سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

چگونه از داده‌ها، داستان بسازیم؟

چگونه از داده‌ها، داستان بسازیم؟


اولین نفری باشید که به این کتاب امتیاز می‌دهید

 

تهیه این کتاب

این کتاب به مخاطبانش این امکان را می‌دهد تا از نمایش ساده اطلاعات، به «داستان‌پردازی با داده‌ها» تغییر روش دهند. داستان‌پردازی با داده‌ها… برای تمام کسانی نوشته‌شده است که می‌خواهند چیزی را با استفاده از داده‌ها به کسانی دیگر انتقال دهند؛ مثلاً تحلیلگرانی که نتایج کار خود را به اشتراک می‌گذارند، دانشجویانی که اطلاعات مقاله خود را مصورسازی می‌کنند، مدیرانی که از روش داده‌محور برای انتقال اطلاعات به هیئت‌مدیره استفاده می‌کنند و خلاصه هرکسی که باید مجموعه‌ای از داده‌ها را برای مخاطبش به شیوه‌ای جذاب قابل فهم کند.

چگونه از داده‌ها، داستان بسازیم؟

نویسنده: کول ناسبامر نافلیک

مترجم: احسانه مرادیان

ناشر: آریانا قلم

نوبت چاپ: ۲

سال چاپ: ۱۳۹۹

تعداد صفحات: ۲۹۶

این کتاب به مخاطبانش این امکان را می‌دهد تا از نمایش ساده اطلاعات، به «داستان‌پردازی با داده‌ها» تغییر روش دهند. داستان‌پردازی با داده‌ها… برای تمام کسانی نوشته‌شده است که می‌خواهند چیزی را با استفاده از داده‌ها به کسانی دیگر انتقال دهند؛ مثلاً تحلیلگرانی که نتایج کار خود را به اشتراک می‌گذارند، دانشجویانی که اطلاعات مقاله خود را مصورسازی می‌کنند، مدیرانی که از روش داده‌محور برای انتقال اطلاعات به هیئت‌مدیره استفاده می‌کنند و خلاصه هرکسی که باید مجموعه‌ای از داده‌ها را برای مخاطبش به شیوه‌ای جذاب قابل فهم کند.

چگونه از داده‌ها، داستان بسازیم؟

نویسنده: کول ناسبامر نافلیک

مترجم: احسانه مرادیان

ناشر: آریانا قلم

نوبت چاپ: ۲

سال چاپ: ۱۳۹۹

تعداد صفحات: ۲۹۶

 


اولین نفری باشید که به این کتاب امتیاز می‌دهید

 

تهیه این کتاب

بسیاری از ما زمانی که می‌خواهیم نتیجه پژوهشی را که زحمت زیادی برای آن کشیده‌ایم به مخاطب‌مان عرضه کنیم، با دشواری‌های متعددی مواجه می‌شویم؛ زمانی که به دلایل مختلفی نتوانسته‌ایم آن‌چه را که به آن دست‌یافته‌ایم، به دیگری انتقال دهیم یا نتوانسته‌ایم نتیجه مطلوب و اثری را که می‌خواسته‌ایم، بر مخاطب بگذاریم و او جان کلام ما را درنیافته است. چرا این‌گونه است؟ چرا پیام‌ها درست منتقل نشده است؟ کتاب داستان‌پردازی با داده‌ها… پاسخی به این پرسش است؛ راهنمایی گام‌به‌گام است که کمک می‌کند مخاطب و بستر تعامل پیام را بشناسیم و بدانیم او به چه چیزهایی توجه می‌کند تا از طریق این شناخت بتوانیم داده‌ها، اطلاعات و پیام‌هایمان را به‌درستی به مخاطب منتقل کنیم.

چیزی که در این کتاب جلب‌توجه می‌کند این است که نویسنده از جادوی داستان و آنچه «هنر طراحانه اندیشیدن» می‌نامد برای انتقال اطلاعات و داده‌ها استفاده کرده است. از این نظر، کتاب داستان‌پردازی با داده‌ها… هم اطلاعات مفیدی درباره انتقال درست پیام‌ها ارائه می‌دهد، هم شیوه‌هایی جذاب، هنرمندانه و تأثیرگذار برای این انتقال را به مخاطب عرضه می‌کند. نویسنده این کتاب برای اینکه مخاطبانش پیام خود را بهتر خلاقانه‌تر و تأثیرگذارتر انتقال دهند راهنمایی سرگرم‌کننده، همه‌فهم و کاملاً کاربردی برای استخراج پیام از میان انبوه اطلاعات و عرضه آن‌ها به مخاطبان نوشته است. این کتاب به مخاطبانش این امکان را می‌دهد تا از نمایش ساده اطلاعات، به «داستان‌پردازی با داده‌ها» تغییر روش دهند.

داستان‌پردازی با داده‌ها… برای تمام کسانی نوشته‌شده است که می‌خواهند چیزی را با استفاده از داده‌ها به کسانی دیگر انتقال دهند؛ مثلاً تحلیلگرانی که نتایج کار خود را به اشتراک می‌گذارند، دانشجویانی که اطلاعات مقاله خود را مصورسازی می‌کنند، مدیرانی که از روش داده‌محور برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کنند، بشردوستانی که تأثیرات کار خود را اثبات می‌کنند، رهبرانی که اطلاعات را به هیئت‌مدیره انتقال می‌دهند و خلاصه همه کسانی که مخاطبانی دارند که باید مجموعه‌ای از داده‌ها و اطلاعات را به شیوه‌ای مدون و جذاب دریافت کرده و بفهمند. نویسنده این کتاب معتقد است توانایی داستان‌پردازی با داده‌ها مهارتی است که در دنیای امروز به‌موازات افزایش سرسام‌آور داده‌ها و تصمیم‌گیری‌های دشوار داده‌محور بسیار مهم‌تر از قبل شده است؛ به‌طوری‌که می‌توان گفت امروزه مصورسازی تأثیرگذار داده‌ها متضمن موفقیت در بسیاری از امور بوده و همچنین داشتن یا نداشتن این مهارت به معنای تفاوت بین پیروزی و شکست است.

این کتاب مشتمل بر مجموعه‌ای از درس‌هاست و هر درس آن بر یک مطلب کلی و مفاهیم مربوط به آن تمرکز دارد. نویسنده کتاب از پیش تأکید می‌کند که از مطالب هر درس استفاده‌ای کاربردی شود و برای دستیابی مخاطبان به این هدف مطالعات موردی و نمونه‌های اختصاصی و واقعی را عرضه می‌کند. این کار مخاطبان را برای ورود به مبحث بعدی هم آماده‌تر خواهد کرد. کتاب حاضر شامل ده فصل است که خلاصه‌ای از هر فصل آن در ادامه می‌آید؛

فصل اول با عنوان اهمیت بستر تعامل بر اهمیت درک موقعیت و بستر تعامل تأکید می‌کند که شامل مخاطب، سازوکار انتقال اطلاعات و لحن مطلوب می‌شود. نویسنده در این فصل مفاهیمی معرفی می‌کند و برای اطمینان از درک کامل، کاربرد آن‌ها را با مثال نشان می‌شد. او معتقد است اگر مخاطبان پیش از شروع کار، درکی درست و عمیق از موقعیت داشته باشند در طول مسیر به اصلاحات و تغییراتی به‌مراتب کمتر نیاز خواهند داشت و زمانی که خوانندگان بخواهند محتوایی بصری خلق کنند، آن‌ها را به موفقیت خواهد رساند.

فصل دوم با عنوان انتخاب ابزار بصری تأثیرگذار از ابزارهای بصری متداولی که در تجارت برای انتقال اطلاعات استفاده می‌شود، بحث می‌کند، موارد استفاده مناسب هرکدام را توضیح می‌دهد و با استفاده از مثال‌های واقعی کاربرد آن‌ها را روشن می‌سازد. انواع ابزارهای خاص بصری از قبیل متن ساده، جدول، نقشه رنگی، نمودارهای متعدد و… . همچنین در این فصل ابزارهایی که استفاده از آن‌ها توصیه نمی‌شود هم آورده شده است که شامل نمودار دایره‌ای و از نمودارهای سه‌بعدی است.

فصل سوم با عنوان درهم‌ریختگی، دشمن شماست به شناسایی عوامل اضافی و حذف آن‌ها می‌پردازد. در این فصل نویسنده به معرفی و توضیح اصول ادراک بصری گشتالت پرداخته و چگونگی استفاده آن‌ها در نمایش مصور داده‌ها مثل جدول و نمودار را توضیح می‌دهد.

فصل چهارم که عنوان متمرکز کردن توجه مخاطبان برای آن انتخاب‌شده به این سؤال پاسخ می‌دهد که اصولاً افراد چطور می‌بینند و می‌آموزند! نویسنده کتاب می‌خواهد با طرح این مسئله به مخاطبش یاد بدهد که چگونه می‌تواند از مزایای این پاسخ برای خلق تصویر استفاده کند. این فصل شامل خلاصه مباحثی در مورد دید و حافظه است که چارچوب اهمیت ویژگی‌های دریافت ناخودآگاه، مانند اندازه، رنگ و موقعیت تصویر در صحنه را می‌سازد.

فصل پنجم با عنوان مانند طراحان فکر کنید در مورد چگونگی کاربرد مفاهیم طراحی سنتی در انتقال داده‌هاست. این فصل در ادامه به بررسی کارایی فناپذیری و زیبایی مفاهیمی که قبلاً در کتاب معرفی‌شده از منظری دیگر می‌پردازد و استراتژی‌هایی را معرفی می‌کند که با استفاده از آن‌ها مخاطب پیام، تصاویری را که طراحی‌شده، بپذیرد.

فصل ششم تحت عنوان تشریح مدل تصاویر به بررسی ۵ نمونه تصویری می‌پردازد و در مورد فرآیند فکری مختص به آن‌ها و انتخاب طرحی که منجر به ایجاد این مدل شده بحث می‌کند. این فصل به بررسی تصمیم‌هایی می‌پردازد که بر اساس آن‌ها، نوع نمودار و چیدمان داده‌ها در تصویر انتخاب‌شده است. به عبارتی در خصوص تنظیمات و محل قرار گرفتن اجزا در میان تصویر و همچنین استفاده مؤثر از کلمات برای عنوان برچسب و حاشیه‌نویسی مطالب آموزنده‌ای را ارائه می‌دهد.

فصل هفتم با عنوان درس‌های داستان‌پردازی به مفاهیم داستان‌پردازی که می‌تواند انتقال اطلاعات را بهتر کند اشاره دارد. این فصل مواردی را که خوانندگان کتاب می‌توانند از داستان‌گویان ماهر یاد بگیرند در نظر گرفته است و در مورد چگونگی استفاده از چارچوب و کاربرد آن‌ها در ایجاد ارائه‌های کاری بحث می‌کند. استراتژی‌های داستان‌پردازی مؤثری مانند قدرت تکرار، جریان روایت، ملاحظات روایت گفتاری و نوشتاری و تدابیر مختلف برای اطمینان از شفافیت کامل داستان برای انتقال اطلاعات.

فصل هشتم این کتاب تحت عنوان کاربرد همه درس‌ها، فصل جامعی است که فرایند داستان‌پردازی با داده‌ها را از شروع تا پایان با استفاده از مصالح واقعی دنبال می‌کند؛ در این بخش نویسنده انتخاب بستر تعامل، ابزار بصری مناسب و… را به‌طور عینی و مصداقی شرح می‌دهد، درهم‌ریختگی‌ها را شناسایی و حذف می‌کند، مانند طراحان فکر می‌کند و داستان خود را بیان می‌کند. این مطالب و نتیجه تصاویر و روایت داستان همه با هم چگونگی حرکت از نمایش ساده داده‌ها به داستان‌پردازی با داده‌ها را نشان می‌دهد.

فصل نهم با عنوان مطالعات موردی به بررسی استراتژی‌های خاص برای فائق آمدن بر چالش‌های متداول در انتقال اطلاعات با استفاده از مطالعات موردی می‌پردازد. عنوان‌های این فصل عبارت‌اند از: ملاحظات استفاده از رنگ‌ها در پیش زمینه تاریک، استفاده از انیمیشن در تصاویر، ارائه حضوری در مقایسه با استفاده از آن‌ها در ارائه نوشتاری، ایجاد ترتیب منطقی استراتژی‌هایی برای اجتناب از نمودار اسپاگتی و جایگزین نمودارهای دایره‌ای.

فصل دهم و پایانی کتاب هم با عنوان ملاحظات نهایی راهبردهایی را برای مهارت افزایی در داستان‌پردازی با داده‌ها در اختیار مخاطبان می‌گذارد و در آخر نکات مهم تمام فصل‌ها را مرور می‌کند.

 

  این مقاله را ۱۲ نفر پسندیده اند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *