سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

جودی دختری مثل همه و هیچ‌کس

جودی دختری مثل همه و هیچ‌کس

 

معلم با آن‌ها درباره‌ی مفهوم کار گروهی حرف زد. از آن‌ها خواست مشکل‌شان را حل کنند و فرصت دوباره‌ای به یک‌‌دیگر بدهند. معلم گفت: می‌دانید توی ایتالیا یک ضرب‌المثلی هست که می‌گوید برای درست کردن نیمرو باید چند تخم‌مرغ بشکنی؟ جودی گفت: راستی راستی؟ معلم گفت: معمولاً خیلی از کارها قبل از این‌که درست درآید، خراب می‌شود. همیشه این اتفاق می‌افتد.

معلم با آن‌ها درباره‌ی مفهوم کار گروهی حرف زد. از آن‌ها خواست مشکل‌شان را حل کنند و فرصت دوباره‌ای به یک‌‌دیگر بدهند. معلم گفت: می‌دانید توی ایتالیا یک ضرب‌المثلی هست که می‌گوید برای درست کردن نیمرو باید چند تخم‌مرغ بشکنی؟ جودی گفت: راستی راستی؟ معلم گفت: معمولاً خیلی از کارها قبل از این‌که درست درآید، خراب می‌شود. همیشه این اتفاق می‌افتد.

 

 

جودی به خاطر اخلاق دمدمی‌اش مشهور است. او نمونه‌ی واقعی یک کودک امروزی است. هر روز از چیزی خوشش می‌آید، یک روز می‌خواهد دکتر شود و روز دیگری دوست دارد کاراگاه باشد و روزهایی هم هست که اصلاً حال و حوصله‌ی هیچ چیزی را ندارد، اما همیشه ماجراهایی پیش می‌آید که او و خواننده را به خنده می‌آورد و یا آن‌قدر سرش شلوغ می‌شود که فراموش می‌کند بدخلق باشد. مجموعه‌ی پانزده جلدی جودی دمدمی، داستان‌هایی سرگرم‌کننده از دختری کلاس سومی است که هر بار با اتفاقات جدیدی روبرو می‌شود. همه‌ی بچه‌های این سن و سال، کم و بیش با چنین ماجراهایی درگیر هستند. جودی در همه‌ی این داستان‌ها نگرش منحصربه‌فرد خودش را دارد و از این جهت این مجموعه، کتاب‌های مناسبی برای آموزش ابراز شخصیت و نترسیدن از اظهار نظر است.

یکی از ترس‌های کودکان در این سن پذیرفته نشدن مخصوصاً در جمع هم‌سن و سالان است و به همین دلیل گاهی تفاوت‌های خود را پنهان می‌کنند که چه بسا همان‌ها نقاط قوت‌شان است. جودی با آن‌چه هست، مشکلی ندارد، صادقانه احساساتش را نشان می‌دهد و این ویژگی مهمی است. زیرا پذیرشِ خود، مرحله‌ی مهمی از رشد کودکان است. کودکان گاهی در ابراز خودشان مشکل دارند و وقتی نتوانند احوال‌شان را درست بیان کنند، مسائلی که آن‌ها را اذیت می‌کند، به شکل دیگری خودش را در بچه‌ها نشان می‌دهد.

 

جودی دمدمی
مجموعه‌ جودی دمدمی

 

جودی دمدمی احساسات متفاوتی درباره‌ی دوستی‌ها و روابط جدید دارد و خواندن این مجموعه، به کودکان کمک می‌کند تا به سبک خودشان، روابط‌شان را بازنگری کنند و راه و روش خودشان را در رابطه با خانواده، معلم‌ها و دوستان‌شان به کار ببرند.

در تمام داستان‌های مجموعه‌ی جودی دمدمی، بیشتر از کارها و اتفاقات عجیب و غریبی که جودی تجربه می‌کند، از حال و هوای آدم‌ها می‌خوانیم که کوچک و بزرگ هم ندارد. هر آدم معمولی‌ای در طول زندگی حالات متفاوتی از غم و شادی و عصبانیت، کسالت و انرژی را از سر می‌گذراند و به رسمیت شناختن چنین روحیاتی در کودکان کمک بزرگی به درک یکدیگر و روابط والدین با فرزندان یا معلمان با دانش‌آموزان می‌کند.

جودی مثل تمام کودکان عاشق تجربیات جدید است، شخصیت پرافت‌خیزی دارد. او می‌خواهد مستقل باشد و از قانون‌هایی که بزرگ‌ترها می‌گذارند خلاص شود و در تمام این مراحل، اتفاقات خنده‌داری برایش می‌افتد که تجربه‌های آشنایی برای هم‌سن و سالانش است. خواننده در همه حال خودش را نزدیک به جودی و واکنش‌هایش می‌بیند. 

او کودک خلاقی است که برای رسیدن به خواسته‌هایش راه‌های خلاقانه‌ای به کار می‌برد. با خواندن مجموعه‌ جودی دمدمی، می‌توان تفکر خلاق را در کودکان پرورش داد. جودی همه چیز را به هم می‌ریزد، حسابی کثیف‌کاری می‌کند، اشتباه می‌کند اما از شکست خوردن نمی‌ترسد و این چیزی است که خوب است توجه کودک‌مان را در حین خواندن کتاب به آن جلب کنیم. این‌که کودکان را مطمئن کنیم می‌توانند برای جبران شکست یا تغییر وضعیت تلاش کنند.

داستان‌های هر جلد از مجموعه‌ جودی دمدمی در فضای متفاوتی شکل می‌گیرند و این تنوع، خواننده را حسابی سرگرم می‌کند.

 

جودی دمدمی
مجموعه‌ جودی دمدمی – جودی کتابخوان می‌شود

 

جودی برادر کوچکی به نام استینک دارد و روابط خواهر و برادری، قسمت‌های جذابی را در هر داستان به وجود آورده است. لج و لجبازی‌ها و دعواهایی که طبیعی‌ترین قسمت از این رابطه است، را نویسنده با بیان دلنشینی در همه‌ی داستان‌ها می‌آورد.

مگان مک‌دونالد؛ نویسنده‌ی مجموعه‌ جودی دمدمی، جوایز متعددی را کسب کرده است. او در جایی گفته است در کودکی لکنت زبان داشته است. به همین علت مادرش دفترچه‌ی یادداشتی به او داد تا هر چه را می‌خواهد بگوید در آن بنویسد. شاید این اولین جرقه‌ی نوشتن را در او روشن کرد. ضعفی که شاید می‌توانست او را از پا دربیاورد، موجب خلق آثاری مثل مجموعه‌ی جودی دمدمی شد.

نویسنده‌ی کتاب بسیاری از داستان‌‌ها را از دوران کودکی خودش الهام گرفته است و شاید به همین دلیل است که تا این حد باورکردنی و ملموس هستند. او هم مثل جودی، وقتی کوچک بود، ‌کلکسیونی از حشرات، پوست زخم خشک‌شده و کله‌ی عروسک باربی داشت. همین چیزهای چندش‌آوری که بسیاری کودکان از جمع کردن آن‌ها لذت می‌برند. پرداختن به این جزئیات شخصیت جودی را به طور کامل به خواننده می‌شناساند و او را برای خواننده ملموس کرده است. انگار جودی یکی از ما باشد و این هنر بزرگ این نویسنده است.

تصویرگر مجموعه‌ی جودی دمدمی، پیتر اچ.ری‌نولدز نیز با تصویرسازی جذابش، به گیرایی کتاب‌ها کمک بزرگی کرده است. او هم فکر می‌کند جودی، خانواده و دوستانش را به خوبی می‌شناسد. و مطمئنا این شناخت کمک زیادی به او کرده است تا از پس تصویرگری کتاب برآید.

جودی دمدمی، دختری است که در ذهن خواننده می‌ماند. کارهایش و راه‌های مثبتی که هر بار در پیش می‌گیرد، برای خواننده‌‌های کوچک الهام‌بخش است برای این‌که زندگی آن‌قدرها جدی نیست. می‌توان راحت‌تر با آن روبرو شد.

اولین جلد از مجموعه‌ جودی دمدمی سال 1386 با ترجمه‌‌ی روان محبوبه نجف‌خانی منتشر شد و تاکنون بیست و هشت بار تجدید چاپ شده است و از مجموعه‌های شخصیت‌محوری است که با استقبال مخاطبان مواجه شده است. چهاردهمین جلد از مجموعه جودی دمدمی با نام جودی کتاب‌خوان می‌شود سال 1400 منتشر شده است و تاکنون به چاپ دوم رسیده است.

 

  این مقاله را ۲۲ نفر پسندیده اند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *