سایت معرفی و نقد کتاب وینش

کشف فرصت در جای دور از انتظار

استارتاپ

کشف فرصت در جای دور از انتظار


اولین نفری باشید که به این کتاب امتیاز می‌دهید

تهیه این کتاب

کتاب از صفر به یک… به قلم پیتر تیل به توضیح و بررسی جنبه‌های مشخصی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین کانون‌های فناوری جهان یعنی سیلیکون ولی می‌پردازد. مخاطبان این کتاب کسانی هستند که رویای آفرینش چیزهای نو و بدیع را در سر دارند، شرکت‌های نوپا راه‌اندازی می‌کنند و حاضر هستند در راه رسیدن به خواسته‌ها و اهدافشان، ریسک‌های بزرگی را بپذیرند و بی‌وقفه تلاش کنند. مسیری که به گفته نویسنده این کتاب بسیار چالش‌برانگیز است و مملو از موانع.

از صفر به یک؛ نگاهی به شرکت‌های استارتاپ در سیلیکان ولی و نقش آن‌ها در تجسم آینده

نویسنده کتاب: پیتر تیل

مترجم کتاب: حسین راسی

ناشر: هستان

نوبت چاپ: ۵ سال چاپ: ۱۳۹۹

تعداد صفحات: ۲۸۰

علیرضا جباری دارستانی

علیرضا جباری دارستانی

علیرضا جباری دارستانی

علیرضا جباری دارستانی

کتاب از صفر به یک… به قلم پیتر تیل به توضیح و بررسی جنبه‌های مشخصی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین کانون‌های فناوری جهان یعنی سیلیکون ولی می‌پردازد. مخاطبان این کتاب کسانی هستند که رویای آفرینش چیزهای نو و بدیع را در سر دارند، شرکت‌های نوپا راه‌اندازی می‌کنند و حاضر هستند در راه رسیدن به خواسته‌ها و اهدافشان، ریسک‌های بزرگی را بپذیرند و بی‌وقفه تلاش کنند. مسیری که به گفته نویسنده این کتاب بسیار چالش‌برانگیز است و مملو از موانع.

از صفر به یک؛ نگاهی به شرکت‌های استارتاپ در سیلیکان ولی و نقش آن‌ها در تجسم آینده

نویسنده کتاب: پیتر تیل

مترجم کتاب: حسین راسی

ناشر: هستان

نوبت چاپ: ۵ سال چاپ: ۱۳۹۹

تعداد صفحات: ۲۸۰


اولین نفری باشید که به این کتاب امتیاز می‌دهید

تهیه این کتاب

این کتاب درمجموع، گردآوری مجموعه مطالب و یادداشت‌هایی درباره شرکت‌های استارتاپ است که پیتر تیل برای تدریس در کلاس‌های درسی‌اش که در «دانشگاه استنفورد» برگزار می‌شده، استفاده می‌کرده است. تیل در باب مهارت‌های دانشجویان و همچنین میزان کارایی این مهارت‌ها می‌گوید که دانشجویان دانشگاه‌ها طی دوران تحصیلی خود، غالباً فرصت می‌یابند که با چند تخصص و مهارت معین، آشنایی نسبتاً عمیقی پیدا کنند، اما بسیاری از آن‌ها هرگز نمی‌آموزند که این تخصص‌ها و مهارت‌ها را چگونه به‌طور مؤثر در دنیای بیرون از دانشگاه، به‌کارگیرند. وی گفته که هدف اصلی‌اش از تدریس این دوره، این بوده است که به دانشجویانش کمک کند تا بتوانند فراتر از چشم‌انداز محدودی که تخصص‌های آکادمیک پیش روی آن‌ها می‌گشاید، به آینده مطمئن‌تر و ژرف‌تری بیندیشند؛ آینده‌ای که کسی جز خود آن‌ها سازنده آن نیست.

بدین قرار، مضمون اصلی این کتاب شرح رویه و ویژگی‌های فردی کارآفرینان جسور و بلندپروازی است که پایبندی آن‌ها به آفرینش و ارزش‌آفرینی، عامل محرک و حیات‌بخش اصلی شرکت‌های نوپا است. خود پیتر تیل، نویسنده کتاب یک کارآفرین، سرمایه‌گذار و یکی از شخصیت‌های سیلیکون ولی است و تجربه بنیان‌گذاری و راهبری چندین شرکت نوپای فناوری را دارد. در سال ۱۹۹۸، او با همراهی گروهی از همفکرانش شرکت پِی پَل را بنیان نهاد و از ابتدا مدیرعامل این شرکت بود. همچنین او در سال  ۲۰۰۴، اولین سرمایه‌گذاری خود را در شرکت فیس‌بوک انجام داد و از همان زمان به بعد، عضو هیئت‌مدیره این شرکت است. او در همان سال شرکت نرم‌افزاری پَلانتیر تِکنالوجیز را بنیان نهاد که تولیدکننده محصولاتی است که مورد استفاده تحلیل‌گران عرصه‌های امنیت ملی و کسب‌وکار مالی در سراسر جهان قرار می‌گیرند. او همچنین از سرمایه‌گذاران اولیه در شرکت‌های لینکدین، یلپ و ده‌ها استارتاپ دیگر در حوزه فناوری است. تیل یکی از بنیان‌گذاران شرکت سرمایه‌گذاری فاوندرز فاند نیز بوده است. این شرکت که از سرمایه‌گذاران سیلیکون ولی محسوب می‌شود، در استارتاپ‌هایی نظیر اسپیس ایکس و ایر بی اند بی سرمایه‌گذاری کرده است. پیتر اخیراً «بورس تحصیلی پیتر تیل» را هم راه‌اندازی کرده که هدف آن ترویج و گسترش پارادایم و تفکر یادگیری آزادانه مقدم بر حصار مدرسه است؛ او هم‌اکنون ریاست بنیاد تیل را به عهده دارد که تلاش می‌کند پیشرفت‌های فناوری را به موازات تفکر بلندمدت درباره آینده گسترش دهد.

نگارنده کتاب از صفر به یک… عقیده دارد که کپی‌سازی از اثری که موجود است، همیشه به‌مراتب آسان‌تر از آفرینش چیزی نو و اصیل است. او ایده‌اش را این‌گونه تشریح می‌کند که تکرار کاری که می‌دانید چگونه انجام می‌شود، شما را پله به پله از نقطه ۱ به مقصد N نزدیک می‌کند و در این راه به حجم توده‌ای از دانسته‌های شما افزوده می‌شود و مهارت بیشتری نیز کسب می‌کنید، اما هر بار که شما اثری تازه و نو خلق می‌کنید، در حقیقت از نقطه صفر به نقطه ۱ عزیمت کرده‌اید؛ مسیری که قبل از این، بکر و ناآزموده بوده است. او می‌گوید حاصل فرآیند آفرینش، همیشه چیزی تازه و خارق‌العاده، روزنی به‌سوی فرصت‌ها و ارزش‌های فراتر از انتظار است. تیل همچنین باور دارد که برترین راه و روش‌های امروز، دیر یا زود به بن‌بست خواهند رسید؛ بنابراین راه‌های حقیقی موفقیت و پیشرفت آن‌هایی هستند که همچنان بکر و ناآزموده باقی‌مانده‌اند.

نویسنده، در این کتاب به مخاطب می‌گوید اگر تصور می‌کنید که کشف و شناخت راه‌های حقیقی پیشرفت در دنیایی که بخش‌های گوناگون اقتصادی آن، (چه دولتی و چه غیردولتی) جولانگاه سلطه بلامنازع انحصارها و گروه بروکراسی‌های عظیم بوده و اصلاحش نیازمند معجزه است، فاصله زیادی با واقعیت ندارید. تیل تصدیق می‌کند که امروزه به دلیل پیچیدگی عوامل تأثیرگذار در روند کسب‌وکار، پیش‌نیاز و لازمه پیشرفت و موفقیت، وجود هزاران معجزه است که این معجزه‌ها به‌صورت فناوری‌های متنوع برای شما قابل‌دسترسی هستند و نقش‌های مهم و گوناگونی نیز در زندگی روزمره ایفا می‌کنند. در این کتاب در باب معجزه فناوری عنوان‌شده که این معجزه در قابلیت توانمندسازی آن است. این توانمندی به افراد امکان می‌دهد تا با صرف نیرو و هزینه کمتر به دستاوردهای بیش‌تر و بزرگ‌تری دست پیدا کنند و هم‌چنین از این راه، سطح ظرفیت‌های بالقوه انسانی‌شان را ارتقاء بخشند.

طبق یکی از فلسفه‌های کهن یونانی، هر اندیشه‌ای که در ذهن انسان جرقه می‌زند، این قابلیت را دارد که زمانی به واقعیت تبدیل شود؛ نگارنده کتاب از صفر به یک… از این مطلب برای بیان مقصود خود و همچنین تفصیل جامع موضوع استفاده می‌کند و این‌گونه می‌نگارد که طرح‌ها و ایده‌هایی وجود دارند که چه‌بسا در زمان خود جدی گرفته نشده‌اند، اما گذر زمان نشان داده که همین ایده‌ها تا چه حد ساختارشکن و پیشرو بوده و بشر را به عرصه جدیدی از وجود کشانده‌اند. گاهی یک ایده جدید فقط به تولید محصول یا خدمت جدید منجر نمی‌شود، بلکه فراتر از آن، درکی عمیق‌تر از جهان در اختیار انسان قرار می‌دهد.

همان‌طور که پیش‌تر آمد، محور اصلی این کتاب بر راه‌اندازی و رشد شرکت‌هایی تمرکز دارد که آثار نو می‌آفرینند. درواقع هدف اصلی نویسنده کتاب، ارائه فرمول خاصی برای دست‌یابی به موفقیت در کسب‌وکار نیست؛ چون طبق پارادوکسی که در آموزش مبانی کارآفرینی وجود دارد، چنین فرمولی برای موفقیت در حقیقت نمی‌تواند وجود خارجی داشته باشد، چراکه هر نوآوری، بنا به تعریف و فی‌نفسه، پدیده‌ای نو و خاص است و هیچ‌کس نمی‌تواند با قاطعیت دستورالعمل دقیقی برای یک ابداع و نوآوری تدوین کند. نویسنده کتاب از شاخص‌ترین الگویی که شناخته است، سخن به میان می‌آورد و می‌گوید مردمان موفق دنیا، ارزش‌ها و فرصت‌های واقعی را در شرایط و موقعیت‌های دور از انتظار کشف می‌کنند و این کار را نه از راه به‌کارگیری فرمول‌ها و الگوهای مشخص و از پیش تعیین‌شده، بلکه تنها به کمک اصول اولیه و پایه‌ای کسب‌وکار به دست می‌آورند.

گفتنی است این کتاب توسط ناشران متعددی ترجمه و منتشرشده است.

  این مقاله را ۱ نفر پسندیده اند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *