سایت معرفی و نقد کتاب وینش

حل مسئله از طریق پرورش خلاقیت

خلاقیت

حل مسئله از طریق پرورش خلاقیت


اولین نفری باشید که به این کتاب امتیاز می‌دهید

تهیه این کتاب

مسئله اصلی هیگینز در کارآفرینی: 101 تکنیک حل خلاقانه مسئله این است که جامعه صنعتی به یک جامعه مبتنی بر دانش تغییر حالت می‌دهد. شرایط اقتصادی و بازار، به ویژه در سطح جهانی، به‌طور فزاینده ناپایدار می‌شود و در کل محیط کسب‌وکار پیچیده‌تر می‌شود. موسسه‌ها برای مقابله با این چالش‌ها و بهره‌گیری از فرصت‌هایی که به همراه دارد، به شکل بی‌سابقه‌ای از حل خلاق مسئله و نوآوری استقبال می‌کنند. سازمان‌ها باید خلاقیت گروه‌های کاری و افراد خود را بهبود بخشند و فضای سازمانی مناسبی را که بتواند این خلاقیت را به نوآوری تبدیل کند، فراهم سازند.

کارآفرینی: 101 تکنیک حل خلاقانه مسئله

نویسنده کتاب: جیمز ام. هیگینز

مترجم کتاب: محمود احمدپور داریانی

ناشر: امیرکبیر

نوبت چاپ: ۱۶ سال چاپ: ۱۳۹۸

تعداد صفحات: ۲۴۸

علیرضا جباری دارستانی

علیرضا جباری دارستانی

علیرضا جباری دارستانی

علیرضا جباری دارستانی

مسئله اصلی هیگینز در کارآفرینی: 101 تکنیک حل خلاقانه مسئله این است که جامعه صنعتی به یک جامعه مبتنی بر دانش تغییر حالت می‌دهد. شرایط اقتصادی و بازار، به ویژه در سطح جهانی، به‌طور فزاینده ناپایدار می‌شود و در کل محیط کسب‌وکار پیچیده‌تر می‌شود. موسسه‌ها برای مقابله با این چالش‌ها و بهره‌گیری از فرصت‌هایی که به همراه دارد، به شکل بی‌سابقه‌ای از حل خلاق مسئله و نوآوری استقبال می‌کنند. سازمان‌ها باید خلاقیت گروه‌های کاری و افراد خود را بهبود بخشند و فضای سازمانی مناسبی را که بتواند این خلاقیت را به نوآوری تبدیل کند، فراهم سازند.

کارآفرینی: 101 تکنیک حل خلاقانه مسئله

نویسنده کتاب: جیمز ام. هیگینز

مترجم کتاب: محمود احمدپور داریانی

ناشر: امیرکبیر

نوبت چاپ: ۱۶ سال چاپ: ۱۳۹۸

تعداد صفحات: ۲۴۸


اولین نفری باشید که به این کتاب امتیاز می‌دهید

تهیه این کتاب

جیمز هیگینز، استاد مدیریت نوآوری دانشگاه کرنل و کالج رولینز فلوریدا است. او همچنین در حوزه‌های بازاریابی، تحقیقات و توسعه، توسعه اجرایی در زمینه استراتژی، رهبری، نوآوری، تغییر و هوش هیجانی فعالیت می‌کند. هیگینز 16 کتاب در مورد مدیریت، خلاقیت و نوآوری دارد که مشهورترین آن‌ها کتاب کارآفرینی: 101 تکنیک حل خلاقانه مسئله است. 6 کتاب از کتاب‌های تألیفی وی هم‌اکنون در دانشگاه‌ها و دپارتمان‌های مدیریت، روابط انسانی، استراتژی و چالش‌های مدیریت تدریس می‌شوند. کتاب کارآفرینی: 101 تکنیک حل خلاقانه مسئله برای نخستین بار در سال 1994 به چاپ رسید. این کتاب به اکثر زبان‌های دنیا ترجمه شده و در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود.

مسئله اصلی هیگینز در نگارش این کتاب آن است که امروزه موسسه‌ها و مدیران آن‌ها، کادر تخصصی، رهبران گروه‌ها و دیگر کارکنان این موسسه‌ها هر روز با انبوهی از چالش‌ها روبه‌رو می‌شوند. آهنگ تغییرات هر روز شتاب بیشتری می‌گیرد، بر تعداد رقبا به صورت چشمگیری افزوده می‌شود و کسب‌وکارها به صورت جهانی درمی‌آیند. فناوری‌های جدید با آهنگ سریعی پا به عرصه وجود می‌گذارند. تنوع چشمگیری در نیروی کار ایجاد می‌شود. کمبود برخی از منابع، از جمله کارگران ماهر، به چشم می‌خورد. جامعه صنعتی به یک جامعه مبتنی بر دانش تغییر حالت می‌دهد. شرایط اقتصادی و بازار، به ویژه در سطح جهانی، به‌طور فزاینده ناپایدار می‌شود. بر دشواری و سختی اجزای تشکیل دهنده، بیشتر افزوده می‌شود و سرانجام اینکه کل محیط کسب‌وکار پیچیده‌تر می‌شود. موسسه‌ها برای مقابله با این چالش‌ها و بهره‌گیری از فرصت‌هایی که به همراه دارد، به شکل بی‌سابقه‌ای از حل خلاق مسئله و نوآوری استقبال می‌کنند. سازمان‌ها برای دستیابی به سطوح مؤثر و کارآمد حل خلاق مسئله و نوآوری حاصل از آن، باید خلاقیت گروه‌های کاری و افراد خود را بهبود بخشند و فضای سازمانی مناسبی را که بتواند این خلاقیت را به نوآوری تبدیل کند، فراهم سازند.

یکی از راه‌های اصلی‌ای که افراد و گروه‌ها می‌توانند خلاقیت خود را بهبود ببخشند، فراگیری فرآیندهای خلاقیت است؛ تکنیک‌هایی که از شم ذاتی و توانایی‌های خلاق بهره بگیرد، تکنیک‌هایی که این توانمندی‌ها را به سمت خلق محصولات یا خدمات جدید یا پیشرفته بکشاند، یا فرآیندهای سازمانی کارسازتر و کارآمدتر خلق کنند. این کتاب ابتدا مدل اصلی حل خلاق مسئله (CPS) را شرح داده و سپس به معرفی و توضیح 101 تکنیک برای آزادسازی خلاقیت فردی و گروهی می‌پردازد؛ یعنی تکنیک‌هایی از همان مدل CPS پیروی می‌کنند.

مدیران، متخصصان، رهبران تیم‌ها و هر یک از کارکنان دیگری که به عملکرد شغلی خود یا گروه کاریشان، یا به همین خاطر، به عملکرد کل شرکت، علاقه‌مندند، این کتاب را برای خود سودمند تشخیص خواهند داد. از نکات برجسته این کتاب آن است که در برنامه‌های آموزشی شرکت‌ها به راحتی قابل استفاده است. برنامه‌های آموزش خلاقیت در سازمان‌ها در سال‌های اخیر به سرعت توسعه یافته و این کتاب به منظور تأمین نیازهای این‌گونه برنامه‌ها تدوین شده است. سازمان‌ها و شرکت‌ها به روش‌ها، راه‌حل‌ها و طرز نگرش‌های تازه برای برخورد صحیح و اصولی با تهدیدها و فرصت‌ها نیاز دارند.

خلاقیت مقوله‌ای است که ارتباط نزدیکی با تغییر و تحول دارد و می‌توان تغییر و تحول را ناشی از خلاقیت و ایده‌های خلاق دانست، به همین دلیل است که دستاوردهای علمی بشر در عرصه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و… جملگی اشاره به این نکته دارند که با ایده‌های خلاق و به مفهوم عام آن یعنی خلاقیت می‌توان پیشرفت‌ها و دستاوردهای تازه‌ای را برای زندگی بشر به ارمغان آورد. با توجه به اینکه، موضوع کارآفرینی ارتباط تنگاتنگی با خلاقیت دارد و در واقع خلاقیت از مهم‌ترین پیش‌شرط‌های کارآفرینی و جزء لاینفکی از عوامل و شرایط ظهور آن است، لذا پس از معرفی موضوع و مبانی کارآفرینی (تعاریف، نظریات، الگوها) با هدف توسعه آن در عرصه‌های مختلف زندگی بشر، ارائه تکنیک‌ها و شگردهایی برای خلاقیت امری ضروری به نظر می‌رسد. بر این اساس کتاب کارآفرینی: 101 تکنیک حل خلاقانه مسئله می‌تواند نقش موثری در ارائه رهنمودهای لازم در خصوص خلاقیت و آشناسازی علاقه‌مندان با فنون خلاقیت و تکنیک‌های حل خلاق مسئله داشته باشد.

کتاب کارآفرینی: 101 تکنیک حل خلاقانه مسئله، 101 روش خلاقانه، کاربردی، آسان و جذاب را برای حل مشکلات شرح می‌دهد. این کتاب به گونه‌ای تألیف شده است که هم برای افراد و هم گروه‌ها طرحی کاربردی داشته باشد. توصیف تکنیک‌ها حاوی نمونه‌هایی از کاربرد آن‌ها در طیف گسترده‌ای از شرکت‌ها است. حل مسئله مهارتی است که در مدارس آموزش داده نمی‌شود، اما برای زندگی و کار با دیگران حیاتی است.

کتاب حاضر، نخست روند سنتی حل مسئله‌ای را که سال‌هاست توسط تجار انجام می‌شود، توصیف می‌کند. سپس در مورد چگونگی ایجاد خلاقیت در حل مسئله بحث می‌کند و موجب تحریک خلاقیت و نوآوری در افراد و گروه‌ها می‌شود. کتاب در هفت فصل تنظیم شده است. فصل اول با عنوان نوآوری یا محو شدن به تشریح نوآوری و خلاقیت پرداخته، امکانات و فرآیندهای آن‌ها را شرح داده و کتاب‌هایی در این خصوص معرفی می‌کند. فصل دوم، فرآیند حل خلاق مسئله را تبیین و تکنیک‌های آن را معرفی می‌کند. فصل سوم، مربوط به تکنیک‌های خلاق برای تحلیل محیط، تشخیص و شناسایی مسائل و فرضیه‌سازی نوشته شده است. در فصل چهارم انواع تکنیک‌های فردی برای خلق راه‌کارهای مختلف معرفی می‌شوند و در فصل پنجم تکنیک‌های گروهی. در فصل ششم به ارائه تکنیک‌های خلاق برای انتخاب بین راه‌کارهای اجرا و کنترل پرداخته شده است و نهایتاً در فصل هفتم با تبیین نحوه استفاده از تکنیک‌ها، امکان کاربردی کردن تکنیک‌ها برای مخاطب فراهم می‌شود.

 

  این مقاله را ۳ نفر پسندیده اند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *