سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

اشتراک گذاری این مقاله در فیسبوک اشتراک گذاری این مقاله در توئیتر اشتراک گذاری این مقاله در تلگرام اشتراک گذاری این مقاله در واتس اپ اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین

چهل نامه ی کوتاه به همسرم

نویسنده: نادر ابراهیمی

ناشر: روزبهان

نوبت چاپ: ۳۶

سال چاپ: ۱۳۹۶

تعداد صفحات: ۱۳۸

شابک: ۹۷۸۹۶۴۵۵۲۹۱۹۰


تاکنون 2 نفر به این کتاب امتیاز داده‌اند
CHEHEL NAME

تاکنون 2 نفر به این کتاب امتیاز داده‌اند

تهیه این کتاب

دهه‌های چهل و پنجاه برای ادبیات و هنر ایران، جزو دهه‌هایی طلایی و پرآثار محسوب می‌‌شوند. آثاری که بعد گذشت بیش از 40 سال هنوز جزو خواندنی‌ترین و گاه پرفروش‌ترین کتاب‌های حال حاضر هستند.

نادر ابراهیمی یکی از این نویسندگان معاصر است که آثارش همچنان در کتاب‌فروشی‌های سطح شهر لقب پرفروش ماه و سال را به دوش می‌کشند. ابراهیمی متولد 1315 در تهران است. وی علاوه بر نوشتن چندین رمان و داستان کوتاه در زمینه فیلم‌سازی، روزنامه‌نگاری و ترانه‌سرایی نیز فعالیت داشته است. ابراهیمی در 16 خرداد 1387 و در سن 72 سالگی دار فانی را وداع گفت.

او پس از گذراندن تحصیلات متوسطه وارد دانشکده حقوق شد، ولی پس از دو سال رشته حقوق را رها کرد و مشغول تحصیل در رشته زبان و ادبیات انگلیسی شد و مدرک لیسانس خود را در این رشته گرفت.

یکی از ویژگی‌های مهم نادر ابراهیمی عناوین مختلف شغلی بود که در تمام عمر با خود به همراه داشت. او که انسانی به شدت تجربه‌مند بود در کتاب ابن مشغله خود به شرح مشاغل مختلفی که در آنها دستی بر آتش داشت، پرداخته است. اما تمرکز تعداد بالایی از آثار نادر ابراهیمی بر روی ادبیات کودک و نوجوان بوده است. وی با همکاری همسرش موسسه «همگام با کودکان و نوجوانان« را تاسیس کرد. این مؤسسه با هدف فعالیت متمرکز و تخصصی برای کودکان و نوجوانان در حیطه نوشتن، ترجمه، نقاشی و عکاسی و … و همچنین انجام پژوهش‌های مدون درباره خلق‌وخو و رفتار و زبان کودکان و شیوه یادگیری آن‌ها برپا شد.

در سال‌های اخیر برخی از کارهای مانند کتاب پرمخاطب «یک عاشقانه آرام» وی به کتاب‌های صوتی نیز تبدیل شده‌اند که از استقبال عمومی نیز برخوردار بوده‌اند.

 

ebrahimi

 

 

چهل نامه کوتاه به همسرم

یکی از معروف‌ترین و پرفروش‌ترین آثار نادر ابراهیمی مجموعه چهل نامه‌ای است که او برای همسرش، فرزانه منصوری نوشته است. نامه نوشتن، آن هم از نوع عاشقانه‌اش یکی از قالب‌های همیشه جذاب برای مخاطبین ادبیات بوده است. این نامه‌ها را ابراهیمی از سال 63 تا 65، زمانی که دور از همسرش بوده، برای او نوشته. اصل نامه‌ها با دوات و قلم نوشته شده‌اند. فرزانه منصوری درباره چاپ این کلمات خصوصی و زیبا می‌گوید:

«وقتی برای اولین بار کتاب چاپ‌شده‌ی چهل نامه‌ی کوتاه به همسرم را دیدم همان حرفی را زدم که موقع نوشتن، یکی دو دفعه به نادر گفته بودم. گفته بودم این قبیل مسائل که در زندگی ما مطرح بوده فکر می‌کنی به درد کسی بخورد؟»

اما استقبال خوب از این کتاب و تجدید چاپ‌های متعدد آن نشان داد که مسائل مطرح شده در نامه‌ها به درد خیلی از آدم‌ها می‌خورد. این نامه‌ها که با زبانی ساده و روان نوشته شده‌اند، درباره مسائل ریز و درشت زندگی روزمره صحبت کرده و لحن صادقانه و عاشقانه آن، لذت خواندنش را برای خوانندگان چند برابر می‌کند. در جایی از کتاب می‌خوانیم:

«عزیز من! خوشبختی، نامه‌ای نیست که یک روز، نامه‌رسانی، زنگ در خانه‌ات را بزند و آن را به دست‌های منتظر تو بسپارد. خوشبختی، ساختن عروسک کوچکی است از یک تکه خمیر نرم شکل‌پذیر… به همین سادگی، به خدا به همین سادگی؛ اما یادت باشد که جنس آن خمیر باید از عشق و ایمان باشد نه هیچ چیز دیگر.»

چهل نامه تاکنون نزدیک به چهل چاپ را به خود دیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *