سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

اشتراک گذاری این مقاله در فیسبوک اشتراک گذاری این مقاله در توئیتر اشتراک گذاری این مقاله در تلگرام اشتراک گذاری این مقاله در واتس اپ اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین

بنیادهای هویت ملی ایرانی

نویسنده: حمید احمدی

ناشر: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی

نوبت چاپ: ۱

سال چاپ: ۱۳۸۸

تعداد صفحات: ۴۶۰

شابک: ۹۷۸۹۶۴۲۷۳۸۸۲۳


اولین نفری باشید که به این کتاب امتیاز می‌دهید
بنیادهای هویت ملی ایرانی

اولین نفری باشید که به این کتاب امتیاز می‌دهید

تهیه این کتاب

کتاب بنیادهای هویت ملی ایرانی ۳ بخش دارد و ۱۱ فصل. نویسنده‌ی این کتاب کوشیده است که با استفاده از نظریه‌های سنتی و مدرن هویت ملی، دیدگاه‌های گوناگون در مورد هویت ملی ایرانیان را نقد و بررسی کند. حمید احمدی تلاش کرده که با استفاده از دیدگاه‌های خاص جامعه‌شناسی تاریخی راه‌کارهایی برای پویاسازی هویت ایرانی و خارج شدن آن از بحران‌های فعلی ارائه کند.


در بخش اول کتاب مباحث نظری در باب هویت، ملیت و انطباق آن با هویت و ملیت در ایران صورت گرفته است. در بخش دوم نویسنده دیدگاه‌های گوناگون درباره‌ی هویت ملی و ملیت در ایران را نقد و بررسی کرده است. این دیدگاه‌ها عبارتند از: دیدگاه حسرت‌گرای معطوف به ایران باستان، دیدگاه‌ دین‌محور، دیدگاه چپ‌گرایانه‌ی معطوف به ملیت و خلق‌ها، دیدگاه قوم‌محور و دیدگاه توطئه‌نگر.

ترسیم وضعیت کنونی هویت ملی ایرانیان و چالش‌هایی که ایرانیان از نظر هویتی با آن مواجه‌اند بخش مهمی از کتاب را تشکیل داده است. حمید احمدی در این کتاب ۵ نیاز اساسی جامعه‌ی ایرانی برای حفظ هویت ملی ایرانی را شناسایی کرده است:


۱. نیاز به آزادی‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی
۲. نیاز به دسترسی برابر به فرصت‌ها و امتیازات ملی
۳. نیاز به توزیع عادلانه ثروت بین مناطق گوناگون کشور
۴. نیاز به نبود تبعیض جنسی و برابری حقوق زن و مرد
۵. نیاز اقلیت‌ها به برخورداری از حقوق و امتیازات برابر با سایر ایرانیان

 

حمید احمدی در بخش آخر کتاب سازوکاری برای بازسازی هویت ملی ایرانی ارائه کرده است. راهکار او لزوم توجه به عنصر مردم و شهروندی برای پاسخ به نیازهای ۵گانه‌ی جامعه‌ی نوین ایران با هدف پویاسازی هویت ایرانی است. او در فصل آخر توضیح می‌دهد که اگر مردم به عنوان یک عنصر اساسی هویت ایرانی از سوی حاکمیت و سیاستگذاران در نظر گرفته شوند هویت ایرانی از وضعیت متناقض فعلی و نیز در برابر موج‌های جهانی‌شدن نجات پیدا می‌کند.

درباره‌ی نویسنده بنیادهای هویت ملی ایرانی

حمید احمدی عضو هیئت علمی و استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران است. دو حوزه‌ی مطالعات خاورمیانه و اعراب و نیز هویت و قومیت از زمینه‌های تخصصی او به شمار می‌آیند. کتاب «قومیت و قوم‌گرایی در ایران: افسانه و واقعیت» او در حوزه‌ی مطالعاتی هویت و قومیت یکی از کتاب‌های مرجع در ایران است.

کتاب بنیادهای هویت ملی ایرانی؛ چهارچوب نظری هویت ملی شهروندمحور امتداد مطالعاتی کتاب قومیت و قوم‌گرایی در ایران به شمار می‌رود. حمید احمدی علاوه بر این دو، کتاب «هویت ایرانی از دوران باستان تا پایان پهلوی» را نیز ترجمه و تدوین کرده است.

 

نویسنده معرفی: پیمان حقیقت‌طلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *