سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

اشتراک گذاری این مقاله در فیسبوک اشتراک گذاری این مقاله در توئیتر اشتراک گذاری این مقاله در تلگرام اشتراک گذاری این مقاله در واتس اپ اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین

ذهن کامل نو

نویسنده: دانیل پینک

مترجم: رضا امیررحیمی

ناشر: آگاه

نوبت چاپ: ۱۰

سال چاپ: ۱۴۰۱

تعداد صفحات: ۳۰۴

شابک: ۹۷۸-۹۶۴-۹۰۱۱۷-۸-۳


تاکنون 1 نفر به این کتاب امتیاز داده‌اند
ذهن کامل نو

تاکنون 1 نفر به این کتاب امتیاز داده‌اند

تهیه این کتاب

ذهن کامل نو یک کتاب اندیشه و تفکر خلاق است اما نه به آن شکل معمولی که با آن آشنا هستیم.
بیشتر کتاب‌های تفکر و خلاقیت که در بازار نشر وجود دارند، در حال آموزش راه و روش‌هایی برای بازار هستند، مقولاتی مثل جذب کاربر، یا شاخص کردن برند یا متفاوت ساختن تبلیغات. کتاب ذهن کامل نو گرچه همه این‌ها را در داخلش دارد اما به شیوه متفاوتی به ماجرا می‌پردازد.


اولین تفاوت کتاب در این است که مثل یک کتاب فلسفی درباره تفاوتی که تفکر و اندیشه در دوران حاضر با گذشته در زمینه سبک زندگی کرده حرف می‌زند.

هرچند به این معنا نیست که با یک کتاب فلسفی طرف هستید یا خواندنش دشوار است. اتفاقا زبان شیرین و مثال‌های ملموس کتاب ما را متوجه واقعیت‌های جذابی می‌کند که گرچه داریم آن‌ها را زندگی می‌کنیم اما چندان متوجه آن نبوده‌ایم. ماجرا به ظاهر ساده است: فرض کنید اگر مادر ما قصد خرید رنده داشت قاعدتا به دو فاکتور بیشتر توجه نمی‌کرد: قیمت و کارایی رنده مورد نظر.

اما برای ما گزینه‌های دیگری علاوه بر این‌ها مطرح است: خوشدستی رنده، استایل ظاهری‌اش حتی رنگ دسته‌اش و چه بسا ارتباط حسی که با آن رنده بگیریم!اینجاست که متوجه تغییرات اساسی می‌شویم که روی ما چه به عنوان مصرف‌کننده و چه تولید کننده اثر می‌گذارد.

 

جهان در حال گذر از عصری به عصر دیگر است، و به عبارت ساده‌تری که روی جلد کتاب نقش بسته: گذار از عصر اطلاعاتی به عصر مفهومی. تا پیش از این (سال‌هایی نه چندان دور) گمان می‌کردیم که داشتن اطلاعات بیشتر در هر زمینه ما را موفق‌تر می‌کند اما امروزه این‌طور نیست. دانش و اطلاعات به میزان زیاد در دسترس همه هست، حتی این‌‌که شما تولید کننده بهترین تکنولوژی‌ها یا سازنده مدرن‌ترین دستگاه‌ها باشید به تنهایی اهمیتی ندارد. نقطه تفاوت در مفهومی است که شما می‌سازید.


برای ساختن این مفهوم نویسنده به موضوع بسیار جالبی اشاره می‌کند: ذهن دوجنسیتی. حالا عنوان کتاب قابل درک‌تر می‌شود؛ ذهن کامل نو ذهنی است که دوجنسیتی باشد. و البته آشنایی با چنین معنایی با فصل اول کتاب با نام ظهور مغز راست میسر می‌شود.
مباحث مطرح شده در کتاب با مفاهیم و درگیری‌های اساسی زندگی امروزی ما درارتباطند. پینک از جهانی می‌گوید که در آن رفاه، آزادی بیشتری برای انسان‌ها فراهم کرده اما نه لزوما رضایتمندی‌شان را.


هرچقدر بخش اول کتاب به توضیح و شکافتن مفاهیم می‌پردازد، فصل دوم مانند یک کارگاه عملی است. روش‌ها و راه‌کارهایی که می‌تواند به هرکدام از ما _چه برای خلق یک کار نوآورانه و چه یک زندگی نو و متفاوت_ کمک کند.

 

کتاب ذهن کامل نو، هم به درد صاحبان مشاغل و کارآفرینان می‌خورد و هم به درد جامعه‌شناسان و سیاستمداران و اهل اندیشه و فرهنگ. اصلا بهتر است بگوییم به درد هر انسانی می‌خورد که در پی فهم جهان امروز و بهتر کردن آن است. زیرا همان‌طور که در مقدمه کتاب نویسنده به نقل از یکی از مقامات آموزشی ایالات متحده نوشته: لازم است که کودکان‌مان را برای آینده‌ی خودشان آماده کنیم، و نه گذشته‌ی خودمان.

دانیل ه.پینک نویسنده آمریکایی تاکنون هفت کتاب نوشته است. رشته تحصیلی او حقوق بوده و علاوه بر کار در رسانه، مدتی هم سخنران ارشد ال گور بود.

 

دانیل پینک
دانیل پینک

 

بخشی از کتاب ذهن کامل نو


نزدیک به یک قرن، جامعه‌ی غربی به طور کلی، و جامعه‌ی امریکا به طور خاص، تحت تسلط شکلی از تفکر و رویکردی به زندگی بوده که به صورت کوته‌فکرانه‌ای تقلیلی و عمیقا تحلیلی بوده است. زمانه‌ی ما، عصر «کارگر دانش» بوده است. یعنی فردی بسیار تحصیل‌کرده که اطلاعات را دستکاری می‌کند و تخصص خود را به کار می‌گیرد.

اما این واقعیت دارد تغییر می‌کند. به لطف رشته‌ای از نیروها -فراوانی مادی که دارد به تمایلات غیرمادی ما تعمیق می‌بخشد، جهانی شدن که کارگر یقه سپید را به ماورای دریاها ارسال می‌کند، و فناوری‌های قدرتمندی که انواع معینی از کار را به طور کامل حذف می‌کنند- داریم وارد عصر جدیدی می‌شویم. این عصری است که از شکل متفاوتی از تفکر، و رویکرد جدیدی به زندگی مایه می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *