کودک و نوجوان

این مقاله را ۰ نفر پسندیده اند

از میان انبوه کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان چه کتاب‌هایی را انتخاب کنیم؟ وینش تلاش می‌کند تا با بررسی پیگیر کتاب‌های کودک و نوجوان و با توجه به درجه‌بندی سنی راهنمایی برای نوجوانان و برای والدین باشد.

 

 

داستان جنگ و صلح برای کودکان

داستان جنگ و صلح برای کودکان

صحبت کردن با کودکان درباره‌ی موضوعاتی مانند مرگ، جنگ، بیماری، بلایای طبیعی و… که اصطلاحاً بار منفی دارند، کار چندان ساده‌ای نیست. با توجه به وضعیت کنونی دنیای ما و پخش شدن روزانه‌ی خبرهای خشونت‌آمیز درباره‌ی جنگ از رسانه‌های مختلف، در این یادداشت از میان کتاب‌های تصویری زیادی که با

ادامه مطلب »
خشونت در کتاب های کودک و نوجوان بستر امن ادبیات

بستر امن ادبیات

ادبیات بستری است امن برای تجربه‌ی هر چیز ناخوشایندی که در دنیای بیرون می‌گذرد. مخاطب می‌تواند تجربه‌ی خودش را در کتاب بخواند و ببیند قهرمان آن چطور توانسته این شرایط را پشت سر بگذارد، تجربه‌هایی که به او کمک می‌کند خودش را جای دیگران بگذارد و اگر روزی

ادامه مطلب »
باغبان

خنداندن به روش باغبان‌ها

روایت «باغبان» به‌صورت نامه‌هایی است که لیدیا خطاب به خانواده‌اش می‌فرستد. ما همه‌ی ماجراها و اتفاقات را از نامه‌های لیدیا می‌فهمیم. برداشت‌های لیدیا از زندگی جدیدش در شهر در لابه‌لای نامه‌ها به وضوح مشخص است. تعجب کردن‌هایش از رفتار دایی جیم و اینکه نمی‌داند چرا او هیچ‌وقت نمی‌خندد؟ اما امید

ادامه مطلب »
عروس دریایی از دست رفته

تلاش برای به دست آوردن دوستی از دست رفته

داستان کتاب عروس دریایی درباره‌ی سوزیِ نوجوان و مواجهه‌اش با نوجوانی و مرگ نزدیک‌ترین دوستش است. کتابی بسیار روان و ساده که در دل صحبت کردن علمی‌اش از ویژگی‌های عروس دریایی که سوزی آن را علت مرگ دوستش می‌داند، از تغییر و تحولی عظیم در رفتار و شخصیت او حرف

ادامه مطلب »
بابای من با سس خوشمزه است

درمان خشونت با سس خیال‌پردازی

رفتارهای خشونت آمیز در بچه‌ها همیشه مایه‌ی نگرانی است. اما شاید بد نباشد به این نکته توجه کنیم که خشونت یکی از احساسات انسانی است و بدون کتمان آن سعی کنیم تا با درک نیازها و ترس‌های کودکان، راه دیگری برای ابراز خشم جلوی پایشان بگذاریم. آیا داستان‌ها می‌توانند از

ادامه مطلب »
باب فقط بچه‌ها باور می‌کنند

فقط بچه‌ها باور می‌کنند

کمدها زنده‌اند و خاطراتی که در آن‌ها زندگی می‌کنند تاریخ ما را در خود نگه می‌دارند. می‌شود که پنج سال از آن خاطره گذشته باشد و آن خاطره مثل پنج سال قبل باشد و چیزهایی را به یاد بیاورد که مدت‌هاست فراموش کرده‌ایم. باب یکی از تکه‌های گذشته است و

ادامه مطلب »
سه نوازنده هنر

جای خالی هنر

در این مجموعه آنچنان نباید انتظار داستان با سوژه‌ای تازه داشت چرا که تصاویر هنرمندانه بر کتاب غالب هستند و نام و یاد هنرمندان قدیمی از ابتدای کتاب بیشتر از هر چیز دیگری می‌درخشد، البته نویسندگان ادعایی هم ندارند چرا که این نکته در نام مجموعه هم ذکر شده است:

ادامه مطلب »
مجموعه اکو پژواک سازدهنی جادویی

پژواک سازدهنی جادویی

سه‌گانه‌ی اکو از پیدا کردن یک سازدهنی شروع می‌شود. این سازدهنی بین سه شخصیت اصلی داستان در چرخش است. اول فردریش آن را پیدا می‌کند و بعد به مایک و آیوی می‌رسد و در نهایت مخاطب با هر سه‌ی این‌ها در یک صحنه بدون آنکه هیچ‌کدامشان از پیوند دهنده‌شان خبر

ادامه مطلب »
رمان نوجوان

پلی از کودکی به بزرگ‌سالی

وضعیت مرزی دوران نوجوانی و معلق بودن میان کودکی و بزرگ‌سالی، پررنگ‌ترین ویژگی این دوره است، بنابراین ادبیات نوجوان، ادبیاتی است که مضامینی را جست‌و‌جو می‌کند که با این مخاطب در حال عبور هم‌خوانی داشته باشد. این پرونده‌ی وینش با سه یادداشت اصلی و لیست رمان‌های نوجوانی که تاکنون در

ادامه مطلب »
گفت‌وگو با نوجوانانی که از ترکیب «کتاب نوجوان» بیزارند

نوجوان‌هایی که از ترکیب «کتاب نوجوان» بیزارند

بیشتر بچه‌ها کلیدواژه‌ی سطحی را در حرف‌هایشان تکرار می‌کنند. ازشان می‌پرسم منظورشان از سطحی بودن این کتاب‌ها چیست؟ اطهر شانزده ساله چهره‌اش را طوری درهم می‌کشد که یعنی حرفمان خیلی مشخص است. او به سوال این‌طور جواب می‌دهد: «من که اصلا از کتاب‌های نوجوان خوشم نمی‌آید! نویسنده‌ها تفکرشان راجع‌به نوجوانان

ادامه مطلب »
داستان جنگ و صلح برای کودکان

داستان جنگ و صلح برای کودکان

صحبت کردن با کودکان درباره‌ی موضوعاتی مانند مرگ، جنگ، بیماری، بلایای طبیعی و… که اصطلاحاً بار منفی دارند، کار چندان ساده‌ای نیست. با توجه به وضعیت کنونی دنیای ما و پخش شدن روزانه‌ی خبرهای خشونت‌آمیز درباره‌ی جنگ از رسانه‌های مختلف، در این یادداشت از میان کتاب‌های تصویری زیادی که با

ادامه مطلب »
خشونت در کتاب های کودک و نوجوان بستر امن ادبیات

بستر امن ادبیات

ادبیات بستری است امن برای تجربه‌ی هر چیز ناخوشایندی که در دنیای بیرون می‌گذرد. مخاطب می‌تواند تجربه‌ی خودش را در کتاب بخواند و ببیند قهرمان آن چطور توانسته این شرایط را پشت سر بگذارد، تجربه‌هایی که به او کمک می‌کند خودش را جای دیگران بگذارد و اگر روزی

ادامه مطلب »
باغبان

خنداندن به روش باغبان‌ها

روایت «باغبان» به‌صورت نامه‌هایی است که لیدیا خطاب به خانواده‌اش می‌فرستد. ما همه‌ی ماجراها و اتفاقات را از نامه‌های لیدیا می‌فهمیم. برداشت‌های لیدیا از زندگی جدیدش در شهر در لابه‌لای نامه‌ها به وضوح مشخص است. تعجب کردن‌هایش از رفتار دایی جیم و اینکه نمی‌داند چرا او هیچ‌وقت نمی‌خندد؟ اما امید

ادامه مطلب »
عروس دریایی از دست رفته

تلاش برای به دست آوردن دوستی از دست رفته

داستان کتاب عروس دریایی درباره‌ی سوزیِ نوجوان و مواجهه‌اش با نوجوانی و مرگ نزدیک‌ترین دوستش است. کتابی بسیار روان و ساده که در دل صحبت کردن علمی‌اش از ویژگی‌های عروس دریایی که سوزی آن را علت مرگ دوستش می‌داند، از تغییر و تحولی عظیم در رفتار و شخصیت او حرف

ادامه مطلب »
بابای من با سس خوشمزه است

درمان خشونت با سس خیال‌پردازی

رفتارهای خشونت آمیز در بچه‌ها همیشه مایه‌ی نگرانی است. اما شاید بد نباشد به این نکته توجه کنیم که خشونت یکی از احساسات انسانی است و بدون کتمان آن سعی کنیم تا با درک نیازها و ترس‌های کودکان، راه دیگری برای ابراز خشم جلوی پایشان بگذاریم. آیا داستان‌ها می‌توانند از

ادامه مطلب »
باب فقط بچه‌ها باور می‌کنند

فقط بچه‌ها باور می‌کنند

کمدها زنده‌اند و خاطراتی که در آن‌ها زندگی می‌کنند تاریخ ما را در خود نگه می‌دارند. می‌شود که پنج سال از آن خاطره گذشته باشد و آن خاطره مثل پنج سال قبل باشد و چیزهایی را به یاد بیاورد که مدت‌هاست فراموش کرده‌ایم. باب یکی از تکه‌های گذشته است و

ادامه مطلب »
سه نوازنده هنر

جای خالی هنر

در این مجموعه آنچنان نباید انتظار داستان با سوژه‌ای تازه داشت چرا که تصاویر هنرمندانه بر کتاب غالب هستند و نام و یاد هنرمندان قدیمی از ابتدای کتاب بیشتر از هر چیز دیگری می‌درخشد، البته نویسندگان ادعایی هم ندارند چرا که این نکته در نام مجموعه هم ذکر شده است:

ادامه مطلب »
مجموعه اکو پژواک سازدهنی جادویی

پژواک سازدهنی جادویی

سه‌گانه‌ی اکو از پیدا کردن یک سازدهنی شروع می‌شود. این سازدهنی بین سه شخصیت اصلی داستان در چرخش است. اول فردریش آن را پیدا می‌کند و بعد به مایک و آیوی می‌رسد و در نهایت مخاطب با هر سه‌ی این‌ها در یک صحنه بدون آنکه هیچ‌کدامشان از پیوند دهنده‌شان خبر

ادامه مطلب »
رمان نوجوان

پلی از کودکی به بزرگ‌سالی

وضعیت مرزی دوران نوجوانی و معلق بودن میان کودکی و بزرگ‌سالی، پررنگ‌ترین ویژگی این دوره است، بنابراین ادبیات نوجوان، ادبیاتی است که مضامینی را جست‌و‌جو می‌کند که با این مخاطب در حال عبور هم‌خوانی داشته باشد. این پرونده‌ی وینش با سه یادداشت اصلی و لیست رمان‌های نوجوانی که تاکنون در

ادامه مطلب »
گفت‌وگو با نوجوانانی که از ترکیب «کتاب نوجوان» بیزارند

نوجوان‌هایی که از ترکیب «کتاب نوجوان» بیزارند

بیشتر بچه‌ها کلیدواژه‌ی سطحی را در حرف‌هایشان تکرار می‌کنند. ازشان می‌پرسم منظورشان از سطحی بودن این کتاب‌ها چیست؟ اطهر شانزده ساله چهره‌اش را طوری درهم می‌کشد که یعنی حرفمان خیلی مشخص است. او به سوال این‌طور جواب می‌دهد: «من که اصلا از کتاب‌های نوجوان خوشم نمی‌آید! نویسنده‌ها تفکرشان راجع‌به نوجوانان

ادامه مطلب »