سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

خانه – موزه‌ی ارنست همینگوی

خانه – موزه‌ی ارنست همینگوی

 

کی‌وست (Key West) یکی از شهرهای جزیره‌ای ایالت فلوریدای آمریکاست. شهری کوچک و کم‌جمعیت، که به لطف اقامت ارنست همینگوی در آن، به شهرتی جهانی رسیده است. همینگوی بخشی از جوانی و یک دهه‌ی آخر عمر خود را در ویلایی قرن نوزدهمی در کی وست گذراند. این خانه، اکنون در زمره‌ی بناهای تاریخی ایالات متحده‌ی آمریکا ثبت و به عنوان موزه‌ای درباره ارنست همینگوی از آن بهره‌برداری می‌شود. اما بازدیدکننده در این خانه – موزه چه چیزهایی خواهد دید؟

کی‌وست (Key West) یکی از شهرهای جزیره‌ای ایالت فلوریدای آمریکاست. شهری کوچک و کم‌جمعیت، که به لطف اقامت ارنست همینگوی در آن، به شهرتی جهانی رسیده است. همینگوی بخشی از جوانی و یک دهه‌ی آخر عمر خود را در ویلایی قرن نوزدهمی در کی وست گذراند. این خانه، اکنون در زمره‌ی بناهای تاریخی ایالات متحده‌ی آمریکا ثبت و به عنوان موزه‌ای درباره ارنست همینگوی از آن بهره‌برداری می‌شود. اما بازدیدکننده در این خانه – موزه چه چیزهایی خواهد دید؟

 

 

آخرین محل اقامت ارنست همینگوی، یکی از بناهای شاخص کی وست به شمار می‌آید. این ویلا، یکی از نخستین خانه‌های دارای لوله‌کشی داخلی و استخر در کی‌وست بود و حالا تبدیل به یک موزه شده است و علاقمندان ادبیات می‌توانند به گوشه و کنارش سرک بکشند و از نزدیک، یادگارهایی را که از ارنست همینگوی به جا مانده است، لمس کنند!
این‌جا، محل تولد وداع با اسلحه، برف‌های کلیمانجارو و زنگ‌ها برای که به صدا درمی‌آیند است!

 

ارنست همینگوی
خانه موزه ارنست همینگوی

 

 

سرک کشیدن به گوشه و کنار این خانه، برای عاشقان ادبیات، لذت‌بخش است و فراموش نشدنی. تصورش را بکنید، در باغ‌های خانه گشت بزنید و اگر خسته شدید، درست بر روی نیمکتی بنشینید که همینگوی می‌نشسته! همین که نفسی تازه کردید، بلند شوید و به داخل خانه قدم بگذارید. به عکس‌هایی که نویسنده در حال ماهیگیری انداخته است، خیره شوید و بعد، به آرامی از پله‌ها بالا بروید.

در طبقه بالای این خانه، اتاق خواب ارنست همینگوی را خواهید یافت. در این اتاق است که می‌توانید به تختخواب سفارشی‌سازش نگاهی بیندازید و سپس، به چشم‌های همینگوی بزرگ در قاب عکس عظیمی که بر دیوار جا خوش کرده است، خیره شوید و از پنجره اتاق، به تماشای استخری بنشینید که همینگوی در آن شنا می‌کرده است!

 

ارنست همینگوی
Ernest and Pauline

 

 

این عمارت در سال 1851 میلادی ساخته شد. پدر همسر همینگوی (پائولین فیفر)، آن را به عنوان هدیه‌ی عروسی، به این زوج بخشید. در آن سال (1928 میلادی)، قیمت این عمارت زیبا و منحصربه‌فرد چیزی در حدود 8000 دلار بود. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که در آن دوران، این خانه جزو خانه‌های کم طرفدار و ارزان کی‌وست به شمار می‌آمد! مردم محلی بر این ساختمان برچسب خانه‌ی جن‌زده را چسبانده بودند!

به هر روی، ارنست و پائولین از هیچ هزینه‌ای برای زیباتر کردن عمارت دریغ نمی‌کردند. همینگوی بزرگ، گچ‌کاری‌های خانه را ترمیم می‌کرد و پائولین به دنبال انتخاب بهترین مبلمان بود. خانه‌ی آن‌ها دیگر به نماد شهر تبدیل شده بود. هر چند، هنوز هم این عمارت کهنسال، مایه‌ی فخر و مباهات کی‌وست است!

بگذارید به استخر شنای این خانه برگردیم. هیچ می‌دانید که این استخر توسط پائولین ساخته شده است؟ عضو جدید ویلا، هزینه‌ای بیست هزار دلاری را بر روی دست خانواده‌ی همینگوی گذاشت! یعنی چیزی در حدود دو و نیم برابر قیمت ملک! البته، پائولین این هزینه را از حساب شخصی‌اش پرداخت کرد. با این حال، هزینه‌ی زیاد ساخت‌وساز، همینگوی را به شدت عصبانی کرده بود.

نقل است که پائولین این استخر را در زمان مسافرت همینگوی به اسپانیا ساخت. وقتی که آقای نویسنده از سفر برگشت و از چند و چون هزینه‌ها مطلع شد، از کوره در رفت! سکه‌ای را از جیب خود درآورد، آن را بر زمین انداخت و فریاد زد: «بفرما، این آخرین سنت رو هم از من بگیر!»

 

ارنست همینگوی

 

 

هر چند، بعدها مهر استخر به دل همینگوی نشست. همین‌قدر بگوییم که این بار خود او بود که دست به جیب شد و دیواری 6 فوتی دور ملکش کشید! چرا که می‌خواست با آزادی کامل در استخر گران‌قیمتش تنی به آب بزند. پائولین و ارنست همینگوی در سال 1940 میلادی از هم جدا شدند. پس از آن، خانه در اختیار پائولین بود. اما پس از مرگ او در سال 1951، این عمارت منحصربه‌فرد و تماشایی دوباره در اختیار ارنست همینگوی قرار گرفت!

هیچ می‌دانستید که #همینگویارنِست میلر همینگوی (زاده ۲۱ ژوئیه ۱۸۹۹ – درگذشته ۲ ژوئیه ۱۹۶۱) از نویسندگان برجستهٔ معاصر ایالات متحده آمریکا و برندهٔ جایزه نوبل ادبیات بود. او از پایه‌گذاران یکی از تاثیرگذارترین انواع ادبی، موسوم به «وقایع‌نگاری ادبی» شناخته می‌شود. عاشق گربه‌ها بود؟ احتمالاً خبر دارید که گربه‌های معمولی، پنج انگشت در پنجه‌ی جلویی و چهار انگشت در پنجه‌ی عقبی‌شان دارند. اما اولین و محبوب‌ترین گربه‌ی همینگوی، اسنوبال، شش انگشت در پنجه‌ی جلویی و پنج تا در پنجه‌ی عقبی داشت! نوادگان اسنوبال، هنوز هم در این عمارت حکمرانی می‌کنند. راستش را بخواهید، تماشای گربه‌های عجیب‌وغریب شش انگشتی، یکی از جذابیت‌های بصری این خانه – موزه به شمار می‌آید.

 

ارنست همینگوی

 

 

همینگوی عادت داشت گربه‌های خود را با نام شخصیت‌های مشهور جهانی صدا بزند. متصدیان خانه – موزه، هم در تلاشند که این سنت را حفظ کنند. بر همین اساس، نوادگان اسنوبال را با همان شیوه‌ی سنتی و مورد علاقه‌ی پیرمرد نامگذاری کرده‌اند. جالب‌تر از همه اینکه، این گربه‌ها نام خود را می‌شناسند و با شنیدن نام‌شان از زبان شما، واکنشی دوستانه نشان خواهند داد.

البته مثل هر داستان دیگری، داستان تولد خانه – موزه ارنست همینگوی، سویه‌ی تاریکی هم دارد. خیلی‌ها اعتقاد دارند که خانواده‌ی همینگوی، پس از مرگ او، بسیاری از وسایل شخصی‌اش را از خانه خارج کرده‌اند. این موزه، از سال 1964 به روی عموم باز شده است. اما آن‌چنان که از شواهد برمی‌آید، بسیاری از وسایل کنونی خانه، هرگز جزو دارایی‌های همینگوی نبوده‌اند.

این ماجرا اعتراض بسیاری از علاقمندان هنر و ادبیات را برانگیخته است. و درست به همین دلیل، در اصالت موزه شک و تردیدهایی وجود دارد! اما با وجود تمام این انتقادات، آخرین محل اقامت ارنست همینگوی هنوز هم محبوب‌ترین جاذبه‌ی گردشگری کی‌وست است!

 

ارنست همینگوی
خانه موزه ارنست همینگوی

 

 

نکته‌ی غم‌انگیز این ماجرا این است که این روزها به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا و در نتیجه، از رونق افتادن گردشگری، بیش از نیمی از کارمندان این موزه، اخراج شده‌اند. در روزهای پیش از پاندمی، خانه – موزه ارنست همینگوی بیش از سی کارمند دائمی داشت. البته شاید زیاد به دردتان نخورد، اما بد نیست خبر داشته باشید که خانه‌ – موزه ارنست همینگوی در تمام روزهای سال، حتی در تعطیلات، از ساعت 9 صبح تا 5 عصر به روی عموم مردم باز است.

نرخ بلیت ورود به این خانه برای بزرگسالان 14 دلار و برای کودکان 6 تا 12 ساله، 6 دلار است. کودکان زیر 5 سال هم می‌توانند به رایگان وارد این خانه شوند. علاوه بر این، یک کتاب‌فروشی و یک فروشگاه هدیه هم در این ملک افتتاح شده است.

 

خانه – موزه‌ی ارنست همینگوی

 

 

 

  این مقاله را ۲۰ نفر پسندیده اند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *