سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

حرفه‌ای شدن در ارتباطات

حرفه‌ای شدن در ارتباطات

 

ارتباط برقرار کردن، پیوند میان فکر و عمل است و این خود فرایندی است سودآور. توانایی برقراری ارتباط است که افراد را در سازمان‌ها، صنایع و جوامع به هم مرتبط می‌سازد و اساس عملکرد موفق هر بنگاه خصوصی یا دولتی، داشتن مهارت در برقراری ارتباط است. کتاب ارتباطات حرفه‌ای نوشته جیمز ارورک متمرکز بر فرآیندهای موجود در ارتباط‌های کاری به‌ویژه بر روش‌هایی است که باعث می‌شود افراد در جایگاه برقرارکننده ارتباط با کسب دانش و مهارت بیشتر به فردی مؤثرتر بدل شوند. تمامی اشکال ارتباطی، اعم از نوشتن، گوش کردن یا صحبت کردن محصول فرایندی است که با تفکر خلاق آغاز می‌شود.

ارتباط برقرار کردن، پیوند میان فکر و عمل است و این خود فرایندی است سودآور. توانایی برقراری ارتباط است که افراد را در سازمان‌ها، صنایع و جوامع به هم مرتبط می‌سازد و اساس عملکرد موفق هر بنگاه خصوصی یا دولتی، داشتن مهارت در برقراری ارتباط است. کتاب ارتباطات حرفه‌ای نوشته جیمز ارورک متمرکز بر فرآیندهای موجود در ارتباط‌های کاری به‌ویژه بر روش‌هایی است که باعث می‌شود افراد در جایگاه برقرارکننده ارتباط با کسب دانش و مهارت بیشتر به فردی مؤثرتر بدل شوند. تمامی اشکال ارتباطی، اعم از نوشتن، گوش کردن یا صحبت کردن محصول فرایندی است که با تفکر خلاق آغاز می‌شود.

 

 

بی‌شک برقراری ارتباط یکی از ارزشمندترین مهارت‌هایی است که هر مدیر می‌تواند داشته باشد. برقراری ارتباط پیوند میان فکر و عمل است و این خود فرایندی است سودآور. ارتباط پیوندگاه عاطفی انسان‌هاست و آن‌ها را در روابط شخصی و حرفه‌ای‌شان با یکدیگر مرتبط می‌کند. توانایی برقراری ارتباط است که افراد را در سازمان‌ها، صنایع و جوامع به هم مرتبط می‌سازد و اساس عملکرد موفق هر بنگاه خصوصی یا دولتی، داشتن مهارت در برقراری ارتباط است.

کتاب ارتباطات حرفه‌ای نوشته جیمز ارورک متمرکز بر فرآیندهای موجود در ارتباط‌های کاری به‌ویژه بر روش‌هایی است که باعث می‌شود افراد در جایگاه برقرارکننده ارتباط با کسب دانش و مهارت بیشتر به فردی موثرتر بدل شوند. در این کتاب توضیح داده‌شده که چگونه تمامی اشکال ارتباطی، اعم از نوشتن، گوش کردن یا صحبت کردن محصول فرایندی است که با تفکر خلاق آغاز می‌شود.

این کتاب موضوع‌های گوناگونی را در برمی‌گیرد که با هدف درک بهتر فرایند ارتباط از تمهید و راهبرد گرفته تا تحلیل مخاطب در آن گنجانده شده‌اند. به‌علاوه کتاب حاضر مخاطب را در آماده‌سازی و ایراد سخنرانی‌های موثر و نیز نگارش افکارش رهنمون می‌شود. همچنین در آن درباره دشواری‌های مختص ارتباط‌های تیمی ازجمله نحوه اداره جلسات، اظهارنظر و حل اختلافات نکاتی عرضه می‌شود. در آخر کتاب هم درباره برقراری ارتباط با مشتریان و ارباب‌رجوع و اندیشیدن درباره برندسازی و هویت‌سازی پیشنهادهایی مطرح‌شده است.

کتاب ارتباطات حرفه‌ای دارای چهار فصل است؛ در فصل اول با عنوان شناخت مهارت‌های ارتباطی نویسنده به تعریف ارتباط، برطرف کردن موانع، برقراری ارتباط در محیط کار، برنامه‌ریزی برای رویکرد خود، متناسب ساختن پیام و انتخاب رسانه پرداخته است. نویسنده در این فصل از کتاب اظهار می‌کند که ارتباط فراتر از روشی سریع برای انتقال افکار یا تبادل‌نظرهاست؛ به‌زعم او ارتباط فرایندی است که به مدد آن با دیگران تعامل می‌کنیم و اطلاعات ضروری را برای اداره زندگی روزمره خویش از آن به دست می‌آوریم.

به‌علاوه ارتباط است که به ما امکان می‌دهد بر اوضاع‌واحوال کاری خویش مسلط شویم. نویسنده در تعریف ارتباط می‌گوید: ارتباط را باید فرایندی شامل فرستنده و گیرنده در نظر گرفت که پیام‌های منتقل‌شده با شیوه‌های ارتباطی گوناگون را رمزگذاری و رمزگشایی می‌کند. او در ادامه تصریح می‌کند که ممکن است عوامل مخل ارتباط راه‌های انتقال پیام را مسدود کنند، ولی به‌هرحال هدف این فرایند ارتباطی گرفتن بازخورد برای حصول تأثیر و نتیجه دلخواه است.

عنوان فصل دوم این کتاب سخنرانی و نگارش است و در آن مباحثی مانند برنامه‌ریزی برای سخنرانی، آماده کردن و استفاده از ابزارهای کمک دیداری، ارتقای اعتمادبه‌نفس، نحوه ارائه سخنرانی، نویسنده بهتری شدن، نحوه مکاتبات اداری و کاری، نحوه استفاده مؤثر از ایمیل و پیامک و نحوه نوشتن گزارش مورد تحلیل و بررسی قرارگرفته است.

نویسنده در فصل دوم به مخاطبش می‌گوید که دو مهارت از مهم‌ترین و اغلب تشویش‌زاترین مهارت‌هایی که هر مدیر باید داشته باشد؛ یکی ایستادن مقابل مخاطب و سخنرانی کردن است و دیگری برقراری ارتباط مؤثر از راه نگارش؛ خواه نگارش نامه کاری یا رسمی و ایمیل باشد، خواه گزارش‌های مفصل. رمز موفقیت در هر دوی این‌ها شفاف‌اندیشی، آماده‌سازی و تمرین است. این فصل تلاش می‌کند مهارت‌های لازم در این زمینه‌ها را در اختیار مخاطبان قرار دهد.

فصل سوم کتاب که عنوان برقراری ارتباط با تیم برای آن انتخاب‌شده است، شامل موضوعاتی از قبیل گوش دادن مؤثر، بازخورد دادن، درک ارتباطات غیرکلامی، برگزاری جلسات توجیهی و ملاقات، ارتباط سازی به‌منظور اقناع و مدیریت تعارض است. نویسنده در فصل سوم اظهار می‌کند تیمی خوب است که خوب ارتباط برقرار کند.

سوءتعبیر ممکن است باعث ایجاد کار اضافی و از بین رفتن زمان بشود. زمانی که تیمی را مدیریت می‌کنید سعی کنید از بازخوردهای سازنده استقبال کرده و با کشمکش‌ها به درستی برخورد کنید. این فصل عمدتاً بر استراتژی‌های ارتباطی مدیریت استوار است و نویسنده تلاش دارد مهارت‌های ارتباطی برای مدیریت درون‌گروهی یا درون سازمانی به شیوه‌ای ساده و شفاف به مخاطبانش عرضه کند.

فصل چهارم کتاب ارتباطات حرفه‌ای با عنوان ارتباطات بیرونی به موضوعاتی از قبیل مذاکرات موفقیت‌آمیز، فروش، برقراری ارتباط میان فرهنگ‌ها، نگارش برای وب، برقراری ارتباط با شبکه‌های اجتماعی، برگزاری تله‌کنفرانس، برقراری ارتباط در زمان بحران، چگونگی تعامل با رسانه‌ها و ساخت برند می‌پردازد.

نویسنده در این فصل می‌گوید در اقتصاد جهانی امروز، افراد به برقراری ارتباط با شرکت‌ها، کشورها و فرهنگ‌های مختلف از طریق رسانه‌های مختلفی همچون اینترنت می‌پردازند. برای موفقیت در این عرصه‌ها باید روی اهداف و هویت اصلی شرکت خود تمرکز داشته باشیم و مطمئن شویم پیامی واحد را مخابره می‌کنیم. این بخش از کتاب بر انسجام ارتباطاتی در زمینه‌های مختلف ارتباطات و رسانه تمرکز شده است و مهارت‌های دستیابی به این انسجام به مخاطب کتاب ارائه می‌شود.

جیمز ارورک، نویسنده این کتاب از متخصصان و چهره‌های برجسته و حرفه‌ای حوزه ارتباطات است که سعی کرده در کتاب حاضر مطالب و آموزه‌های این حوزه را درنهایت سادگی و روانی و البته کاملاً مختصر و مفید به علاقه‌مندان این عرصه انتقال بدهد.

 

  این مقاله را ۲۲ نفر پسندیده اند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *