حاکم سرزمین بازاریابی، محتواست

برای یاری در حمایت از کتابفروشیهای محلی این گزینه را انتخاب کنید.
موسسه گسترش فرهنگ و مطالعات
برای تهیه سریع کتاب از کتابفروشیهای آنلاین این گزینه را انتخاب کنید.
بزودی 30book بزودی انتشارات آگاه بزودی بزودی

از پایههای اصلی هویتسازی و ارزشآفرینی در محیط کسبوکار کنونی استفاده از ابزارهایی است که فناوری اطلاعات و محیط دیجیتالی در اختیار کسبوکارها قرار میدهند. موفقیت در محیط دیجیتال نیز بر محتوای کاربردی، اثربخش و خلاقانه تکیه دارد؛ همانگونه که بیل گیتس در سال ۱۹۹۳ بیان کرد «محتوا فرمانرواست»، زیرا از نظر او این محتواست که موجب هویتیابی، کسب درآمد و ارزشآفرینی میشود.
بازاریابی محتوایی کاربردی؛ چگونه برندها با تولید و مدیریت محتوا فرمانروایی میکنند؟
نویسنده: علی شهشناس، مهرداد شهشناس
ناشر: هورمزد
نوبت چاپ: ۱
سال چاپ: ۱۳۹۸
تعداد صفحات: ۱۸۸
از پایههای اصلی هویتسازی و ارزشآفرینی در محیط کسبوکار کنونی استفاده از ابزارهایی است که فناوری اطلاعات و محیط دیجیتالی در اختیار کسبوکارها قرار میدهند. موفقیت در محیط دیجیتال نیز بر محتوای کاربردی، اثربخش و خلاقانه تکیه دارد؛ همانگونه که بیل گیتس در سال ۱۹۹۳ بیان کرد «محتوا فرمانرواست»، زیرا از نظر او این محتواست که موجب هویتیابی، کسب درآمد و ارزشآفرینی میشود.
بازاریابی محتوایی کاربردی؛ چگونه برندها با تولید و مدیریت محتوا فرمانروایی میکنند؟
نویسنده: علی شهشناس، مهرداد شهشناس
ناشر: هورمزد
نوبت چاپ: ۱
سال چاپ: ۱۳۹۸
تعداد صفحات: ۱۸۸

برای یاری در حمایت از کتابفروشیهای محلی این گزینه را انتخاب کنید.
موسسه گسترش فرهنگ و مطالعات
برای تهیه سریع کتاب از کتابفروشیهای آنلاین این گزینه را انتخاب کنید.
بزودی 30book بزودی انتشارات آگاه بزودی بزودی

امروزه و در جهان کسبوکار امروزی این داراییهای ناملموس شرکتهاست که برایشان ارزش، اعتبار و هویت میآفریند و نه زمین و داراییهای فیزیکیشان؛ امروز دیگر کسی اهمیتی به داراییهای فیزیکی و ساختمانهای کسبوکارهای بزرگ چه در کشورهای خارجی و چه در داخل کشور نمیدهد. برای کسی مهم نیست که آمازون چه ساختمانها و زمینهایی دارد؛ اهمیتی ندارد که انبار دیجیکالا چند متر است و یا دفتر مرکزی اسنپ کجاست و چقدر میارزد؛ آنچه مهم است هویت و اعتبار این شرکتهاست. از پایههای اصلی هویتسازی و ارزشآفرینی در محیط کسبوکار کنونی استفاده از ابزارهایی است که فناوری اطلاعات و محیط دیجیتالی در اختیار کسبوکارها قرار میدهند. موفقیت در محیط دیجیتال نیز بر محتوای کاربردی، اثربخش و خلاقانه تکیه دارد؛ همانگونه که بیل گیتس در سال ۱۹۹۳ بیان کرد «محتوا فرمانرواست»، زیرا از نظر او این محتواست که موجب هویتیابی، کسب درآمد و ارزشآفرینی میشود.
محتوا و مدیریت آن، بازه وسیعی از فعالیتها از کسبوکار و آموزش گرفته تا مسائل اجتماعی و سیاست و… را در برمیگیرد؛ شبکههای اجتماعی نیز تسهیلکننده انتقال محتوا و دسترسی راحتتر به آن هستند. با استفاده از بحثهای محتوایی میتوان در راستای اهداف خاصی جریانسازی کرد. بنابراین با توجه به خاصیت محتوا میتوان با استفاده از ابزار محتوا و بهکارگیری روشهای بازاریابی محتوایی بر بستر اینترنت و دنیای دیجیتال با کمترین هزینه و سادهترین روشها به مخاطبان سرتاسر جهان دسترسی یافت و محصولات یا خدمات شرکت را در کمترین زمان و با بیشترین سرعت به مخاطبان معرفی کرد. کتاب بازاریابی محتوایی کاربردی… همانگونه که از اسمش پیداست، به شیوهای کاربردی درباره گستره، چندوچون و بایدونبایدهای بازاریابی محتوایی بحث میکند و قصد دارد اولاً مخاطبانش را با این شکل از بازاریابی نوین آشنا کرده و سپس راهکارهای مفیدی و پیشرویی را برای توفیق در آن ارائه کند.
در نگارش این کتاب سعی شده تا با جمعآوری مطالب از منابع مطرح در زمینه محتوا و بازاریابی محتوایی در ابتدا مفهوم محتوا و بازاریابی محتوایی تعریف شود؛ در ادامه برای درک بهتر تعریف این شکل از بازاریابی، تفاوتها و تشابهات آن با بازاریابی شبکههای اجتماعی، بازاریابی مفهومی ارائهشده است و همچنین تاریخچهای از بازاریابی محتوایی بررسی میشود. سپس برای کاربردی و عملیاتیتر شدن مطالب کتاب تلاش شده تا مدلهای مطرح و موفق بازاریابی محتوایی بررسی و جمعبندی شوند. بخشی از این نوشتار هم به بررسی ابزارهای بازاریابی محتوایی اختصاص دادهشده است. از طرفی هم نویسندگان برای درک بهتر مطلب، مثالهای داخلی و خارجی زیادی را در کتابشان آوردهاند تا مخاطبان با مطالعه آنها برخی از دلایل موفقیت کسبوکارهایی خارجی و داخلی را از کوکاکولا گرفته تا دیجیکالا درک کنند.
این کتاب به مخاطبانش گوشزد میکند که در استفاده از بازاریابی محتوایی گام اول شناخت نیازها و خواستههای کسبوکار است، و در گام بعد باید با شناخت امکانات محتوا و بازاریابی محتوایی، برنامهها و استراتژیهای بازاریابی و محتوایی را با استراتژی کلان و بازاریابی شرکت همسو و هماهنگ کرد و نهایت بهرهوری را از این ابزار به دست آورد. همچنین نویسندگان این کتاب در بخش پایانی این اثر در رابطه با بازاریابی محتوایی و جذب مخاطب و خریدار از طریق وبسایت این نکته را مورد تأکید قرار میدهند که بازاریابی محتوایی و سئو و بهینهسازی وبسایت برای کسب بهترین نتیجه و موفقیتآمیز بودن باید هر دو بهصورت مکمل یکدیگر اجرا شوند و نقص هرکدام میتواند نتیجه دیگری را تحت تأثیر قرار دهد و موفقیت شرکت حاصل نشود. به عبارتی اگر محتوا بهخوبی تولیدشده و در برنامه بازاریابی محتوایی اجرا شود، اما استانداردها و نکات سئو رعایت نشوند، برنامه بازاریابی محتوایی موفقیتآمیز نخواهد بود.
طبق دیدگاه نویسندگان کتاب حاضر ماهیت بازاریابی محتوایی ترکیبی از علم و هنر است و برای موفقیت در بازاریابی محتوایی باید محتواهای خلاقانه با استفاده از تکنولوژیهای بهروز در دسترس مخاطبان قرار گیرند. اگر هر یک از این دو جنبه بازاریابی محتوایی (علم و هنر) نقصی داشته باشند، موفقیت حاصل نخواهد شد. علی و مهرداد شهشناس در این زمینه تأکید میکنند که موفقترین برندها و کسبوکارها دنیای جدید آنهایی هستند که روی قلب و احساس مخاطبان تأثیر میگذارند و در کسبوکار خود از هنر و خلاقیت بهره میبرند؛ برندها بهمنظور تأثیرگذاری بر قلب و احساس مخاطبان از تولید و مدیریت محتوا و مفهوم سود میجویند. اینترنت و سیستمهای امروزی نیز به برندها و کسبوکارها این امکان را میدهند تا محتواهای تولیدشده را مدیریت کرده و با کمترین و سادهترین روشها به مخاطبان سرتاسر جهان عرضه کنند.
این کتاب با تأکید بر اینکه رویکرد سنتی بازاریابی بیشتر بر تبلیغات متمرکز بوده به مخاطبانش اذعان میکند که امروز افراد در معرض تبلیغات بسیار زیادی هستند، بنابراین برای تحت تأثیر قرار دادن مشتریان باید تبلیغات بسیار متمایز و برجسته باشد؛ تبلیغاتی که ارائه آنها بسیار دشوار و پرهزینه است. در این شرایط بهترین روش بازاریابی برای جلب توجه مخاطبان نسبت به محصول نمیتواند چیزی جز بازاریابی محتوایی باشد. امروزه تحقیقات بسیاری نشان میدهد که وقتی شرکتی محتوایی ارائه میکند که بهصورت منحصربهفرد برای مخاطب خاصی آمادهشده، احتمالاً ۶۱ درصد از مخاطبان، آن محصول را میخرند. این تغییر رویکرد از تبلیغات به محتوای خلاقانه باعث تحول روشهای بازاریابی شده است. بر مبنای این تحول بازاریابی محتوایی توانسته برخی شرکتهای کوچک و استارتاپها را با هزینه بسیار پایین به سطوحی برساند که پیشتر فقط بازارهای بزرگ به آن دسترسی داشتهاند.
بر اساس تحقیقی که بهوسیله موسسه بازاریابی محتوایی انجامگرفته ۷۰ درصد افراد ترجیح میدهند که اطلاعات خود را در رابطه با محصولات و برندها از طریق مقاله و محتوا کسب کنند، تا از طریق تبلیغات؛ بنابراین میتوان گفت که دیگر دوره تبلیغات بهصورت مستقیم پایانیافته است و افراد ترجیح میدهند بهصورت غیرمستقیم در رابطه با محصولات و خدمات اطلاعات کسب کنند. بدین قرار میتوان نتیجه گرفت که بازاریابی محتوایی رویکردی استراتژیک در بازاریابی است که بر مبنای اهداف شرکت بر تولید و توزیع محتوای باارزش و جذاب تمرکز دارد و به دنبال جذب حفظ و تعامل با مخاطبان خود است. این نوع از بازاریابی با برآورده کردن سریع و لحظهای نیاز به اطلاعات در مشتریان بالقوه، برای آنها ارزش میآفریند و آنها را بدون فشار برای خرید، جذب و درگیر میکند. در کتاب حاضر سه مزیت کلیدی برای بازاریابی محتوایی در نظر گرفتهشده که سبب کاربرد بسیار آن در فرآیندهای بازاریابی شدهاند: افزایش فروش، کاهش هزینهها، افزایش سطح وفاداری مشتریان.
کتاب بازاریابی محتوایی کاربردی… نکات کاربردی متعددی را برای بهکارگیری از این شکل از بازاریابی به مخاطبانش ارائه میدهد. این کتاب به علاقهمندان این حوزه هشدار میدهد که در نظر داشته باشند که محتوا برای شرکت و سازمان نیست، بلکه برای مخاطبان است و باید بهگونهای طراحی، تولید و مدیریت شود که برای مخاطبان قابل درک و سودمند باشد. همچنین محتوا باید برای مخاطبان ارزشمند باشد و اطلاعاتی را برای آنان فراهم آورد که باعث بهتر انجام دادن فعالیتهایشان و یا زندگی بهتر آنان شود.
این کتاب یک مقدمه، چند پیوست و دوازده فصل دارد؛ عناوین فصول دوازدهگانه کتاب به ترتیب به این شرح است: آشنایی با بازاریابی محتوایی، تاریخچه بازاریابی محتوایی، دلایل شکست بازاریابی محتوایی، پرسونای مخاطب، قیف مخاطبان در بازاریابی محتوایی، ابزارهای بازاریابی محتوایی، استراتژی بازاریابی محتوایی، تولید محتوا در بازاریابی محتوایی، نقش بازاریابی محتوایی در وفاداری مشتریان به محصولات، تبلیغات اینترنتی در ایران، نمونههایی از بازاریابی محتوایی در ایران، و برتری کمپینهای بازاریابی محتوایی اجراشده در سالهای اخیر.