سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

دایره طلایی سازمان

دایره طلایی سازمان


اولین نفری باشید که به این کتاب امتیاز می‌دهید

 

تهیه این کتاب

سایمون سینک نویسنده کتاب با چرا شروع کنید معتقد است فرمول موفقیت یعنی دسترسی به منابع مالی و انسانی، به‌خودی‌خود کارساز نیست و برای رهبری افراد و سازمان‌ها باید چرایی فرد یا سازمان روشن باشد. به باور او اگر نمی‌دانید چرا مشتریان‌تان از شما خرید می‌کنند، شاید کارمندان‌تان هم نمی‌دانند چرا برای شما کار می‌کنند و در نبود این چرایی محصول یا خدمات‌تان حکم کالایی را دارد که هر شرکت دیگری می‌تواند آن را با همان کیفیت و قیمت یا حتی قیمت رقابتی‌تری عرضه کند. در نتیجه وارد بازی می‌شوید که در نهایت دودش به چشم خودتان می‌رود.

با چرا شروع کنید؛ رهبران بزرگ چگونه الهام‌بخش دیگران می‌شوند؟

نویسنده: سایمون سینک

مترجم: علیرضا خاکساران

ناشر: آموخته

نوبت چاپ: ۸

سال چاپ: ۱۴۰۰

تعداد صفحات: ۲۶۶

سایمون سینک نویسنده کتاب با چرا شروع کنید معتقد است فرمول موفقیت یعنی دسترسی به منابع مالی و انسانی، به‌خودی‌خود کارساز نیست و برای رهبری افراد و سازمان‌ها باید چرایی فرد یا سازمان روشن باشد. به باور او اگر نمی‌دانید چرا مشتریان‌تان از شما خرید می‌کنند، شاید کارمندان‌تان هم نمی‌دانند چرا برای شما کار می‌کنند و در نبود این چرایی محصول یا خدمات‌تان حکم کالایی را دارد که هر شرکت دیگری می‌تواند آن را با همان کیفیت و قیمت یا حتی قیمت رقابتی‌تری عرضه کند. در نتیجه وارد بازی می‌شوید که در نهایت دودش به چشم خودتان می‌رود.

با چرا شروع کنید؛ رهبران بزرگ چگونه الهام‌بخش دیگران می‌شوند؟

نویسنده: سایمون سینک

مترجم: علیرضا خاکساران

ناشر: آموخته

نوبت چاپ: ۸

سال چاپ: ۱۴۰۰

تعداد صفحات: ۲۶۶

 


اولین نفری باشید که به این کتاب امتیاز می‌دهید

 

تهیه این کتاب

افراد و سازمان‌های موفق چرایی انجام کارشان را می‌دانند. در واقع از چرایی قدم گذاشتن در مسیری که طی می‌کنند، اطلاع دارند. همچنین آن‌ها چگونگی طی این مسیر را می‌دانند و ابزارهای لازم برای این کار را هم در اختیار دارند. در مقابل سازمان‌هایی هم هستند که اگرچه شاید در مسیر بسیار هموارتری حرکت کنند، ولی چرایی طی آن مسیر را نمی‌دانند، یا در جایی از مسیر چرایی‌شان را از دست داده‌اند و این سردرگمی خودشان و کارمندانشان را دچار ابهام و تردید کرده و از مسیر خارج یا در آن متوقف می‌شوند.

برای نمونه شرکت‌هایی مانند گوگل یا اپل در حوزه‌های مختلف موفق شدند، ولی سایر شرکت‌های مشابه به چنین موفقیتی نمی‌رسند. یا مثلاً برادران رایت با کمترین امکانات موفق به اختراع هواپیما می‌شوند ولی رقیب‌شان با آن‌ همه پول و ارتباطاتی که داشت راه به جایی نمی‌برد. برخی رهبران حتی پس از مرگ‌شان هم الهام‌بخش دیگرانند، ولی برخی دیگر با همه امکانات، جذبه و سخنان انگیزه‌بخشی که دارند فقط مدت کوتاهی در اذهان مردم باقی می‌مانند. دلیل اصلی این تفاوت بین سازمان‌های موفق و ناموفق و همچنین رهبران الهام‌بخش و غیرالهام‌بخش چیست؟

 

سایمون سینک در کتاب با چرا شروع کنید؛ رهبران بزرگ چگونه الهام بخش دیگران می‌شوند؟ پاسخ پرسش فوق را با استفاده از فرمولی به نام «دایره طلایی» می‌دهد. او معتقد است که فرمول موفقیت یعنی دسترسی به منابع مالی و انسانی، به‌خودی‌خود کارساز نیست و برای رهبری افراد و سازمان‌ها باید چرایی فرد یا سازمان روشن باشد.

به باور او اگر نمی‌دانید چرا مشتریان‌تان از شما خرید می‌کنند، شاید کارمندان‌تان هم نمی‌دانند چرا برای شما کار می‌کنند و در نبود این چرایی محصول یا خدمات‌تان حکم کالایی را دارد که هر شرکت دیگری می‌تواند آن را با همان کیفیت و قیمت یا حتی قیمت رقابتی‌تری عرضه کند.

در نتیجه وارد بازی می‌شوید که در نهایت دودش به چشم خودتان می‌رود. چرا که بازی کاهش قیمت و ترفندهای مختلف مانند تخفیف، اهدای جایزه و… در کوتاه‌مدت جواب می‌دهند و تا به ابد نمی‌توانند ادامه داشته باشند. نویسنده این کتاب معتقد است که فقط تولید محصولات باکیفیت و بازاریابی برای آن‌ها، ضامن موفقیت نیست و اصالت بدون شفاف بودن چرایی به دست نمی‌آید.

 

start with why
کتاب با چرا شروع کنید

 

 

در این کتاب مثال‌ها و نمونه‌هایی از افراد و شرکت‌هایی ارائه‌شده است که کارشان را با چرایی شروع کرده‌اند و به موفقیت‌های بزرگی رسیده‌اند. سایمون سینک در این کتاب اظهار می‌کند که هر محصول یا خدمتی که ارائه می‌شود پیامی را مخابره می‌کند، افراد هرگز چیستی کار شما را نمی‌خرند، بلکه درواقع همان پیام یا به عبارت بهتر چرایی کارتان را می‌خرند.

اگر چرایی‌تان را بدانید و فقط با خودتان به رقابت بپردازید، می‌توانید در هر عرصه‌ای که هستید یکه‌تازی کرده و مشتریان و دنبال کنندگان وفاداری برای خودتان پیدا کنید. در این‌جا، وفاداری یعنی مردم محصول یا قیمت بهتری را کنار بگذارند تا به خرید از شما ادامه دهند و این ازنظر نویسنده کتاب فقط با شفاف بودن چرایی کارتان به دست می‌آید.  سایمون سینک همچنین معتقد است که اندازه سازمان، نوع صنعت، محصول یا خدمت اهمیتی ندارد، اگر با چرایی شروع کنید و الهام‌بخش دیگران باشید تا آن‌ها هم همین کار را بکنند، در کنار هم می‌توان حتی دنیا را تغییر داد.

 

بدین ترتیب، کتاب با چرا شروع کنید؛ رهبران بزرگ چگونه الهام بخش دیگران می‌شوند؟ درباره یک الگوی طبیعی طرز فکر، رفتار و گفتار است که برخی رهبران را قادر می‌سازد تا الهام‌بخش اطرافیان‌شان باشند. ممکن است این رهبران به‌طور مادرزادی با استعداد الهام‌بخشی به دیگران متولدشده باشند، ولی این توانایی فقط در انحصار آن‌ها نیست و همه می‌توانند این الگو را فرابگیرند. طبق نظر نویسنده کتاب با اندکی نظم، هر رهبر یا سازمانی می‌تواند چه در درون و چه در بیرون سازمان، الهام‌بخش دیگران باشد تا بتوانند ایده‌ها و چشم‌اندازشان را به‌پیش ببرند.

سایمون سینک عمیقاً باور دارد که همه می‌توانند راه و رسم رهبری کردن را بیاموزند و به رهبری الهام‌بخش بدل شوند.

 

start with why

 

 

نویسنده در این کتاب قصد ندارد برای اصلاح روش‌های ناکارآمد راه‌حلی ارائه کند، بلکه می‌خواهد به خوانندگان کتابش نشان دهد چگونه بر روش‌های کارآمد تمرکز کنند و این‌گونه به تقویت خود بپردازند. او ماجراهایی را در کتابش ارائه کرده که درباره اشخاص و شرکت‌هایی هستند که از الگوی طبیعی پیشنهادی خودش تبعیت کرده و به بیان دقیق‌تر این الگوی طبیعی را در تاروپودشان دارند. طبق نظر سینک آن‌ها کسانی‌اند که با چرا شروع می‌کنند و قابلیت الهام‌بخشی به دیگران را دارا هستند.

سایمون سینک به‌عنوان مربی ارتباطات استراتژیک در دانشگاه کلمبیا و عضو غیرموظف شرکت «رند» فعالیت می‌کند. سینک دانش‌آموخته انسان‌شناسی فرهنگی از دانشگاه براندیس است. او معتقد است دنیا وقتی جای بهتری برای زندگی می‌شود که افراد کاری را انجام دهند که الهام‌بخش زندگی‌شان باشد. سایمون یکی از شناخته‌شده‌ترین سخنرانان انگیزشی و الهام‌بخش عصر حاضر در جهان است.

 

کتاب با چرا شروع کنید؛ رهبران بزرگ چگونه الهام بخش دیگران می‌شوند؟ دارای ۶ بخش و 14 فصل در ذیل آن بخش‌های شش‌گانه است.

عناوین بخش‌های اصلی کتاب به ترتیب به این شرح است: دنیایی که با چرایی شروع نمی‌کند، دیدگاه جایگزین، رهبران به دنبال‌کننده نیاز دارند، چگونه کسانی را که باور دارند دورهم جمع کنیم، موفقیت بزرگ‌ترین چالش است و چرایی‌تان را کشف کنید.

عناوین فصل‌های چهارده‌گانه کتاب هم به ترتیب ازاین‌قرار است: فکر می‌کنیم می‌دانیم، هویج و چماق، دایره طلایی، این نظر من نیست اصول زیست‌شناسی است، شفافیت نظم و انسجام، پدیدارشدن اعتماد، چطور به نقطه عطف می‌رسیم، با چرا شروع کنید اما بدانید چگونه، چرایی را بشناسید چگونگی را بشناسید سپس به سراغ چیستی بروید، حرف نزنید گوش دهید، وقتی چرایی مبهم می‌شود، جدایی پیش می‌آید، خاستگاه‌های چرایی و رقابت جدید.

کتاب با چرا شروع کنید؛ رهبران بزرگ چگونه الهام بخش دیگران می‌شوند؟ مشخصاً به درد دو گروه از مخاطبان و کتاب‌خوانان می‌خورد: اول کسانی که می‌خواهند الهام‌بخش دیگران باشند و دوم کسانی که به دنبال فردی الهام‌بخش می‌گردند.

 

دایره طلایی سازمان

 

 

 

 

  این مقاله را ۱۲ نفر پسندیده اند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *