سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

اشتراک گذاری این مقاله در فیسبوک اشتراک گذاری این مقاله در توئیتر اشتراک گذاری این مقاله در تلگرام اشتراک گذاری این مقاله در واتس اپ اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین

گفت و گو با زمان

نویسنده: مسعود میرعلایی

ناشر: موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان

نوبت چاپ: ۱۳۹۶

سال چاپ: ۲

تعداد صفحات: ۱۹۲

شابک: ۹۷۸۶۰۰۷۱۱۲۰۷۶


اولین نفری باشید که به این کتاب امتیاز می‌دهید
گفت و گو با زمان

اولین نفری باشید که به این کتاب امتیاز می‌دهید

تهیه این کتاب

بعضی از افراد می‌توانند در اطراف خود تغییرات زیادی را به وجود آورند و «توران میرهادی» یکی از آنهاست و کتاب گفت‌وگو با زمان در صدد برآمده تا بخشی از ویژگی‌ها و خصوصیات و نظراتش را بازگو کند. این کتاب روایت‌ها و گفتگوهای یکی از هم‌نسلان شاملو، اخوان ،صابری فومنی، معصومه سهراب و… است که آرام آرام خداحافظی می‌کنند و به دیار باقی می‌روند. نسل فرزندان انقلابیون مشروطیت و آغازگران سازندگی ایران.

بخش اول با عنوان «من که بودم ؟» به روایت توران میرهادی از نحوه زندگی خود و تفکراتش اختصاص دارد، این‌که کی و کجا به دنیا آمده و چه لحظه‌های تلخ و شیرینی را پشت‌سر گذرانده و چه کتاب یا کدام رفتار پدر و مادرش در شکل گرفتن او موثر بوده است.


کودک کیست و مفهوم کودکی چیست؟، درباره شورای کتاب کودک، درباره آموزگاری، درباره کتاب و کتابداری، درباره روز کودک، درباره هنر و اجتماع و …. در هر کدام از فصل‌ها، تفکرات و نظرات «توران میرهادی» خلاصه و دسته‌بندی شده و به صورت یک مقاله خواندنی آورده شده است. کتاب حاصل تلاش‌های یک تیم است که با جمع‌آوری گفتگوها، مصاحبه‌ها و سخنرانی‌ها یا پیام‌های توران میرهادی زیر نظر «نسریندخت عماد خراسانی» شکل گرفته است و در بخش انتهایی تعداد زیادی از این منابع آورده شده.

 

توران میرهادی
توران میرهادی

 

 

این‌که چگونه فردی مثل «توران میرهادی» می‌تواند کارهای بزرگ کند و به شکل‌گیری بهترین‌ها برای کودکان این سرزمین کمک کند، نکته‌هایی است که با خواندن این کتاب برما روشن می‌شود. توران میرهادی به عنوان کسی که تلاش‌های زیادی برای بهبود زندگی کودکان ایرانی انجام داد و نظریات خود را در بالا و پایین زندگی به دست آورد و در شکل‌گیری شورای کتاب کودک، مدرسه فرهاد، تألیف فرهنگنامه و … نقش داشت و برای نیازهای اجتماعی نظیر صلح، محیط زیست، فرهنگ و آموزش تلاش کرد. کتاب با دستخط او آغاز می‌شود و با 7 وصیت و آرزویش پایان می‌یابد. 


یکی از ویژگی‌های کتاب، پشتیبانی مالی افراد مختلف برای چاپ و شکل‌گیری این پروژه است، نام‌های متعدد که هر کس به سهم خود در شکل‌گیری و انتشارش تلاش کرده‌اند.


درباره تدوین‌گر

مسعود میرعلایی از همکاران شورای کتاب کودک است که در کتابک و چند سایت مختلف ادبیات کودک به نوشتن و تحقیق مشغول است. تدوین و تهیه کتاب گفت‌وگو با زمان با هدف شکل‌گیری کتابی پژوهشی درباره ابعاد مختلف زندگی «توران میرهادی» که برای بسیاری جایگاه خاص و والایی دارد، بر عهده او بود.

کتاب برای اولین بار در سال 1392 در سه هزار نسخه منتشر شد و مورد استقبال قرار گرفت.


بخشی از کتاب گفت‌وگو با زمان


*اگر معلم یک ساعت در کلاس کار درست بکند، بر روی بچه‌های آن کلاس یک عمر سازندگی کرده است. یعنی هیچ یک از لحظه‌های معلم گمشدنی نیست.


*تاریخ ایران نشان داده است که در این مملکت همواره تحصیل کردگان به میدان آمده‌اند، کارکرده‌اند و از صحنه رانده شده‌اند.


*امنیت اجتماعی فرزندان ما متزلزل شده است. در جامعه یک نفر خطا می‌کند و رسانه‌ها این خطا را بر سر گروه بزرگی از مردم که هیچ خطایی نکرده‌اند، می‌کوبند و با طرح این خطاها، امنیت خاطر مردم را از میان می‌برند.

نویسنده معرفی: گیسو فغفوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *