سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

اشتراک گذاری این مقاله در فیسبوک اشتراک گذاری این مقاله در توئیتر اشتراک گذاری این مقاله در تلگرام اشتراک گذاری این مقاله در واتس اپ اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین

مهاجران

نویسنده: هوارد فاست

مترجم: فریدون مجلسی

ناشر: اسم

نوبت چاپ: ۱۳۹۶

سال چاپ: ۱

تعداد صفحات: ۵۳۶

شابک: ۹۷۸۶۰۰۹۶۲۰۹۵۱


تاکنون 1 نفر به این کتاب امتیاز داده‌اند
مهاجران

تاکنون 1 نفر به این کتاب امتیاز داده‌اند

تهیه این کتاب

رنج آدمی سایه‌ای است که هر کجا او را دنبال می‌کند، راهی وجود ندارد که این سایه نابود شود، مگر اینکه نادیده گرفته شود و برای نادیده گرفتن آن نیز راهی وجود ندارد مگر سرگرم کردن خود با پدیده‌هایی که بتواند بار معنایی میان انسان‌ها داشته باشد، چه معنایی مثبت چه منفی. تغییر مکان و مهاجرت هم از رنج آدمی نمی‌کاهد. مهاجرت بدون اینکه رنجش آدمی کم شود، وجود یک دگردیسی را برای محیط و خود به دنبال دارد.

کتاب مهاجران اثری از هاوارد فاست، نویسنده‌ی کمونیست آمریکایی نیز به دنبال توضیح همین ماهیت است که چگونه یک مهاجر فقیر ایتالیایی توانست به اهدافش در آمریکا دست پیدا کند و بانی خلاقیت‌ها در این کشور شود.

مهاجران در سال ۱۹۷۷ منتشر شد. رمانی که بیشتر تاریخ اوایل‌ قرن بیستم آمریکا را بازگو می‌کند و به شرح چگونگی انسانیت، مهاجرت و دست‌یافتن به اهداف توسعه‌محور پرداخته است‌.

 

کتاب داستان مردی به نام دانیل لاوت فرزند مهاجر فقیر ایتالیایی است که به آمریکا مهاجرت کرده است. لاوت در واگنی که چند تن دیگر از مهاجران عازم سانفرانسیسکو در جستجوی کار در آن هستند، به دنیا آمده. کسی است که از اوان کودکی با پدرش در یکی از قایق‌های ماهی‌گیری مشغول به کار می‌شود اما زلزله‌ و آتش‌سوزی سال ۱۹۰۶ در سانفرانسیسکو باعث سوختن خانه‌اش و مردن پدر و مادرش می‌شود. حالا خودش می‌ماند و سرزمینی غریب و تنگناهی که باید از آن عبور کند.

او‌ تاب می‌آورد و می‌تواند به کمک یک حساب‌دار چینی و طرح‌واره فکری‌اش در مدت کوتاهی به اهداف بالایی دست پیدا کند. لاوت در یک بازه زمانی توانست صنعت‌های مختلفی را که عمده‌ترین‌شان صنعت هوانوردی در آمریکا بود، به‌روز نگهدارد.

 

بر اساس این رمان، مهاجر یک کار ندان نیست که باید با چشم دیگری به او نگاه کرد، بلکه آدمی از سرزمینی دیگری با تفکر متفاوتی است که آن را همراه خودش به سرزمین غیر آورده و می‌تواند مدنیت و مدرن بودن را رقم بزند.

فنگ وو، حساب‌دار چینی که او نیز مهاجر است، برای استخدام نزد لاوت مراجعه می‌کند. اگرچه لاوت نمی‌خواست او را استخدام کند، اما وقتی شرایط سخت زندگی او را می‌فهمد، حاضر می‌شود که او را به عنوان حساب‌دار بپذیرد. بعدها دانست که اگر فنگ وو نبود، به عنوان یک مهاجر رسیدن به جایگاه فعلی‌اش دشوار بود.

از زاویه دیگر، این اثر همچنان نشان می‌دهد که ثروتمندان چگونه به ترویج جنگ، پشتیبانی از سیاستمداران و داشتن قدرت کمک می‌کنند، طوری‌که لاوت در یکی از برنامه‌های انتخاباتی قول پول هنگفتی را به یکی از کاندیدای آن زمان به نام آل اسمت می‌دهد.


در کل می توان گفت که این اثر بازگو کننده رنج و اندوه مهاجر و رقم زدن مفاهیم جدید و خلاقیت برای ایجاد مدرنیته است. از سوی دیگر انسانی را نشان می‌دهد که با آن‌همه دارایی و شهرت خودش را تنها احساس می‌کند. کتاب همچنین وقایع تاریخی را نیز بیان می‌کند، زلزله سانفرانسیسکو در سال ۱۹۰۶ و رکود اقتصادی که در اواسط قرن بیستم گریبانگیر جامعه می‌شود.

 

هوارد فاست
هوارد فاست

 


کتاب مهاجران در سال ۱۹۷۷ چاپ و در شماره‌ی پنجم نیویورک تایمز به عنوان پرفروش‌ترین کتاب برای بزرگسالان انتخاب شد.
این اثر برای علاقه‌مندان به تاریخ آمریکا در قرن بیستم و درک رشد یک مهاجر در سرزمین غریب، خواندنی است.

هاوارد فاست سال 1914در آمریکا متولد شد. پدرش مهاجر بریتانیایی و مادرش اهل اوکراین بود. او در سن ۱۲ سالگی مادرش را از دست داد. بنابراین تبلور زندگی شخصی وی نیز در این کتاب قابل مشاهده است. فاوست علاوه بر فعالیت در حوزه‌ی ادبی در حیطه روزنامه‌نگاری نیز فعال بود. اسپارتاکوس و فرزند نیل نیز از مشهورترین آثار دیگر این نویسنده پیشرو قرن بیستم است. براساس گفته‌ها وی اسپارتاکوس را زمانی که در زندان بود نوشته است.

 

بخش‌هایی از کتاب مهاجران


*جنگ بر سر کسب امتیاز به زودی جنگ بسیار خشنی می‌شود. اگر در کاخ سفید دری به رویش گشوده می‌بود هیچ زیانی نداشت. هر مبلغی که اکنون می‌پرداخت پولی تلقی می‌شد که به جا خرج شده بود و او برای نخستین بار هر چه پول می‌خواستند در اختیار داشت.

*با این حال بیش از هر کسی در پهنه این جهان، تک و تنها با لباس کامل در اتاق تاریک در هتل بیلتمور در لوس‌آنجلس دراز کشیده بود.”

*فرماندار اسمیت در تلفن می‌گفت که ما حالا کنار دروازه آغاز هستیم و داریم حساب پسرها را از مردها جدا می‌کنیم.
دان که دل خوش شده بود، گفت اوضاع انتخابات چطوره؟
خوبه دانی، هنوز اعلان جنگ نشده اما مشغول تدارکات یک جنگ هستیم. می خواهم مطمئن شوم وقتی به ایستگاه رسیدم پول خرید بلیت را داشته باشم.
من تا آخر همراه شما هستم فرماندار.

 

نویسنده معرفی: فریبا اکبری

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *