سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

کتاب ماه شهریور وینش: راهنمای رستگاری در جابلقا

کتاب ماه شهریور وینش: راهنمای رستگاری در جابلقا

 

کتاب ماه وینش فرصتی برای ناشران و کتابخوان‌هاست. در کتاب ماه وینش، ناشران فرصت دارند تا کتاب مورد نظرشان را معرفی و امکان دسترسی آسان آن را برای مخاطبان فراهم کنند. کتابخوان‌ها هم فرصت آشنایی با کتابی از وجوه مختلف را خواهند داشت و با تهیه آن از کتابفروشی آنلاین یا محلی، می‌توانند نظر یا سوالاتشان را مطرح کنند، درباره کتاب بنویسند و در رویدادهای مرتبط با کتاب شرکت کنند.

کتاب ماه وینش فرصتی برای ناشران و کتابخوان‌هاست. در کتاب ماه وینش، ناشران فرصت دارند تا کتاب مورد نظرشان را معرفی و امکان دسترسی آسان آن را برای مخاطبان فراهم کنند. کتابخوان‌ها هم فرصت آشنایی با کتابی از وجوه مختلف را خواهند داشت و با تهیه آن از کتابفروشی آنلاین یا محلی، می‌توانند نظر یا سوالاتشان را مطرح کنند، درباره کتاب بنویسند و در رویدادهای مرتبط با کتاب شرکت کنند.

 

 

راهنمای رستگاری در جابلقا شاید در ابتدا برای کسی که با کلمه جابلقا آشنا نباشد، نامفهوم به نظر برسد اما چند خط پایین عنوان کتاب، ماجرا را کاملاً روشن می‌کند: کتاب خودیاری، خوشدلی و رضایت برای خاورمیانه‌ای‌ها. چه بسا از این رو که نمونه چنین کتاب‌هایی که ویژه ساکنان همین بخش کره خاکی نوشته شده باشند، زیاد نیست؛ ابتدا نویسنده فصلی را به این اختصاص داده که کتاب اساساً درباره چه موضوعی قصد صحبت دارد (و حتی درباره چه چیزهایی ندارد!) و چه کمکی به خواننده می‌کند.

جایی که به عنوان خاورمیانه می‌شناسیم، از همان نام‌گذاری‌اش موجب گفت‌وگو و مناقشه است. گرچه تعریف جغرافیایی از منطقه خاورمیانه وجود دارد که کتاب ابتدا به شرح آن می‌پردازد اما واقعیت این است که میانه شمردن این خاور در مقایسه با غرب بوده است، نکته‌ای که دکتر نوال السعداوی (متفکر معروف مصری) نیز پیشتر به آن اشاره کرده بود. نویسنده سپس با طرح سوال اصلی «آیا می‌توان در خاورمیانه خوشبخت بود» یا صحیح‌تر آن‌که «برای اینکه از خاورمیانه‌ای بودن اندوهگین نباشیم، چه باید بکنیم» به سراغ موضوعات مختلف رفته و وضعیت آن‌ها را در خاورمیانه شرح داده، موضوعاتی که گاه عمومی و جهانی هستند مثل شغل و ثروت و گاه مختص فرهنگ این منطقه هستند مانند صوفیگری و درویشی. با خواندن این فصل تصویر منصفانه‌ای از زیست فردی و اجتماعی در خاورمیانه، مسائلی که همیشه با آن درگیر بوده و راه‌های خروجی که برایش پیدا کرده، به دست می‌آوریم؛ آشنایی با زیست خاورمیانه‌ای!

یکی از فصل‌های مهم کتاب به بحث مهاجرت اختصاص دارد و نویسنده تلاش کرده تصویر واقع‌بینانه‌ای از فواید و مضرات مهاجرت بدهد و حتی برای رساندن ما به یک تصمیم‌گیریِ درست، جدولی طراحی کرده تا بالاخره از روی فاکتورها و ضرایبی در زندگی و نگاه شخصی خودمان به این نتیجه برسیم که مهاجرت بکنیم یا نکنیم.

فصل‌های بعدی به ماجرای داروینیسم و لیبرالیسم و تاثیری که بر فرهنگ و آگاهی خاورمیانه گذاشته‌اند و رسانه‌ها و تصویری که از مصائب این منطقه ارائه می‌کنند، اختصاص یافته. و در نهایت آخرین فصل کتاب با نام «آیا خاورمیانه روزی رستگار خواهد شد؟» که تلاش کرده با ارائه تصویری از وضعیت فعلی خاورمیانه، جمع‌بندی انجام داده و پاسخی به سوال اصلی کتاب بدهد.

نویسنده کتابش را به دنیا رحیمی و ری‌را اسمعیلیون تقدیم کرده، اولی دختر خردسالی از خانواده‌ای مهاجر و افغان در ایران که در حادثه تشییع جنازه کرمان درگذشت و دومی در واقعه انفجار و سقوط هواپیمای مسافربری بر فراز تهران از دنیا رفت و نوشته: «نوشتن و حتی خواندن این کتاب بدون فکر کردن به این بچه‌ها و عذاب بردن از تک‌تک کلمات این کتاب ممکن نبود. هدف این کتاب، نادیده گرفتن دنیاها و ری‌را های گذشته و آینده‌ی خاورمیانه نیست.»

 

چرا کتاب ماه وینش؟

اولین نمونه کتاب‌ها با مباحث جدید، معمولا به سختی یا دیر مورد توجه قرار می‌گیرند، به‌ویژه اگر رقبایی داشته باشند که ذائقه بازار یا مخاطب را به نوع دیگری از دیدگاه‌ها عادت داده باشند. کتاب‌های خودیاری گرچه این سال‌ها بازار خوبی در بین مردم داشته‌اند اما اغلب آن‌ها نمونه‌های ترجمه‌ای بوده‌اند و حتی درصورت مفید و موثر بودن، جای بسیاری از مسائلی که ما هرروزه با آن‌ها روبه‌رو هستیم درمیانشان خالی است؛ ما ساکنان خاورمیانه‌ی پرآشوب.

البته متخصصان علوم اجتماعی و روانشناسان ایرانی آثاری منتشر کرده‌اند اما اغلب آن‌ها با رویکرد تخصصی یا برای نشان دادن معضلات و ناهنجاری‌های جمعی یا فردی بوده، که در جای خود درست و پذیرفتنی است. اما شمار کتاب‌هایی که با انگیزه خودیاری باتوجه به زیستگاه، فرهنگ و شرایط و باورهای مردم این منطقه نوشته شده باشد، اندک بوده و هست. کتاب‌های مطرحی همچون ذهن درستکار (جاناتان هایت)، خلوت گزینی (میشل دو مونتنی) و 12 قانون زندگی (جردن پیترسون) که نکات کلیدی و سوال‌های مهمی برای کمک به افراد برای خویشتن یابی و زندگی بامعنا مطرح می‌کنند، گرچه نقاط مشترک و عمومی برای هر انسانی دارند اما در آن‌ها درباره بخش‌هایی از زندگی ما که بسیار وابسته و تحت تاثیر جغرافیا و فرهنگ این منطقه هست، چیزی وجود ندارد.

کتاب راهنمای رستگاری در جابلقا تلاش نویسنده جوانی است که خواسته با واقع‌بینی به مسائل و ویژگی‌های خاورمیانه نگاه کند و بدون مثبت‌اندیشی خیالی یا منفی‌بینی رایج، شناختی برای زیستن همراه با معنا و رضایت درونی برای ساکنان این بخش از جهان ارائه دهد.

وینش باتوجه به همین موارد و اهمیت تولید آثاری که زمینه‌ساز گفت‌وگو و طرح نظر برای شرایط کنونی ما باشند، و جایگاهی که کتاب در گسترش فضای شناخت و تغییر می‌تواند داشته باشد، کتاب رستگاری در جابلقا را به عنوان کتاب ماه شهریور خود انتخاب کرد.

 

 

نشر اگر، ناشر کتاب رستگاری در جابلقا

نشر اگر فعالیت خود را به تازگی در فضای نشر ایران آغاز کرده است. حیطه فعالیت این نشر در حوزه کتاب‌های داستانی و غیرداستانی است و در همین آغاز کار چندین عنوان کتاب در زمینه‌های مختلف از گردشگری تا محیط زیست و مردم‌شناسی منتشر کرده.

نشر اگر لگوی انتشارات خود را از تغییر یکی از نقش‌مایه‌های دستبافته‌های کرمانجی خراسان به یک پرنده بازآفرینی کرده است و سال گذشته با انتشار دو کتاب   وارد بازار نشر شد.

کتاب رستگاری در جابلقا از کتاب‌های تألیفی این ناشر است که امسال به چاپ رسیده است. ناشر در یادداشتی از دلایل خود برای چاپ این کتاب نوشته است.

 

نشر اگر

یادداشت ناشر

نشر اگر فعالیت خود را به تازگی در فضای نشر ایران آغاز کرده است. حیطه فعالیت این نشر در حوزه کتاب‌های داستانی و غیرداستانی است و در همین آغاز کار چندین عنوان کتاب در زمینه‌های مختلف از گردشگری تا محیط زیست و مردم‌شناسی منتشر کرده. نشر اگر لگوی انتشارات خود را از تغییر یکی از نقش‌مایه‌های دستبافته‌های کرمانجی خراسان به یک پرنده بازآفرینی کرده است و سال گذشته با انتشار دو کتاب وارد بازار نشر شد. کتاب رستگاری در جابلقا از کتاب‌های تألیفی این ناشر است که امسال به چاپ رسیده است. ناشر در یادداشتی از دلایل خود برای چاپ این کتاب نوشته است.

 

درباره نویسنده

علی مرسلی نویسنده جوان کتاب رستگاری در جابلقا متولد سال 1365 در اهر است. او در رشته دندانپزشکی تحصیل کرده و اکنون دانشجوی کارشناسی ارشد رشته تاریخ هم هست. کار نوشتن را با مطبوعات آغاز کرد و در نشریات مختلفی مثل همشهری، گل‌آقا، سپید، شهروند، گزارش و نگین دندانپزشکی مطالبش به چاپ رسیده است.

مرسلی همچنین پادکستی به نام آدمیزاد را تولید می‌کند که اولین پادکست پزشکی فارسی با نگاه از زاویه علوم انسانی است.

او در یادداشتی درباره کتابی که تألیف کرده نوشته است.

علی مرسلی

یادداشت نویسنده

علی مرسلی نویسنده جوان کتاب رستگاری در جابلقا متولد سال 1365 در اهر است. او در رشته دندانپزشکی تحصیل کرده و اکنون دانشجوی کارشناسی ارشد رشته تاریخ هم هست. کار نوشتن را با مطبوعات آغاز کرد و در نشریات مختلفی مثل همشهری، گل‌آقا، سپید، شهروند، گزارش و نگین دندانپزشکی مطالبش به چاپ رسیده است. مرسلی همچنین پادکستی به نام آدمیزاد را تولید می‌کند که اولین پادکست پزشکی فارسی با نگاه از زاویه علوم انسانی است. او یادداشتی درباره کتابی که تألیف کرده نوشته است که در زیر می‌خوانید.

 

بخش‌هایی از کتاب

کتاب رستگاری در جابلقا شامل هفت فصل است و در انتها نیز کتابشناسی دارد که منابع خوبی برای مطالعات نظری دراختیار خوانندگان می‌گذارد. برای آشنایی بیشتر با این کتاب بخش‌هایی از آن را برایتان انتخاب کرده‌ایم.

 

راهنمای رستگاری در جابلقا

بخش‌هایی از کتاب «راهنمای رستگاری در جابلقا»

کتاب رستگاری در جابلقا شامل هفت فصل است و در انتها نیز کتابشناسی دارد که منابع خوبی برای مطالعات نظری دراختیار خوانندگان می‌گذارد. برای آشنایی بیشتر با این کتاب بخش‌هایی از آن را برایتان انتخاب کرده‌ایم.

 

فرصتی برای گفت‌وگو

این‌بار قصد داریم کتاب ماه وینش را در معرض نقد و گفت‌وگوی شما بگذاریم. شما می‌توانید پس از خواندن کتاب نظرات خود را برای ما بنویسید. در رویدادی که برای این کتاب ماه برگزار خواهیم کرد، شرکت کنید و نقطه نظرات خود را درباره مسائل مطرح شده در این کتاب بگویید.

وینش آماده دریافت نظرات و نقدهای شما درباره کتاب رستگاری در جابلقا است.

 

خرید آسان

 

اگر مایل بودید کتاب شهریور ماه  وینش را برای مطالعه‌تان انتخاب کنید، برای تهیه آن:

از طریق کتابفروشی‌های مجازی (ستارا بوک، سی بوک، جی بوک) اقدام کنید.

 

یا سری به این کتابفروشی‌ها بزنید و کتاب «راهنمای رستگاری در جابلقا» را در استند وینش پیدا کنید:

 

-کتابفروشی باغ (خیابان ولی‌عصر- نرسیده به تجریش- روبه‌روی پمپ بنزین- پلاک 3012)

-کتابفروشی دی (خیابان ایرانشهر- خیابان کلانتری- پلاک48-بالای کافه آپارتمان)

-کتابفروشی ستارا (شهرک اکباتان- فاز2-مرکز خرید مگامال-طبقه سوم- واحد310-311)

-کتابفروشی ققنوس (خیابان انقلاب- خیابان منیری جاوید-نبش بازارچه کتاب)

-کتابفروشی لارستان (خیابان مطهری- اول خیابان لارستان- پلاک 100)

-کتابفروشی هفت اقلیم (خیابان شریعتی- بالاتر از سه راه ملک- روبه‌روی آتشنشانی- پلاک609)

-کتابفروشی هوشیار (خیابان مطهری- نرسیده به چهارراه قائم مقام- پلاک261)

 

 

 

 

 

 

  این مقاله را ۲۶ نفر پسندیده اند

2 دیدگاه در “کتاب ماه شهریور وینش: راهنمای رستگاری در جابلقا

  1. مرتضی نامور می گوید:

    ضمن عرض تشکر و آرزوی موفقیت،
    باید بگم از معرفی ارائه‌شده‌تون چندان به دانشم اضافه نشد
    نه اینکه اطلاعاتی دربارۀ کتاب داشتم از قبل
    نه
    چون محتوا گویا نبود
    امیدوارم توی محتواهای دیگۀ وینش، نتیجه‌های بهتری وجود داشته باشه

    • وینش
      وینش می گوید:

      سلام، ممنون از توجهتون. کتاب ماه وینش قصد داره که اطلاعات اولیه‌ای از کتاب انتخابی ارائه بده همراه با توضیحات ناشر و نویسنده و بخش‌هایی از کتاب تا موضوع و ژانر کتاب مشخص بشه. قطعا آشنایی با محتوای کتاب به طور گویا و دقیق از طریق مطالعه خود کتاب میسر میشه و برای همین شرایط خرید هم گذاشته شده.
      البته شما می تونید با شرکت در رویداد مربوط به این کتاب بازهم اطلاعات بیشتری کسب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *