سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

اشتراک گذاری این مقاله در فیسبوک اشتراک گذاری این مقاله در توئیتر اشتراک گذاری این مقاله در تلگرام اشتراک گذاری این مقاله در واتس اپ اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین

زن؛ درک روان‌شناسی زن

نویسنده: رابرت جانسون

مترجم: مازیار مجیدپوی

ناشر: تمدن علمی

تعداد صفحات: ۷۲

شابک: ۹۷۸۶۰۰۸۱۲۷۱۵۴


اولین نفری باشید که به این کتاب امتیاز می‌دهید

اولین نفری باشید که به این کتاب امتیاز می‌دهید

زن؛ درک روان‌شناسی زن

بسیاری از روانشناسان، اسطورهٔ اِروس و سایک را تعریف شخصیت مؤنث تفسیر کرده‌اند. اسطوره سایک (روان) درباره دختر یک فرمانروا به نام سایک است که در کنار دو خوهر معمولی خود مظهر دنیای درون است. او قدرت و زیبایی استثنایی دارد به حدی که آفردیت دوم می‌خوانندش. الهه‌ای جدید که جای الهه قدیمی را در معبد خواهد گرفت.

این اتفاق خشم و حسادت آفرودیت را برمی‌انگیزد و آنها که نماد دوجنبه زنانگی هستند با هم دشمن می‌شوند. سطحی کهن‌تر و ابتدایی‌تر از زنانگی با مفهوم جدید آن.

اروس از کجا می‌آید؟ آفرودیت برای مقابله با سایک به سراغ پسرش، اروس می‌رود که خدای عشق است. از او می‌خواهد که سایک را دچار عشق یک هیولای نفرت‌انگیز کند تا همراه هیولا برود و آفرودیت از شرش خلاص شود. اِروس از فرمان مادرش اطاعت می‌کند، اما به محض دیدن سایک، به ناگاه دستش را با نوک تیرش می‌برد و عاشق سایک می‌شود. او تصمیم می‌گیرد تا سایک را به عنوان عروس خود برگزیند. اِروس به نزد سایک می‌آید و گرچه او زیباست، به چشم سایک، او مرگ است و به گفته کتاب، به چشم زنان، تمامی همسرانشان مرگ هستند، چرا که معصومیتشان را ربوده و آن‌ها را در مسیر تحول به سوی زنانگی بالغ می‌کشانند.

رابرت آ. جانسون در کتاب «درک روان‌شناسی زن»، پا به‌پای این کهن‌الگوها پیش می‌رود تا درک روانشناسانه‌ای از زن بر اساس آموزه‌های کارل گوستاو یونگ درباره روانکاوی براساس کهن الگوها ارائه دهد.

 او از اسطوره سایک و اروس شروع می‌کند و در هر مرحله آنها را با رفتارها و منش‌های زنانه تطبیق می‌دهد و با تفسیر روابط بین این الگوهای اساطیری، درکی روانشناختی از شخصیت زن به ما می‌دهد که شاید بتوان آن را به زن تمامی دوران‌های تاریخی تعمیم داد.

جانسون سایک را به عنوان نماد زن نوگرا و متکامل و آفرودیت را نماد زن سنتی معرفی می‌کند و می‌گوید در وجود هر زنی پیوسته آفرودیت و سایک در چالش و جنگ هستند. گاهی آفرودیت پیروز می‌شود و گاهی سایک و در این میان سایک به عنوان زن امروزی باید راهش را پیدا کند و اروس خدای عشق مردانه هم باید در این راه همراه سایک باشد.

خواندن این کتاب جذاب برای هر بانویی مفید و مثبت خواهد بود و البته برای همه مردانی که شناخت روحیات همسر و عشق خود را اولویت زندگی‌شان می‌دانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *