سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

اشتراک گذاری این مقاله در فیسبوک اشتراک گذاری این مقاله در توئیتر اشتراک گذاری این مقاله در تلگرام اشتراک گذاری این مقاله در واتس اپ اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین

زندگینامه تحلیلی فردوسی

نویسنده: علیرضا شاپور شهبازی

مترجم: هایده مشایخ

ناشر: هرمس

نوبت چاپ: ۵

سال چاپ: ۱۴۰۰

تعداد صفحات: ۱۸۹

شابک: ۹۷۸-۹۶۴-۳۶۳-۵۷۸-۷


تاکنون 1 نفر به این کتاب امتیاز داده‌اند
زندگینامه تحلیلی فردوسی

تاکنون 1 نفر به این کتاب امتیاز داده‌اند

تهیه این کتاب

لیست مقالاتی که از این کتاب استفاده کرده اند

زندگینامه تحلیلی فردوسی

 

نویسنده معرفی: دکتر شهرزاد رضادوست

 

کتاب زندگینامه تحلیلی فردوسی گزارشی منسجم، متکی بر جزئیات و مستند از زندگی، افکار و دستاوردهای فردوسی است.


کتاب شامل شش فصل است که شاپور شهبازی در فصل اول به بررسی نوشته‌ها و پیشینه این پژوهش می‌پردازد و در فصل دوم پیشینه و پیشروان فردوسی را مورد بحث قرار می‌دهد.

فصل سوم با عنوان دوران شکل‌گیری، تربیت و شخصیت فردوسی و دین او و نیز اتفاقات مربوط به اوایل زندگی‌اش را مطرح می‌کند.

چهارمین فصل تاریخ‌نگار ایران باستان است که در آن به علاقمندی فردوسی به ایران باستان، قهرمانان و میراث آنان پرداخته می‌شود و حقایقی از بخش‌های نخستین شاهنامه و داستان بیژن و منیژه و منابع اولیه شاهنامه را بر ما آشکار می‌سازد.

فصل پنجم واکاوی روابط فردوسی و سلطان محمود و شرایط ایران در دوران محمود غزنوی است . نویسنده برآن است که هدف فردوسی از تقدیم شاهنامه به سلطان محمود حفظ و نگهداری این اثر در کتابخانه سلطنتی بوده است.

در فصل ششم شاهنامه به‌درستی به عنوان یادگاری جاویدان معرفی می‌شود که آن را یادگار تأثیرگذار شعر و تاریخ‌نگاری می‌داند و معتقد است که فردوسی با به نظم درآوردن داستان‌های آن، سبب جذابیت و ماندگاری آنها شده و او را کاملا وفادار به سنن می‌داند.


از جذابترین بخش‌های این کتاب مطالب مربوط به روابط فردوسی و سلطان محمود، مزار فردوسی، یار مهربان فردوسی و داستان بیژن و منیژه، منابع شاهنامه و اصالت خانوادگی و آرمان‌های اوست.

 

علیرضا شاپور شهبازی
علیرضا شاپور شهبازی

 

علیرضا شاپور شهبازی، باستان‌شناس و تاریخ‌نگار، از آن دسته نویسندگانی است که به دلیل پژوهش‌های گسترده و نگاه تحلیلی و عمیقش، همه آثارش خواندنی و ارزشمند هستند.

او استاد دانشگاه‌های شیراز، تهران، هاروارد، کلمبیا، گوتینگن و اورگن شرقی و نیز بنیانگذار بنیاد تحقیقات هخامنشی است و به دلیل عرق ملی و ارادت به ایران سال‌های ارزشمند عمر خود را در خدمت تحقیق و معرفی ایران سپری کرده و از آنجا که فردوسی را ازجمله موثرترین افراد در شناساندن ایران کهن می‌داند در این اثر سترگ به معرفی زندگی‌نامه و اثر او پرداخته است.

وی در توضیح و معرفی کتاب زندگینامه تحلیلی فردوسی می‌گوید: «در زمان حاضر که بسیاری از ایرانیان پراکنده شده‌اند، پژوهشی جامع و فراگیر یادآور فرهنگ غنی و معتبر آنان خواهد بود، فرهنگی که همه ایرانیان را به هم پیوند می‌دهد و شاهنامه نماد آن است.»


اگرچه کتاب‌های بسیاری درباره فردوسی و شاهنامه در طول زمان نوشته شده است اما به نظر می‌رسد این اثر با تعهد و دقت ویژه‌ای از سوی نویسنده نگاشته شده و تحقیقات بسیاری صورت گرفته تا درست‌ترین و نزدیکترین اطلاعات به واقعیت به دست خواننده برسد. نثر شیوا و در عین‌حال ساده و روان کتاب، سبب خوشایندی و خوشخوانی کتاب شده و این عوامل به همراه اطلاعات خاص و مفید آن باعث می‌شود تا خواننده تا آخرین صفحه کتاب مشتاق و پیگیر و بی‌خستگی با نویسنده همراه شود.

 

بخشی از کتاب

فردوسی نماد ملی‌گرایی ایرانی بود و در واقع اثر منظوم او موید دلبستگی شدیدش به قهرمانان ایرانی و ارج نهادن وی به سنن ایرانی بود، تا جایی که فتح اعراب را محکوم می‌کرد. دفاع از کتابی مانند شاهنامه به معنای ازدست دادن حامیان مسلمان بود و این کاری بود که سلطان محمود مایل به انجامش نبود…

 

فردوسی با بیم و امید شاهد این وقایع بود. بیم از آن داشت که در چنین زمانه آشفته‌ای عمرش کفاف ندهد تا تدوین تاریخ ملی ایران را به پایان برد و ببیند که اثرش به دست کسی پاس داشته می‌شود که ایران را یکپارچه و متحد می‌کند و به داستان‌ها و قهرمانانی که او در اثرش جاودان ساخته بود عمیقا عشق می‌ورزد.
این امید را داشت که در آن آشوب به وجود آمده از جنگ‌های سلسله‌ای و سقوط سامانیان، فریدون دیگری در شخصیت محمود ظاهر شود که ایران و میراث آن را از آن تهدیدها، به خصوص از ناحیه قبایل آسیای مرکزی، حفظ کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *