نگاه کنند و تصمیمات بهتری بگیرند. این پرونده برای معرفی نمونه‌هایی از این کتاب‌هاست، برای نوجوانان و برای مادر و پدرهای دل‌نگران.

آیا نوجوان‌ها را باید به عشق تشویق کرد یا از آن پرهیز داد؟ خواندن کتاب‌های عاشقانه می‌تواند به نوجوانان کمک کند که با دید بازتری به مسائل نگاه کنند و تصمیمات بهتری بگیرند. این پرونده برای معرفی نمونه‌هایی از این کتاب‌هاست، برای نوجوانان و برای مادر و پدرهای دل‌نگران.

 

 

عشق به وقت نوجوانی

 

عشق واژه پربسامدی است که شاید مفهوم یکسانی نزد همه ما نداشته باشد. از عشق مادری و عشق بین دو انسان تا عشق خداوندی می‌توان طیف گسترده‌ای برایش در نظر گرفت.

 

آیا نوجوان‌ها را باید به عشق تشویق کرد یا از آن پرهیز داد؟ خیلی از پدر و مادرها را در نمایشگاه کتاب یا فروشگاه دیده‌ام که عشق را موضوعی مناسب فرزند خودشان نمی‌بینند و اگر کتابی مضمون عاشقانه داشته باشد، ترجیح می‌دهند فرزندشان فعلا‌ً آن را نخواند. چرا این طوری است؟

 

ممکن است پدر و مادر معتقد باشند فرزندشان هنوز بچه است و متوجه این داستان‌ها نیست. یا فکر کنند عشق می‌تواند فرزندشان را از درس خواندن دور کند. یا ممکن است تصورشان از کتاب عاشقانه نوع زرد آن باشد مثل رمان‌های بازاری دوره خودشان. اما عشق همان چیزی است که دل را گرم می‌کند، امید می‌بخشد، سرپناه می‌شود و کمک می‌کند توانی داشته باشیم تا سختی‌ها و ناملایمات را پشت سر بگذاریم.

 

حتی خواندن کتاب‌های عاشقانه می‌تواند احساساتمان را تلطیف کند، و توانی ببخشد که در زندگی روزمره تصمیمات بهتری بگیریم، با دید بازتری به مسائل نگاه کنیم و سعی کنیم آن‌ها را حل کنیم. برای اطمینان خاطر پدر و مادرهای نگران هم می‌گویم که عشق در کتابهای ترجمه شده عشقی است که از چند فیلتر گذر کرده و نباید نگران باشید که فرزند شما با خواندن این کتاب‌ها از اهدافش دور خواهد شد. او با خواندن این کتاب‌ها تجربه‌هایی را کسب خواهد کرد که در مواجهه با مسائل دنیای اطرافش یاریگر او خواهد بود.

 

برای همه شما عشقی مانند دخترستاره‌ای آرزو می‌کنم از جنس مراقبت. عشقی که توان رهایی بدهد مثل لیلی بلوم. عشقی که پرده‌ها را کنار بزند مثل شش کلاغ. عشقی که ورای مرزهای انسانی هم ادامه پیدا کند مثل همیشه با من بمان. عشقی که با طبیعت همسو باشد مثل بوف. عشقی که دنیا را سحرانگیز کند مثل سیرک شبانه. عشقی که توان پرواز بدهد مثل پرنده شب.

 

شما هم اگر از عاشقانه‌های ایران‌بان خوانده‌اید نظرتان را برای ما بنویسید.

 

 

 

بوف و پسر گمشده. برای نجات زمین، پیدایت خواهم کرد

«بوف» دختر نوجوانی سیزده‌ساله است که با مادرش زندگی می­‌کند. او با حالات خاصی از یخ‌زدگی در وجود خود، متوجه می‌­شود که دختر زمستان، نیمه‌انسان و از پریان است. پدرش نیز مرد یخی است که هنوز او را به رسمیت نپذیرفته و پیدایش نیست. دوست و همکلاسی­ بوف «البریک» که او نیز نیمه‌انسان است و قدرت جادویی دارد، فرزند پاییز است و حالا مدتی است که از او بی‌خبرند و گم شده است. بوف هرطور شده باید البریک را پیدا کند. پیدا شدن البریک و پدرش برای نجات فصل‌­ها و برگرداندن نظم به طبیعت حیاتی است.

 

 

دختر ستاره‌ای. یک نامه عاشقانه‌ی طولانی

«دختر ستاره‌ای»، جلد اول مجموعه‌ایست که بخش دومش، طولانی‌ترین نامه‌ی عاشقانه‌ی دنیا نام‌گرفته و روایتگر‌ش طرف دیگر این ماجراست و به همین اندازه خواندنی. عبور از نوجوانی با تمام شادی‌ها و غم‌ها، بزرگ‌شدن، به‌دست آوردن ارزش‌های فردی و پایبندی به آنها، مواجهه با خشونت‌های جمع‌ همسالان، اشتباه کردن و رو به رو‌شدن با عواقب، بن‌مایه‌های این اثر جذاب را تشکیل می‌دهد. مواردی که همه‌ی نوجوان‌ها هر روز در حال تجربه‌اش هستند.

 

 

همیشه با من بمان. برای ادامه زندگی شک نکنید!

طی چندسال گذشته که کتاب «همیشه با من بمان» را  در کتابفروشی‌ها دیده بودم و به زیرتیتر آن «آیا می‌توان به یک شبح وفادار بود؟» نگاه کرده بودم، تصور می‌کردم قرار است داستانی در ژانر وحشت را بخوانم. اما بالاخره یک روز این کتاب را خواندم و درست از همان فصل دوم می‌دانستم قرار است با اندوه‌های بزرگی روبرو شوم. اندوه مشکلاتی که هر نوجوانی ممکن است با آ‌ن‌ها روبرو شود و نداند که چطور از دل این چالش‌ها عبور کند.

 

 

با ما تمام می‌­شود. عشق، یک حقیقت عریان

این روایت یک رابطه‌­ی عاشقانه­‌ی معمولی نیست. روابط در این داستان در هم گره خورده­ و گاهی غیرقابل حدس است. حتی در پشت جلد این کتاب پیشنهاد شده است که بدون پیش‌زمینه و قضاوت قبلی داستان بخوانند. همین امر نیز باعث کشش و تعلیق در پیرنگ داستان می­‌شود. داستانی جذاب برای نوجوانان و جوانان که به داستان­‌های عمیق عاشقانه و پرپیچ‌وخم علاقه‌مندند.

 

 

دختری به نام بوف. رازی میان برف­ها

«بوف» دختری 13 ساله است که با مادرش زندگی می‌­کند. دختری که در نوسانات سن بلوغ قرار دارد و در میان حالات خاص این دوره، مسئله‌­ی هویت و کیستی، او را می­‌آزارد. او از پدرش نام و نشان خاصی ندارد؛ و هربار از مادر در مورد پدرش سوال کرده، چیزی به جر شخصیت­‌های قصه­‌های اسطوره‌­ای و افسانه‌­ای نشنیده است. «بوف» که دیگر حاضر به شنیدن این قصه­‌های تکراری نیست، می­‌خواهد بداندکه واقعا پدر او کیست؟

 

 

سیرک شبانه درد زیبا

سیرک شبانه یک رمان تاریخی گسترده درباره جادو و سیرک است. این روایت بسیار عجیب و غریب را طوری واقعی و بصری نوشته است که مانند بودن زیر چادر سیرک مبهوت جادوی آن می‌شوید. مورگنشترن صحنه‌های دقیق، خاطره‌انگیز و از نظر بصری شاداب را در چادرهای سیرک خیالی خود نقاشی می‌کند.

 

 

طلسم دویست ساله پرنده شب. وقتی عشق بر جادو حاکم می‌شود

طلسم دویست‌ ساله‌ی پرنده‌ی شب، کتابیست که بیش از هر چیز بر اعتماد، تلاش و بروز دادن نیروهای درونی انسان‌ها تأکید می‌کند و با به‌تصویر کشیدن قدرت عظیم دوستی خالصانه، مخاطب نوجوان خود را به مبارزه با غم و شرایط سختی که در ایجادش هیچ نقشی نداشته، فرا می‌خواند. در این مسیر، معماهای متعددی طرح می‌شود و رازهای مخفی بسیار، علاوه بر سرگرمی، شیرینی یافتن جواب دور از ذهن را به خواننده می‌بخشد.

 

در پایان باید یادآوری کنیم که حامی این پرونده نشر وزین ایران‌بان است که سال‌ها در زمینه‌ی ترجمه و نشر کتاب‌های کودک و نوجوان فعالیت داشته و آثار درخور و باکیفیتی را به بازار کتاب ایران ارائه کرده است. در لینک زیر می‌توانید برخی از کتاب‌های منتشرشده به ‌وسیله‌ی این نشر را ببینید. 

 

ایران بان

انتشارات ایران‌بان از ۲۲ سال پیش تاکنون برای کودک و نوجوان کار کرده است. هدف انتشارات عرضه کتاب‌های باکیفیت در این حوزه است. ایران‌بان تلاش کرده برای خیلی از کتاب‌هایش حق کپی‌رایت بگیرد. ادبیات داستانی و غیرداستانی از آثار منتشرشده این ناشر است. جالب است که بیشتر آثار ترجمه شده در این انتشارات را زنان ترجمه کرده‌اند، شاید چون مدیر نشر خود زنی است پرتلاش: نیلوفر تیموریان.

 

 

 

  این مقاله را ۶ نفر پسندیده اند

یک دیدگاه در “عشق به وقت نوجوانی

  1. فاطی می گوید:

    من یادم هست در زمان نوجوانی چقدر جین اوستین مرا سحر کرد و چقدر از لحظه لحظه های عاشقانه بالزاک و دوما نوشیدم. عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *