از کنشهای درونی به کنشهای بیرونی

برای یاری در حمایت از کتابفروشیهای محلی این گزینه را انتخاب کنید.
موسسه گسترش فرهنگ و مطالعات
برای تهیه سریع کتاب از کتابفروشیهای آنلاین این گزینه را انتخاب کنید.
بزودی 30book انتشارات آگاه بزودی بزودی بزودی

«جاماندهها» از شانزده داستان کوتاه تشکیل شده است که پیوستگی روایی با یکدیگر ندارند. از ویژگیهای ممتاز این کتاب شاید تنوع داستانهای آن باشد. با آن که به لحاظ تم، موضوع و درونمایه این شانزده داستان با یکدیگر اشتراکات زیادی دارند اما نویسنده در هر یک از آنها به سراغ جغرافیایی متفاوت میرود و شخصیتهایی کاملاً مستقل را با خصوصیات کاملاً مجزای خلقوخویی و درونیاتی منحصر به فرد به تصویر میکشد.
«جاماندهها» از شانزده داستان کوتاه تشکیل شده است که پیوستگی روایی با یکدیگر ندارند. از ویژگیهای ممتاز این کتاب شاید تنوع داستانهای آن باشد. با آن که به لحاظ تم، موضوع و درونمایه این شانزده داستان با یکدیگر اشتراکات زیادی دارند اما نویسنده در هر یک از آنها به سراغ جغرافیایی متفاوت میرود و شخصیتهایی کاملاً مستقل را با خصوصیات کاملاً مجزای خلقوخویی و درونیاتی منحصر به فرد به تصویر میکشد.

برای یاری در حمایت از کتابفروشیهای محلی این گزینه را انتخاب کنید.
موسسه گسترش فرهنگ و مطالعات
برای تهیه سریع کتاب از کتابفروشیهای آنلاین این گزینه را انتخاب کنید.
بزودی 30book انتشارات آگاه بزودی بزودی بزودی

مجموعه داستان «جامانده ها» نخستین اثر داستانی مریم عربی است که در روزهای پایانی سال 1399 از سوی انتشارات «بان» روانهی بازار کتاب شد.
«جامانده ها» از شانزده داستان کوتاه تشکیل شده است که پیوستگی روایی با یکدیگر ندارند. از ویژگیهای ممتاز این کتاب شاید تنوع داستانهای آن باشد. با آن که به لحاظ تم، موضوع و درونمایه این شانزده داستان با یکدیگر اشتراکات زیادی دارند اما نویسنده در هر یک از آنها به سراغ جغرافیایی متفاوت میرود و شخصیتهایی کاملاً مستقل را با خصوصیات کاملاً مجزای خلقوخویی و درونیاتی منحصر به فرد به تصویر میکشد.
طبیعتاً در هر مجموعه داستانی خواننده چند داستان را از باقی داستانهای دیگر بیشتر دوست خواهد داشت و در رابطه با این کتاب نیز خواندن برخی از داستانهای آن برایم لذتبخشتر از دیگر داستانها بود اما از امتیازات این کتاب آن است که کلیهی داستانهایش بسیار دقیق و با نثری روان نوشته شدهاند طوری که هر تک داستان به خودی خود پتانسیل تبدیل شدن به داستانی بلند را دارد.
مریم عربی نویسندهای متکی بر تکنیک است و همین امر باعث میشود داستانهایی با سبکهای متفاوت از رئالیستی تا سوررئالیستی در کتابش به چشم بخورند و همهی آنها در خلق موقعیتها، طرح شخصیتها و بازیهای زمانی در چارچوب نوشتاری درست و خوشایند و البته منطبق بر الگوی ثابت چیدمان عناصر داستان کوتاه موفق عمل کنند. نویسنده از ریسکپذیری خود (گنجاندن داستانهایی در سبکها و ژانرهای مختلف در یک مجموعه) به نتیجه مطلوبی دست یافته است؛ داستانها از یکدیگر عقب نمیمانند و همهی آنها به رغم تفاوتهایشان به لحاظ ساختاری در سطح ممتازی قرار میگیرند، فرضاً داستان کاملاً رئالیستی کتاب با داستان کاملاً سوررئالیستی آن به لحاظ سطح کیفی برابری میکند.
اما یکی دیگر از عناصر وحدتبخش میان تمامی این داستانها تلخی آنهاست. با آن که نویسنده به سراغ موضوعات رایج این روزها خصوصاً در داستانهای زنانه چون (طلاق، ازدواج، خیانت، جدایی، پنهانکاری و …) نرفته است اما در بطن هر داستان واقعهای هولناک و عموماً شخصی همچون خورهای روح راوی را در برگرفته و موتور محرک قصه میشود. این واقعهی درونی راوی و پیرو آن، مخاطب را کاملاً دچار درگیری ذهنی و روانی میکند. درواقع نوعی کشمکش درونی در میان تمامی شخصیتهای داستان به چشم میخورد که در طول پیشرفت روایت خشت به خشت قطعات گمشدهی پازل خود را تکمیل کرده و گاه به مثابه جرقهای درمیآید برای آغاز کشمکشی بیرونی؛ کشمکش فرد با دیگران (جامعه).
به عنوان مثال نویسنده در داستانِ «ناخنهای شکسته» با چینش درست رویدادها و تکمیل تدریجی آنها دست به گرهافکنی هولناکی پیرامون جنایتی میزند که در ابتدای داستان چه مخاطب و چه دیگر شخصیت آن تصور میکردهاند صرفاً یک «حادثه» بوده است. در این داستان قرار نیست شخصیتها تا آخر خط پیش بروند و دست به انتقامجویی و … بزنند بلکه درواقع به برداشته شدن نقابهایشان (افشای راز آنها) بسنده میشود که خود شاید هولناکتر از هر انتقامجویی یا واکنش تند و ظاهریِ بیرونی باشد.
گاهی نیز رازهای داستانها در هالهای از ابهام باقی میمانند و حتی پس از تمام شدن داستان مخاطب را در چراییها و پرسشهایی باقی میگذارند که برای درکشان شاید لازم باشد از قوه تخیل خود بهره گیرد یا شاید خواندن مجدد همان تکداستان کدهایی را برای گرهگشایی موشکافانه و متقاعدکننده از آن در اختیارمان قرار دهد (مثلاً در داستان «زن پای قطار» که فضایی فراواقعگرا دارد و به زعم نگارنده یکی از بهترین داستانهای این مجموعه است)
در تعدادی دیگر از داستانهای مجموعه، مریم عربی، تحولات درونی یک کاراکتر را از نظرگاه کاراکتری دیگر به تصویر میکشد. درواقع داستانِ آدم اصلی قصه نه توسط خود او که از سوی شخصی دیگر روایت میشود. داستان «تا دیدار شفق» یکی از همین داستانهاست که اتفاقاً آن داستان را هم به شدت پسندیدم. دختری، زندگی مادرش را از کودکی تا زمان حال روایت میکند و دگردیسی او همان غافلگیری داستان است که در عین عجیب بودنش باورپذیر است و متمایزکننده. درواقع همین «عجیب اما باورپذیر بودن» از دیگر نقاط اشتراک وحدتبخش میان داستانهای کتاب «جامانده ها»ست.
سوژههایی که عربی به سراغشان رفته است شاید در نگاه کلی چندان آشنا نباشند، شاید کمتر نویسندهای به سراغشان رفته باشد، شاید در میان دغدغهمندیهای روز جامعه جایی نداشته باشند اما اتفاقاً همین متفاوت بودن و دور از دسترس بودنشان است که خواندن آنها را برای مخاطب جذاب میکند. درواقع این تجربهگرایی کنترلشده در چارچوب تکنیکها در عین یلهگی و رهایی در انتخاب موضوع و دغدغهها قابل ستایش است.
همچنین حفظ یکدستی بافت و وحدت در سطح کیفی داستانهای کتاب باعث میشود هیج داستانی از داستان دیگر مجموعه پیشی نگیرد و همین امتیاز، کتاب را به اثری خواندنی و لذتبخش تبدیل میکند.