سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

اشتراک گذاری این مقاله در فیسبوک اشتراک گذاری این مقاله در توئیتر اشتراک گذاری این مقاله در تلگرام اشتراک گذاری این مقاله در واتس اپ اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین

چوپان در مه

نویسنده: آیلار والاپور

ناشر: کلک سیمین

نوبت چاپ: ۱

سال چاپ: ۱۳۹۸

تعداد صفحات: ۷۶


تاکنون 4 نفر به این کتاب امتیاز داده‌اند
chopan

تاکنون 4 نفر به این کتاب امتیاز داده‌اند

شعر آیلار صورتی ساده دارد. به‌طوری‌که دینامیسم و مکانیسم زبانی در قالب فرمی ویژه شاعر شکل گرفته است و ردپای هیچ تقلیدی در شعر او دیده نمی‌شود و اگر چیزی در نگاه مخاطب تداعی کند، ممکن است یادآور نوعی توارد باشد، نه تقلید! درحقیقت شعر او آیینه تمام‌نمای خود اوست؛ تنهایی، غربت و نوستالوژی ساده‌داشته‌های نداشته!

سادگی زبان و دوری از تکلف چنان احساس را با مخاطب تقسیم می‌کند که به‌ همان سادگی مخاطب، خود را شریک غم و شادی شاعر می‌کند. نوستالژی زبانی‌ و معنایی خانه مادربزرگ، قاب عکس‌های متروک، چوپان گرفتار در مِه، حوضچه‌های آسفالت‌شده،‌ پنجره‌های لَب‌ترک‌خورده، خواب‌های این شکلی … و تنها کلاغ قصه‌های او، ثبت لحظه‌های شاعر است.

اکنون این سروده‌ها، زیرعنوان «چوپان در مِه» با زبانی ساده، امروزی، به دور از تکلف، در قالبی نو و نیمایی در دست مخاطبان شعر است. اگرچه این اشعار تابع بی‌وزنی عروضیست و ظاهری نثرگونه دارد، به علت برخورداری از نوعی دینامیسم زبانی به سوی مکانیسمی شکلی در تکاپوست و از منطق و سازوکاری شعری با عدم تناسب عرضی و سطری و بی‌تناسبی جانشینی و همنشینی قافیه، یادآور نوعی شعر آزاد است. شاعر جوان در راه تجربه این نوپردازی و این منثورسازی تجربه‌های تلخ و شیرین فردی از من شاعرانه گرفته تا خاطرات واقع‌گرایانه را درهم تنیده است و گاه تا افق من جمعی نگاه انداخته است.
باری! اگرچه متن خبر این سروده‌ها به دلنوشته‌ها می‌مانست، با رهنمودهای لازم سمت و سویِ شعر را درپی‌گرفت و شاعر جوان، طبعی ساده را در قالب زبانی روان با استفاده از برخی تجربیات رقیق به سوی نوعی تفکر و تحلیل شاعرانه سوق داد تا آنجا که این تلاش از چشم ناشر دور نمانده، به امید ترغیب و تشویق، به نشر اثر همت گماشته است.

نویسنده نقد: دکتر اسداله معظمی‌گودرزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *