سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

الگوی تولید در شرکت تویوتا برای کسب‌وکارهای خرد

الگوی تولید در شرکت تویوتا برای کسب‌وکارهای خرد


اولین نفری باشید که به این کتاب امتیاز می‌دهید

 

تهیه این کتاب

کتاب تولید ناب برای شرکت‌های کوچک مایک آلبرت همان‌طور که از عنوانش پیداست، برای اجرایی کردن تولید ناب در شرکت‌ها به منظور پیشرفت و رشد بنگاه‌های تولیدی طراحی و تدوین شده است. کتاب از اصول پایه تولید ناب شروع می‌کند و بر اساس این اصول تمام ابزارها و فرایندهای مورد نیاز برای استقرار تولید ناب، مطابق با سیستم تولید شرکت تویوتا تشریح می‌شود. زیرا شرکت تویوتا نخستین شرکتی بود که سیستم تولید ناب را به عنوان یک موفقیت شگفت‌انگیز اجرایی کرد. امروزه بسیاری از شرکت‌های بزرگ این اصول را از مدلی که تویوتا در این سیستم تولید به کار برده کپی کرده و استفاده می‌کنند.

تولید ناب برای شرکت‌های کوچک

نویسنده: مایک آلبرت

مترجم: مجید رفیعی، سیدسجاد موسوی، حسین قهرمانی، علی گودرزی

ناشر: سازمان مدیریت صنعتی

نوبت چاپ: ۱

سال چاپ: ۱۳۹۹

تعداد صفحات: ۲۰۲

شابک: ۹۷۸۶۰۰۲۷۵۱۵۸۴

کتاب تولید ناب برای شرکت‌های کوچک مایک آلبرت همان‌طور که از عنوانش پیداست، برای اجرایی کردن تولید ناب در شرکت‌ها به منظور پیشرفت و رشد بنگاه‌های تولیدی طراحی و تدوین شده است. کتاب از اصول پایه تولید ناب شروع می‌کند و بر اساس این اصول تمام ابزارها و فرایندهای مورد نیاز برای استقرار تولید ناب، مطابق با سیستم تولید شرکت تویوتا تشریح می‌شود. زیرا شرکت تویوتا نخستین شرکتی بود که سیستم تولید ناب را به عنوان یک موفقیت شگفت‌انگیز اجرایی کرد. امروزه بسیاری از شرکت‌های بزرگ این اصول را از مدلی که تویوتا در این سیستم تولید به کار برده کپی کرده و استفاده می‌کنند.

تولید ناب برای شرکت‌های کوچک

نویسنده: مایک آلبرت

مترجم: مجید رفیعی، سیدسجاد موسوی، حسین قهرمانی، علی گودرزی

ناشر: سازمان مدیریت صنعتی

نوبت چاپ: ۱

سال چاپ: ۱۳۹۹

تعداد صفحات: ۲۰۲

شابک: ۹۷۸۶۰۰۲۷۵۱۵۸۴

 


اولین نفری باشید که به این کتاب امتیاز می‌دهید

 

تهیه این کتاب

به طور کلی سیستم‌های تولید پیشرفته همزمان و همراه با پیشرفت تکنولوژی در ابعاد گوناگون، مدام در حال به‌روزرسانی شدن هستند تا علاوه بر استفاده بهینه از منابع مالی و انسانی، بتوانند سطح رضایتمندی مطلوب‌تری را برای مشتریان محصولات تولیدی به وجود بیاورند؛ سیستم‌های تولید ناب، سیستم‌های تولید انعطاف‌پذیر، سیستم‌های تولید یکپارچه کامپیوتری و… انواع گوناگونی از سیستم‌های تولیدی هستند که شرکت‌ها و کارخانه‌های مختلف بر حسب نیاز و توانمندی‌های خود برای اجرایی کردن آنها تلاش می‌کنند.

در این میان، هدف سیستم تولید ناب به کمال رساندن تولید محصول است، به نحوی که همزمان با توسعه دانش و مهارت‌ها کیفیت محصول بهینه شود. برای رسیدن به این هدف به رویدادهای مستمر بهتر و فرآیندهای کاری توجه ویژه‌ای می‌شود. در سیستم‌های تولید سنتی همواره مقداری از عیوب کار در فراید تولید پذیرفته شده بود، در حالی که با تولید ناب تلاش می‌شود تا یک‌بار و برای همیشه علت عیب به وجود آمده شناخته و برطرف شود.

از طرفی تولیدکنندگان سنتی موجودی‌های انبار را به عنوان سرمایه در نظر می‌گیرند، در حالی که تولید ناب موجودی را نوعی اتلاف تلقی می‌کند و آن‌ها را نشان‌دهنده ضعف نظام تولیدی می‌داند. در کتاب تولید ناب برای شرکت‌های کوچک تلاش شده است تا ابعاد مختلف سیستم تولید ناب به طور کامل بررسی و تشریح شود و فرایندهای مورد نیاز برای استقرار تولید ناب در قالب هجده فصل به علاقمندان این حوزه ارائه گردد.

 

در کتاب تولید ناب چگونگی تشخیص و محاسبه اتلاف (ضایعات) و نیز نحوه به کارگیری روش‌های بهتر شدن مستمر در مسیر اجرای تغییرات مورد نیاز برای از بین بردن مراحل و فرایندهای پراتلاف و بی‌فایده آموزش داده شده است. همچنین این کتاب نحوه حذف پراکندگی در فرایندهای کاری و تولیدی را به منظور حرکت پیوسته و غیرمنقطع تولیدی تشریح می‌کند؛ و این همان فرایندی‌ست که کارآمدی قابل قبولی در زمینه ارائه به موقع محصول به مشتریان دارد.

چگونگی طراحی و آماده‌سازی کارخانه‌ها برای به کارگیری روش تولید ناب و نیز نحوه استفاده از روش پاسخگویی به سفارشات مشتریان به جای استفاده از برنامه تولید تخمینی که موجب تولید مازاد و عدم انعطاف در برابر مطالبات مشتریان می‌شود، از دیگر موضوعاتی است که در کتاب تولید ناب شرح داده شده است.

همچنین روش‌ها و ابزارهای جدید تمرکز بر کاهش موجودی محصول تولیدی، بهتر کردن گردش موجودی محصولات و نیز روند استفاده از مواد خام در کارخانه‌ها در کتاب حاضر تشریح شده است. از دیگر موضوعاتی که این کتاب بر آن تمرکز دارد نحوه تعامل و همکاری شرکت‌ها با تامین‌کنندگان و مشتریان در روند تولید ناب است که جزئیات آن توسط نویسنده مطرح شده است.

مایک آلبرت، نویسنده کتاب تولید ناب مدعی است که تمامی فصول این کتاب به محض اجرایی شدن به تغییر فرهنگ سازمانی در هر شرکتی که می‌خواهد با سیستم تولید ناب کار کند، منجر می‌شود و آن شرکت را به یک سازمان یادگیرنده و پویا تبدیل می‌کند که هیچ‌گاه از حذف ضایعات و بهتر کردن فرآیندهای تولیدی‌اش دست نمی‌کشد. آلبرت همچنین اضافه می‌کند اجرایی کردن مطالب این کتاب باعث رشد چنین شرکت‌هایی خواهد شد بدون اینکه هزینه‌ای برای اضافه کردن فضا یا استخدام نیروی انسانی بیشتر را به مدیران آن‌ها تحمیل کند.

 

یکی از مهمترین ویژگی‌های این کتاب آن است که معرفی سیستم تولید ناب را با تمرکز بر روی کوتاه‌ترین راه‌ها به انجام می‌رساند. این کتاب در پی آموزش دادن شیوه‌های استفاده از ابزارها و روند اجرایی سیستم تولید ناب بر اساس فرایندهای بنیادین ساخت شرکت تویوتا و سایر شرکت‌های موفقی‌ست که از همین راه رفته‌اند. طبق نظر نویسنده کتاب این ساده‌ترین، کوتاه‌ترین و کاربردی‌ترین راه آموزش سیستم تولید ناب است.

از نکتاب جالب توجه دیگر این اثر آن است که به عنوان یک ابزار و دستورالعمل برای کمک به ترکیب مفاهیم تولید ناب و روند اجرای آن در بنگاه‌های کوچک نگاشته شده است و می‌تواند برای اجرایی کردن تحولات بنیادین برای پیشرفت کسب‌وکارهای خرد مفید باشد.

هر چند که سیستم تولید ناب و اصول و مفاهیم آن در هر شرکتی و با هر اندازه‌ای اجرا شدنی است و این کتاب می‌تواند تمامی نیازهای علاقه‌مندان را برای اجرای تولید ناب در هر شرکتی فراهم کند. آنگونه که نویسنده کتاب توضیح می‌دهد تمامی صنایع اعم از پزشکی، خدمات کلینیکی، خدمات بخش عمومی، دولتی و فروشگاهی و سایر بخش‌ها می‌توانند از این کتاب استفاده کنند و تمامی مباحث و مثال‌های آن را به طور مستقیم در حوزه فعالیت خود به کار گیرند.

طبق گفته مایک آلبرت تمام کاری که صاحب یک صنعت و خواننده این کتاب باید انجام دهد این است که فرایندهای مورد استفاده در صنعت خود را با مصادیق آورده شده در این کتاب جایگزین نماید؛ آن‌ها با این کار خواهند دید که کتاب تولید ناب برای شرکت‌های کوچک برای تمامی صنایع که می‌خواهند کسب و کار و فرآیندهای تولیدی خود را ارتقا دهند کاربرد دارد.

نکته قابل توجه بعدی این است که این اثر آموزشی به شکل کتاب کار و یک راهنمای در دسترس طراحی شده است تا مخاطب بتواند از آن به عنوان یک منبع برای تدریس، یا یک مرجع برای آموزش اَشکال و الگوهای بصری استفاده کند. نویسنده نخواسته در کتابش به ارائه جزئیات ریز تولید ناب بپردازد، بلکه بسیار تلاش کرده تا یک درک پایه‌ای و در عین حال عمیق از اصول تولید ناب و نحوه استفاده از ابزارهای تولید ناب ارائه کند.

الگوی تولید در شرکت تویوتا برای کسب‌وکارهای خرد

  این مقاله را ۴ نفر پسندیده اند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *