سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

قطر، جام جهانی و حقوق بشر

قطر، جام جهانی و حقوق بشر

 

آیا قطر میزبان مناسبی برای جام جهانی بود؟ از سال 2010 این پرسش در محافل فوتبالی و البته بین فعالان حقوق بشری مطرح بود. سالی که فیفا میزبانی جام جهانی 2018 را به روسیه و میزبانی جام جهانی 2022 را به قطر سپرد (البته در نتیجه یک رای‌گیری که در مورد رای‌دهنده‌ها سوالات زیادی مطرح بود) و هردو کشور مورد انتقادات شدیدی قرار داشتند. این مقاله در مورد رابطه سیاست و ورزش است و انتقاداتی که در طول برگزاری جام جهانی متوجه قطری‌ها شد.

آیا قطر میزبان مناسبی برای جام جهانی بود؟ از سال 2010 این پرسش در محافل فوتبالی و البته بین فعالان حقوق بشری مطرح بود. سالی که فیفا میزبانی جام جهانی 2018 را به روسیه و میزبانی جام جهانی 2022 را به قطر سپرد (البته در نتیجه یک رای‌گیری که در مورد رای‌دهنده‌ها سوالات زیادی مطرح بود) و هردو کشور مورد انتقادات شدیدی قرار داشتند. این مقاله در مورد رابطه سیاست و ورزش است و انتقاداتی که در طول برگزاری جام جهانی متوجه قطری‌ها شد.

 

 

از 20 نوامبر (29 آبان) سال 2022 شاهد برگزاری بیست و دومین دوره  جام جهانی فوتبال در کشور قطر هستیم. هر چهار سال شاهد بازی‌ها و مسابقه هایی متفاوت به همراه حاشیه های مختلف درخور توجه و گفتگو هستیم. در سال ۲۰۱۰ کشور قطر به عنوان میزبان جام جهانی انتخاب شد. این انتخاب از اول برای خیلی ها مشکوک و غیر قابل قبول بوده و هست. از یک طرف سوءظن  رشوه گرفتن جیانی اینفانتینو ( Gianni Infantino) رئیس فدراسیون جهانی فوتبال فیفا مطرح است -البته این موضوع هنوز ثابت نشده- و از طرف دیگر قطر به عنوان یکی از کشورهای ناقض حقوق بشر و استثمارگر کارگران خارجی شناخته شده است.

 

در سال ۲۰۲۱ باشگاه آل بایت (al-Bayt) تاسیس شد. و طبق اعلان رسمی فیفا ۳ نفر از کارگران خارجی برای ساختن ورزشگاه به خاطر مشکل قلبی فوت کردند. در حالیکه طبق گزارش مقاله ای منتشر شده در روزنامه بریتانیایی گاردین (Guardian) بین سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۱ در مجموع ۶۵۰۰ کارگر مهاجر از هند، بنگلادش، نپال و سریلانکا جان باختند.

 

هم‌زمان با شروع بازی‌ها در نوامبر ۲۰۲۲، همان‌طور که سال‌های دور در کشورهای اروپایی رسم بوده، در مکان‌های عمومی و رستوران‌ها تلویزیونهای بزرگ با تعداد زیاد ی از میز و صندلی ها بر پا شدند تا مردم در کنار یکدیگر، مسابقات فوتبال را زنده تماشا کنند. چرا که فوتبال از محبوب ترین ورزش‌ها در دنیا است. فوتبال حدود ۳.۵ میلیارد هوادار در سراسر جهان دارد که در مرحه اول از تیم های خود و بعد از دیگر تیم‌های محبوب  خود حمایت می کنند.

 

قطر به طور نانوشته به عنوان یک کشور دیکتاتوری(غیر دمکرات) در جهان شناخته شده و علاوه بر آن از دیگر کشورهای دیکتاتوری هم حمایت می‌کند. این میزبانی برا ی مسابقات فوتبال امسال برای خیلی از مردم کشور های اروپایی مخصو صأ مردم آلمان غیر قابل قبول است. به این دلیل اکثر مردم آلمان تصمیم گرفتند که بازیهای جام جهانی را به صورت زنده تماشا نکنند. این موضوع نتیجه نظر سنجی اخیر از یک شرکت نظر سنجی آن لاین به عنوان “تحریریه اشپیگل” (Cives für den SPIEGEL) می باشد. و به این دلیل اکثر مکانهای عموی و رستورانها صندلی ها شان خالی ماند.

 

با شروع جام جهانی، هفت کشور اروپایی شامل آلمان، بلژیک، ولز، انگلیس، هلند، دانمارک و سویس برای نشان دادن اعتراض به حکومت دیکتاتوری قطر که حقوق بشر در آن مراعات نمی شود و  در قرن 21، هنوز مجازات های بدنی و غیر انسانی در آن‌جا صورت می‌گیرد، …. کاپیتان تیم‌ها تصمیم می گیرند تا بازو بند رنگین کمانی رنگی با نام (One Love)  به بازوها ببندند. فیفا به محض اطلاع پیدا کردن از این تصمیم، این هفت فدراسیون اروپایی را تهدید به تحریم می کند و تیم‌ها از اجرای تصمیم شان منصرف می شوند.

 

نوئندرف (Neuendorf) رئیس اتحادیه فوتبال آلمان (DFB) و بیر هوف (Bierhoff) مدیر عامل (DFB) نارضایتی خودشان را در برنامه تلویزیونی SPORTSCHAU  در کانال Das ERSTE به فیفا به این صورت عنوان کردند که ” فیفا امروز بیانیه دادن در مورد تنوع جنسیتی و حمایت از حقوق بشر را ممنوع  اعلام کرد و  این موضوع‌ها ارزش هایی هستند که باید از طرف دولت قطر برای مردم شان رعایت شود. از دیدگاه ما این اتفاق بسیار نا امید کننده و بی سابقه‌ای در تاریخ جام جهانی است. در آخر عنوان کردند که کشور قطر بستن بازوبند را ممنوع اعلام کرد ولی عقاید ما را نمی توانند ممنوع کنند.” منصرف شدن تیم آلمان از بستن بازو بند باعث ناامیدی مردم آلمان شد. مردم آلمان انتظار نمایش جسارت و شجاعت از تیم فوتبال شان داشتند.

 

به خاطر ترسیدن اتحادیه فوتبال آلمان از فیفا، یکی از اسپانسرهای مهم به نام Rewe که یکی از قوی ترین سوپر مارکت های آلمان در تجارت مواد غذایی در سراسر اروپا می باشد، همکاری اش با  اتحادیه فوتبال آلمان را پیش از موعد پایان می دهد. این اتفاق باعث می شود تا اتحادیه فوتبال آلمان بر علیه قوانین فیفا تصمیم‌هایی بگیرد.

 

قطر با هزینه خود طرفداران منتخب فوتبال را به جام جهانی دعوت کرد و هزینه های پرواز، هتل و اقامت را متقبل شد. این مسئله را کمیته عالی (Supreme Committee) که مسئول سازماندهی جام جهانی است در پاسخ به سوال کمیته عالی (Deutsche Welle) تأیید می کند.روزی ۴ مسابقه برگزار شده  و تماشاچی های خوشحال خریداری شده در باشگاه تیم های مورد علاقه اشان را تشویق می کنند.

 

در نهایت تعجب و ناباوری تیم آلمان از تیم ژاپن ۱ بر ۲ شکست می خورد و برد ژاپن از اسپانیا باعث می شود که تیم اسپانیا و آلمان نتوانند به مرحله یک هشتم بروند. ابراز خوشحالی از شکست تیم آلمان از طرف بعضی مردم نماهای قطر و ساخت و انتشار کلیپ‌هایی که اعضای تیم آلمان را به سخره گرفتند هم دال بر عصبانیت فدراسیون قطر و مخالفت با آزادی بیان است.

 

اولین‌ها در این دوره:

 

برای اولین بار در تاریخ جام جهانی یک داور زن از کشور فرانسه به نام Stéphanie Frappart ، مسابقه فوتبال مردان، بین دو کشور آلما ن و کاستریکا را داوری می کند.

 

یکی دیگر از تیم های محبوب، سویس، در مرحله یک هشتم با نتیجه  ۱ بر ۶ به پرتقال می بازد. مردم سویس بازی تیم ملی شان را خالی از احساس و سرد یافتند.

 

برزیل بعد از یک جدال بزرگ در مرحله یک چهارم شکست خورد.  تیم کرواسی بعد از وقت اضافه و با ضربات پنالتی بیشتر از برزیل می برد.

 

از جالب ترین اتفاقات در جام جهانی فوتبال ، بالا رفتن تیم مراکش از قاره آفریقا برای اولین بار به مرحله نیمه نهایی می باشد.

 

دولت قطر سعی می کند به هر نحوی شده حتی با حاکم کردن جو شدید امنیتی، شرایط را در حین برگزاری  مسابقات تحت کنترل داشته باشد. با هر نوع حرکت معترضانه ای از طرف تماشاچی ها بلافاصله برخورد امنیتی شده ، تماشاچی ها اجازه نداشتند پرچم و یا بازو بند One Love و یا پرچم های دیگر …را داشته باشند. حین یک گزارش زنده از تلویزیون آلمان توسط یک گزارشگر آلمانی از ۲ توریست که برای تماشای فوتبال به قطر آمده بودند، پرسنل امنیتی قطر اجازه نمی دهند تا مصاحبه انجام شود و حتی روزنامه نگاران مختلفی دستگیر می شوند.

 

ولی ناگهان می بینیم که در بازی تونس با استرالیا، طرفداران تونسی پرچم بسیار بزرگی که بر رویش آزادی برای فلسطین نوشته شده بود را به نمایش در آوردند. اجازه این کار را خیلی ها به عنوان تبعیض‌نژادی می بینند.

 

در روز یکشنبه ۱۱ دسامبر در مجله آن لاین FOCUS یک خبر بسیار داغ منتشر می شود. خانم Eva Kaili معاون یونانی‌تبار  که یکی از رهبران اتحادیه اروپا می باشد دستگیر شد. از عصر جمعه ۹ دسامبر این خانم به خاطر رشوه گرفتن از دولت قطر، برای تأثیر گذاری بر تصمیمات اقتصادی و سیاسی پارلمان اروپا، بازداشت شده است.

 

به امید روزی که سیاست با ورزش ارتباطی نداشته باشد. 

 

  این مقاله را ۷ نفر پسندیده اند

یک دیدگاه در “قطر، جام جهانی و حقوق بشر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *