سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

اشتراک گذاری این مقاله در فیسبوک اشتراک گذاری این مقاله در توئیتر اشتراک گذاری این مقاله در تلگرام اشتراک گذاری این مقاله در واتس اپ اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین

مسیر ایران بر فراز برودپیک

نویسنده: مجید بزرگی

ناشر: چشمه

نوبت چاپ: ۲

سال چاپ: ۱۳۹۷

تعداد صفحات: ۳۱۳

شابک: ۹۷۸۶۰۰۲۲۹۷۳۸۹


اولین نفری باشید که به این کتاب امتیاز می‌دهید
برودپیک مسیر ایران بر فراز برودپیک

اولین نفری باشید که به این کتاب امتیاز می‌دهید

تهیه این کتاب

در کل دنیا ۱۴ قله‌‌ی با ارتفاع بالای ۸۰۰۰ متر وجود دارد. قله‌هایی که همگی در رشته‌کوه‌های هیمالیا و قراقروم قرار دارند. برودپیک با ارتفاع ۸۰۵۱ متر دوازدهمین قله‌ی بلند دنیاست. قله‌ای که شکل خاصی دارد: قله‌اش تیز و یک نقطه‌ای نیست، پهن است. به همین خاطر به آن قله‌ی پهناور می‌گویند.

به برودپیک کی۳ هم می‌گویند. چون بعد از کی۲ سومین قله‌ای بود که در رشته‌کوه‌های قراقوروم اندازه‌گیری شد. می‌گویند ۷ درصد کسانی که این قله را در قرن بیستم و بیست‌ویکم فتح کرده‌اند در راه بازگشت جان خودشان را از دست داده‌اند و کتاب مسیر ایران بر فراز برودپیک قصه‌ی سه نفر از این‌هاست. سه ایرانی به نام آیدین بزرگی، مجتبی جراهی و پویا کیوان، سه جوانی که برای همیشه در ارتفاعات برودپیک باقی مانده‌اند.

 

آیدین بزرگی
آیدین بزرگی

 

 

مسیر ایران بر فراز برودپیک درباره‌ی عمیق‌ترین امیال انسانی است، امیالی که در کوه‌نوردی به تجلی می‌رسند و به همین خاطر است که کوه و کوه‌نوردی شیفتگانی عجیب دارد: میل به اوج رسیدن، میل بر فراز رفتن و بالاتر از بقیه قرار گرفتن، میل بالاتر رفتن از سطح آدم‌های معمولی، میل کشف راه‌های تازه و بکر بر زمینی که هزاران نسل بر آن زندگی کرده‌اند و رفته‌اند، لذت گشایش راهی که هیچ بنی‌بشری در طول تاریخ پا بر آن نگذاشته.

 

مجتبی جراهی
مجتبی جراهی

 


قله‌ی برودپیک در بین قله‌های بالای ۸۰۰۰ متر جزء قله‌های آسان‌تر طبقه‌بندی می‌شود. قله‌ای مثل کی۲ حدود نیمی از کوه‌نوردانش را ناکام می‌گذارد. اما برودپیک این گونه نیست. یک مسیر مشخص دارد و اکثر کوه‌نوردان همان یک مسیر مشخص را می‌روند و قله‌ی آن را فتح می‌کنند. اما کوه‌نوردان ایرانی تلاش کردند که مسیری جدید را در این ارتفاعات بگشایند.

سال‌ها بود که کوه‌نوردان ایرانی می‌کوشیدند تا این قله را از مسیری دیگر فتح کنند: مسیری که خاص ایرانیان باشد. اما موفق نمی‌شدند. در سال‌های ۱۳۸۸ و ۱۳۹۰ اعضای حرفه‌ای تیم کوه‌نوردی آرش سه تلاش نافرجام برای ایجاد راهی جدید در برودپیک داشتند. هر بار در یکی از ارتفاعات ۷۱۰۰ یا ۷۳۰۰ یا ۷۴۵۰ متری ناکام می‌ماندند و بازمی‌گشتند.

تا این‌که آیدین بزرگی و مجتبی جراهی و پویا کیوان در ۲۲ تیر ماه سال ۱۳۹۲ توانستند قله‌ی برودپیک را از مسیری جدید فتح کنند. افتخاری بزرگ و شیرین که به سرعت تلخ شد: این سه کوه‌نورد در مسیر بازگشت راه‌شان را گم کردند و هرگز به وطن برنگشتند.

 

پویا کیوان
پویا کیوان

 


کتاب سه فصل کلی دارد:
۱. شرح زندگی آیدین بزرگی، پویا کیوان و مجتبا جراهی (سه کوه‌نوردی که هنگام فتح برودپیک زیر ۳۰ سال سن داشتند).
۲. پرونده‌ی برودپیک و شرح جزئیات حادثه‌ی تراژیکی که اتفاق افتاد
۳. منتخبی از برنامه‌های کوه‌نوردی داخلی به قلم آیدین بزرگی


بین آن سه کوه‌نورد، آیدین بزرگی دست به قلم بهتری داشته. او قبل از صعودش به برودپیک و در روزهایی که وارد پاکستان شده بود تا عازم فتح این قله شود به دوستانش گفته بود که می‌خواهد پس از فتح برودپیک کتابی بنویسد و در آن شرح سه بار تلاشش برای فتح قله‌ی برودپیک و ایجاد مسیر ويژه‌ای به نام ایران را روایت کند. خواسته‌ای که مرگ اجازه‌ی آن را نداد.

اما دوستان و خانواده‌اش برای اجرایی شدن این خواسته همت کرده‌اند و حاصلش شد کتاب مسیر ایران بر فراز برودپیک. کتابی که علاوه‌ بر عمیق‌ترین امیال انسانی، حادثه‌ای تراژیک را به صورتی مستند روایت می‌کند.

مسیر ایران بر فراز برودپیک

 

نویسنده معرفی: پیمان حقیقت‌طلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *