سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

جان کندی عاشق جیمز باند بود

جان کندی عاشق جیمز باند بود

 

یان فلمینگ کتاب‌هایی تخیلی می‌نویسد درباره‌ی ماموری به نام جیمزباند به شماره‌ی ۰۰۷. کندی می‌خواهد از تخیلات او برای سرنگونی کاسترو استفاده کند. رئیس سیا برای خوشامد رئیس جمهور دستور می‌دهد ابزارک‌های تخیلی این مامور تخیلی را در سیا بسازند.

یان فلمینگ کتاب‌هایی تخیلی می‌نویسد درباره‌ی ماموری به نام جیمزباند به شماره‌ی ۰۰۷. کندی می‌خواهد از تخیلات او برای سرنگونی کاسترو استفاده کند. رئیس سیا برای خوشامد رئیس جمهور دستور می‌دهد ابزارک‌های تخیلی این مامور تخیلی را در سیا بسازند.

 

 

تاثیر رمان‌های جاسوسی یان فلمینگ روی سیا

جان اف کندی، همانند زنش ژاکلین، عاشق عملیات محیرالعقول جیمز باند بود. اما این ژاکلین بود که نسخه‌ای از کتاب از روسیه با عشق نوشته‌ی یان فلمینگ، خالق جیمز باند را به دالس هدیه داد. در مارس ۱۹۶۰، کندی فلمینگ را دعوت کرد تا در یک ضیافت خصوصی در خانه‌اش در جرج تاون واشنگتن،‌ مهمانش باشد. او دالس رئیس سیا را هم به این مهمانی دعوت کرد، اما دالس در آخرین لحظه نتوانست به میهمانی بیاید.

سر شام صحبت به کوبا و کاسترو کشید. جان کندی از نویسنده‌ی کتاب‌های جیمز باند پرسید به نظرش بهترین راه سرنگونی کاسترو چیست؟ فلمینگ فهرستی از روش‌های به زیر کشیدن کاسترو را پیشنهاد کرد.

یکی از تاکتیک‌های پیشنهادی او این بود که صلیب بزرگ را به نشانه‌ی آمدن دوم عیسی مسیح شبانه در آسمان کوبا به پرواز در بیاورند و به این وسیله به کاتولیک‌های این کشور هشدار بدهند و آن را برانگیزند تا کار رهبر بی‌دین‌شان را یکسره کنند. او همین طور پیشنهاد کرد اعلامیه‌هایی مبنی بر خطر تشعشعات اتمی مرگ‌آور به خاطر آزمایش‌های دوستان شورویایی کاسترو پخش کنند.

کندی از شیوه‌های پیشنهادی یان فلمینگ خوشش آمد. ظاهراً فلمینگ به شیوه‌های اغوای جنسی توسط جاسوسان زن دوجانبه که در رمانش از روسیه با عشق آمده بود اشاره‌ای نکرد. کندی به مجله‌ی لایف گفته که این کتاب یکی از ده کتاب محبوب او بوده است. البته نزدیکان او بعداً گفته‌اند که این حرف کندی صرفاً یک اظهارنظر تبلیغاتی بوده است.

 

 

جان اف کندی

به هر رو، فردای آن ضیافت دالس رئیس سیا با فلمینگ تماس تلفنی می‌گیرد، به او می‌گوید موضوع جدی است و از او می‌خواهد ایده‌هایش را برای به‌کارگیری روش‌های جیمز باندی در سیا با او در میان بگذارد. دالس تصویر قهرمانانه‌‌ی سیا در کتاب‌های جیمز باند را دوست داشت و سری کتاب‌های جیمز باند مثل کازینو رویال و فقط برای چشمان تو را در کتابخانه‌ی خانه‌اش داشت. دالس گفته است که بعضی از همکارانش در سیا از این عشق او به جیمز باند سر در نمی‌آوردند.

نکته عجیب این که دالس به تکنیسین‌های سیا دستور داد تا نمونه‌ی واقعی تعدادی از دستگاه‌های عجیب‌غریب مامور ۰۰۷ را بسازند. گویا فلمینگ در گفت‌وگوهایش با دالس گفته بود که هواپیمای جاسوسی فوق‌مخفی یو-۲ را نمی‌پسندد و پیشنهاد کرده بود به جای آن «دستگاه‌های مخصوص» برای جاسوسان مخفی روی زمین طراحی شود. یکی از این وسائل یک جور کفش فنری بود که به وقت لازم کارد زهرآلودی از نوک آن بیرون می‌جهید.

 

 

گفتنی است که تلاش برای به‌کارگیری شیوه‌های جیمز باندی از سوی دالس در واقع تلاشی بود برای به دست آوردن دل کندی که آن موقع سناتور بود؛ دالس می‌خواست در صورت انتخاب شدن او به ریاست جمهوری، در مقام خود باقی بماند. کندی بعد از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، دالس و همین طور ادگار هوور رئیس مادام‌العمر اف‌بی‌آی را احضار کرد و از آن‌ها خواست تا در مقام‌های حساس خود باقی بمانند. این تصمیم تا چه اندازه تحت تاثیر علاقه‌ای که رئیس سیا به یان فلمینگ و جیمز باند نشان داده بود اتخاذ شد، البته معلوم نیست.

این قصه اگر یک نتیجه‌ی اخلاقی داشته باشد آن است که گاه کتاب‌هایی که صرفاً زاده‌ی تخیل نویسنده‌شان هستند برای خوشامد و سرگرمی انبوده مردمان، می‌توانند در دنیای سیاست نیز نقشی بازی کنند.

 

جان کندی عاشق جیمز باند بود

این نوشته بر اساس اطلاعات مقاله‌ای از تاماس مایر تنظیم شده است. اصل انگلیسی نوشته را می‌توانید در این جا بخوانید:

https://www.salon.com/2019/04/08/jfk-loved-james-bond-how-ian-flemings-spy-novels-influenced-the-cia/

 

  این مقاله را ۲۵ نفر پسندیده اند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *