سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

شش نامزد نهایی جایزه ادبی بوکر بین‌المللی 2022

شش نامزد نهایی جایزه ادبی بوکر بین‌المللی 2022

 

نامزدهای نهایی جایزه ادبی بوکر بین‌المللی مشخص شدند. ابتدا سیزده نامزد مقدماتی و حالا شش نامزد نهایی این جایزه اعلام شدند که پنج تن از شش نامزد معرفی شده، زن هستند و احتمال آن می‌رود که اولگا توکارچوک برنده‌ی نوبل ادبیات، این جایزه را نیز از آن خود کند. توکارچوک لهستانی سابقه بردن این جایزه را هم دارد. سال قبل این جایزه به دیوید دیوپ فرانسوی-سنگالی با رمان «در شب همه خون‌ها سیاه است» رسیده بود. در زیر یک معرفی اجمالی از این شش کتاب و نویسنده‌ها و گاه مترجمان‌شان را می‌توانید بخوانید.

نامزدهای نهایی جایزه ادبی بوکر بین‌المللی مشخص شدند. ابتدا سیزده نامزد مقدماتی و حالا شش نامزد نهایی این جایزه اعلام شدند که پنج تن از شش نامزد معرفی شده، زن هستند و احتمال آن می‌رود که اولگا توکارچوک برنده‌ی نوبل ادبیات، این جایزه را نیز از آن خود کند. توکارچوک لهستانی سابقه بردن این جایزه را هم دارد. سال قبل این جایزه به دیوید دیوپ فرانسوی-سنگالی با رمان «در شب همه خون‌ها سیاه است» رسیده بود. در زیر یک معرفی اجمالی از این شش کتاب و نویسنده‌ها و گاه مترجمان‌شان را می‌توانید بخوانید.

 

 

سرانجام شش کتاب به عنوان شش نامزد نهایی جایزه ادبی بوکر بین‌المللی انتخاب شدند. از میان 135 کتاب ابتدا 13 کتاب به عنوان نامزدهای مقدماتی و حالا شش کتاب به عنوان نامزد نهایی این جایزه ادبی معرفی شدند. از حماسه‌ی اولگا توکارچوک در مورد مردی که ادعا می‌کند مسیح است، تا داستان بیوه‌ای که فرصت زندگی‌ای تازه می‌یابد را می‌توان در لیست نامزدهای جایزه ادبی بوکر بین‌المللی پیدا کرد.

در میان شش کتابی که اکنون برای دریافت جایزه‌ی معتبر ادبیات داستانی ترجمه شده در حال رقابت هستند، پنج کتاب توسط زنان نوشته شده‌اند. به علاوه، سه کتاب از این لیست، توسط زنان به زبان انگلیسی برگردانده شده‌اند. به گفته‌ی رئیس هیئت داوران این جایزه‌ی ادبی، فصل مشترک آن‌ها بررسی و بازگویی مرزها و محدوده‌های تجربیات انسانی است. اما مهم‌ترین نامزد این لیست، اولگا توکارچوک و مترجمش جنیفر کرافت هستند. توکارچوک پیش‌تر در سال 2018 میلادی برنده‌ی جایزه‌ی نوبل شد. امسال هم داستان 900 صفحه‌ای «کتاب‌های جیکوب» را به هیئت داوران جایزه ادبی بوکر بین‌المللی عرضه کرد.

 

بوکر بین المللی 2022

 

کتاب‌های جیکوب اولگا توکارچوک

کتاب‌های جیکوب، نخستین بار در سال 2014 میلادی در لهستان منتشر شد و کمی بعد، جنیفر کرافت آن را به انگلیسی برگرداند. این رمان بلند اولگا توکارچوک را می‌توان به عنوان یک خیال‌پردازی دیوانه‌وار هم معرفی کرد، چرا که حاصل تحقیقات تاریخی گسترده‌ای است. نوشتن این 900 صفحه، بیش از هفت سال طول کشید.

رمان کتاب‌های جیکوب پیش از اینکه نامزد نهایی جایزه‌ ادبی بوکر بین‌المللی 2022 شود، برنده‌ی معتبرترین جایزه‌ی ادبی لهستان شد. حتی کمیته‌ی نوبل در سال 2018 اعلام کردند که بسیار تحت تاثیر این رمان قرار گرفته‌اند. جنیفر کرافت هم در سال 2015 میلادی، برای ترجمه‌ی این اثر، برنده‌ی کمک مالی صندوق ترجمه قلم شد.

 

کتابهای جیکوب

 

کتاب مقبره شنی گیتانجالی شری

برای نخستین بار در تاریخ 17 ساله‌ی این جایزه، یک کتاب هندی به فهرست نهایی هیئت داوران بوکر راه یافت. و این کتاب «مقبره‌ شنی» است، اثری از گیتانجالی شری با ترجمه‌ی دیزی راکول.

گیتانجالی شری، یکی از 5 نویسنده‌ی زن لیست نهایی بوکر بین‌المللی 2022 است. او 64 سال سن دارد و با رمان مای (Mai) به شهرتی جهانی رسید. مای داستان زندگی سه نسل از زنان و مردان طبقه‌ی متوسط شمال هند بود. این کتاب به زبان‌های فرانسوی، کره‌ای، آلمانی و صربی نیز ترجمه شد.

هیئت داوران جایزه ادبی بوکر بین‌المللی 2022 رمان «قلعه شنی» را به خاطر تغییرات مداوم در دیدگاه‌ها و چارچوب‌های زمانی تحسین کردند. آن‌ها به این کتاب، لقب رسا و وسوسه‌انگیز را دادند.  

 

مقبره شنی

 

رمان بهشت میکو کاواکامی

رمان بهشت را میکو کاواکامی نوشته است. میکو کاواکامی، یکی از زنان نامزد بوکر بین‌المللی 2022، متولد اوزاکای ژاپن است. او اولین تجربه‌ی ادبی حرفه‌ای خود را در سال 2006 و به عنوان یک شاعر کسب کرد. کمی بعدتر، نخستین رمانش، ایگوی من، دندان‌های من و جهان منتشر شد. آثار کاواکامی به زبان‌های زیادی ترجمه‌ شده‌اند. به علاوه، او بسیاری از جوایز ادبی معتبر ژاپن، مثل جایزه‌ی آکوتاگاوا و جایزه‌ی موراساکی شیکیبو را به خانه برده است.

رمان «بهشت» او، از نگاه یک پسر 14 ساله روایت می‌شود. البته، نه یک نوجوان معمولی! نوجوانی که در معرض قلدری‌های بی‌رحمانه‌ای قرار دارد. این رمان ترس‌آور، می‌تواند بازگوکننده‌ی تهدیدها و خشونت‌هایی باشد که بسیاری از ما در دوران نوجوانی تجربه کرده‌ایم. با کمک رمان بهشت، می‌توان به سادگی ابعاد و تاثیرات خشونت بر نوجوانان را درک کرد.

 

بهشت

 

رمان النا می‌داند کلودیا پینیرو

یکی دیگر از زنان نامزد جایزه ادبی بوکر بین‌المللی 2022، کلودیا پینیرو است. او 62 سال سن دارد و در بوئنوس آیرس آرژانتین زندگی می‌کند. پینیرو در سال 1983 به عنوان حسابدار از دانشگاه بوئنوس آیرس فارغ‌التحصیل شد و ده سال از عمر خود را با این سمت سپری کرد. اما یک دهه بعد، این رشته را کنار گذاشت و به عنوان یک نویسنده‌ی تمام‌وقت، خود را به جامعه‌ی ادبی آرژانتین معرفی نمود. کلودیا پینیرو برنده‌ی جوایز ادبی متعددی در سراسر جهان شده است. به عنوان نمونه، می‌توان به جایزه‌ی آلمانی the German LiBeraturpreis اشاره کرد. جالب است بدانید که این جایزه هم برای رمان «النا می‌داند» به او تعلق گرفت.

رمان النا می‌داند، یک داستان جنایی منحصربه‌فرد و جذاب است. در این کتاب، یک ماجرای جنایی با داستان‌های صمیمانه‌ای از جستجوهای انسان برای اخلاق و آزادی در هم می‌آمیزد.  

 

النا می‌داند

 

رمان یک نام جدید یون فوسه

یون فوسه تنها مردی است که نامزد دریافت جایزه ادبی بوکر بین‌المللی 2022 شده است. او یک نمایش‌نامه‌نویس و نویسنده‌ی اهل نروژ است. 62 سال سن دارد و برخی از آثار او توسط انتشارات نیلا به فارسی هم ترجمه شده است.

یون فوسه، کتاب «یک نام جدید» را به کاوشی متعالی در شرایط انسانی تبدیل کرده است. او تلاش می‌کند که تجربه‌ای کاملاً متفاوت را به خواننده‌ی خود عرضه دارد. این تجربه، هم می‌تواند افسون کننده باشد، هم کاملاً منحصربه‌فرد است. حتی به نوعی، هیپنوتیزم کننده نیز به نظر می‌رسد.

دیمین سیرلز (Damion Searls) مسئولیت به انگلیسی برگرداندن رمان یک نام جدید را برعهده گرفت. این نویسنده و مترجم صاحب‌نام آمریکایی، در دانشگاه‌های هاروارد و برکلی تحصیل کرده است. تخصص اصلی دیمین سیرلز، ترجمه آثار ادبی از زبان‌های اروپای غربی مانند آلمانی، نروژی، فرانسوی و هلندی می‌باشد.

 

یک نام جدید

 

رمان خرگوش نفرین شده بورا چانگ

بورا چانگ، پنجمین زن نامزد دریافت جایزه ادبی بوکر بین‌المللی 2022، حدود 46 سال سن دارد. او در سئول، پایتخت کشور کره‌جنوبی به دنیا آمد. تاکنون، سه رمان و سه مجموعه داستان کوتاه از او به چاپ رسیده است. چانگ مدرک کارشناسی ارشد در رشته‌ی مطالعات روسیه و اروپای شرقی خود را از دانشگاه ییل اخذ کرد. از سوی دیگر، توانست از دانشگاه ایندیانا نیز در رشته‌ی ادبیات اسلاو، مدرک دکترا بگیرد. در حال حاضر، بورا چانگ به عنوان استاد زبان و ادبیات روسی در دانشگاه یانسه، یکی از دانشگاه‌های پژوهشی خصوصی در شهر سئول، تدریس می‌کند.

هیئت داوران جایزه ادبی بوکر بین‌المللی 2022، رمان خرگوش نفرین شده را به عنوان اثری که مرزهای بین رئالیسم جادویی، ژانر وحشت و ژانر علمی – تخیلی را کمرنگ کرده است، معرفی کردند.

 

خرگوش ها

 

 

  

  این مقاله را ۱ نفر پسندیده اند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *