پیشی کجاست؟
آرامش و به تصویر کشیدن اهمیت دادن به یکدیگر فضای داستانی را تلطیف کرده است. دوستی با یکدیگر و دوستی با حیوانات از مفاهیمی است که در جیلی بیلی و پیشی به کار رفته و به کودکان دنیای کوچکی را نشان میدهد که میتواند در واقعیت هم اتفاق بیفتد.
جیلی بیلی و پیشی
نویسنده: مهدی حجوانی و راشین خیریه
ناشر: شهر قلم
نوبت چاپ: ۱
سال چاپ: ۱۳۹۸
تعداد صفحات: ۲۶
آرامش و به تصویر کشیدن اهمیت دادن به یکدیگر فضای داستانی را تلطیف کرده است. دوستی با یکدیگر و دوستی با حیوانات از مفاهیمی است که در جیلی بیلی و پیشی به کار رفته و به کودکان دنیای کوچکی را نشان میدهد که میتواند در واقعیت هم اتفاق بیفتد.
جیلی بیلی و پیشی
نویسنده: مهدی حجوانی و راشین خیریه
ناشر: شهر قلم
نوبت چاپ: ۱
سال چاپ: ۱۳۹۸
تعداد صفحات: ۲۶
دو دلیل باعث میشود بین جلدهای مجموعهی «بهترین نویسندگان ایران» توجهم به این کتاب بیشتر جلب شود. یکی از آنها به نامهای آشنای روی جلد کتاب برمیگردد: مهدی حجوانی و راشین خیریه که سالهاست در حوزهی کتاب کودک و نوجوان فعالیت میکنند. دلیل دیگر حضور یک گربه در داستان است، این را دوستداران حیوانات و گربهها بهتر درک میکنند! فکر کنم این دلیلم با دلایل کودکان برای انتخاب کتاب مشترک است.
داستان این کتاب تصویری از جایی شروع میشود که جیلی بیلی چای میخورد و پیشی را صدا میزند، اما خبری از او نیست. جیلی بیلی میفهمد پیشی گم شده و سوار ماشین میشود و به خانهی دوستش میرود. این خلاصهای از کتاب جیلی بیلی و پیشی است، بدون اینکه پایان آن لو برود.
تصویرگریها کودکانه و شاد است. تصویرگر این کتاب چهرهی دو شخصیت را به شکل تازهای طراحی کرده، یک چشمشان بزرگ و چشم دیگرشان یک نقطهی کوچک است. بقیهی اجزاء تصاویر هم مثل خود داستان ساده است. ریتم داستان تند است و در هر دو صفحهی مقابل هم، اتفاق مهمی رخ میدهد که باعث شده مخاطب خسته نشود. بزرگترها میتوانند کتاب را برای بچهها بلندخوانی کنند و همزمان تصاویر آن را نشان بدهند. علاوه بر این زبان کتاب خواندن آن را برای مخاطب نوآموز آسان میکند.
برای اینکه نگاهی به کل داستان بیندازیم، ناچار هستم پایان داستان را از اینجا به بعد لو بدهم. در این داستان همهی شخصیتها در صلح با یکدیگر قرار دارند، جیلی بیلی نمیخواهد پیشی گم شود و دوستش به او کمک میکند تا پیشی را پیدا کند. هر دو با همکاری همدیگر چیزی را که پیدا کردهاند برس میکشند و میشویند.
آرامش و به تصویر کشیدن اهمیت دادن به یکدیگر فضای داستانی را تلطیف کرده است. دوستی با یکدیگر و دوستی با حیوانات از مفاهیمی است که در جیلی بیلی و پیشی به کار رفته و به کودکان دنیای کوچکی را نشان میدهد که میتواند در واقعیت هم اتفاق بیفتد. تصاویر هم چنین نگاهی را منتقل میکند، مثلا ماشین جیلی بیلی از خطوط منحنی تشکیل شده و از ماشینهای واقعی متمایز است.
در این داستان از همان صفحهی اول جیلی بیلی متوجه میشود پیشیاش گم شده است. در اواسط داستان چیزی شبیه گلولهی نخی را میبیند که از ماشین بیرون میافتد بدون اینکه بداند دقیقا چیست. اینکه چیزی شبیه به بدن گربه میبیند، حتی در حالی که کثیف شده و باز هم نمیداند آن چیست، چندان منطقی به نظر نمیآید. در مشخصات کتاب نوشته شده که داستان تخیلی است، با همین پیشفرض هم باز این اتفاق چندان قانعکننده نیست.
پیشی کجاست؟
مخاطب کودک امروزی با توجه به کوتاه بودن داستان و همینطور بر اساس نام کتاب، به احتمال زیاد درست حدس میزند که شیء پیداشده چیست. غافلگیری پایان یک داستان برای مخاطب کودک جذابیت دارد اما در این داستان چندان اتفاق نیفتاده است. شاید اگر مخاطب از قبل با پیشی آشنا میشد، اشتیاق پیدا میکرد همراه جیلی بیلی به دنبال پیشی بگردد و بیشتر درگیر داستان میشد. همینطور اگر در صفحاتی از کتاب ردپایی از گربه را میدیدیم، وجه تصویری بودن داستان هم پررنگتر میشد.
مهدی حجوانی بیش از ۳۰ سال است که در زمینهی تالیف، ترجمه و پژوهش در حوزهی ادبیات کودک فعالیت میکند. اولین کتابش در سال ۱۳۶۸ به نام پوتینهای گشاد چاپ شد. او در مقطع کارشناسی ادبیات نمایشی خوانده و مدرک دکترای پژوهش هنر نیز دارد. برخی از آثار حجوانی از سوی شورای کتاب کودک، دانشگاه تربیت مدرس و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزیده شده و تعدادی از آثارش به زبانهای انگلیسی، اسپانیایی، روسی و ترکی ترجمه شده است.
راشین خیریه بیش از ۲۰ سال است که در زمینهی تصویرگری و نقاشی کتاب کودک فعال است. خیریه لیسانس گرافیک دارد و با نویسندگان و ناشران ایرانی و خارجی زیادی همکاری کرده است. طراحی انیمیشن شکرستان نیز از این هنرمند است. او برندهی جوایز زیادی شده از جمله جایزهی تشویقی کنکور ژاپن، جایزهی افقهای تازهی بولونیا و سیب طلائی براتیسلاوا.