وینش

جای خالی هنر

سه نوازنده

جای خالی هنر

تهیه این کتاب

در این مجموعه آنچنان نباید انتظار داستان با سوژه‌ای تازه داشت چرا که تصاویر هنرمندانه بر کتاب غالب هستند و نام و یاد هنرمندان قدیمی از ابتدای کتاب بیشتر از هر چیز دیگری می‌درخشد، البته نویسندگان ادعایی هم ندارند چرا که این نکته در نام مجموعه هم ذکر شده است: کتابی کوچک با الهام از هنرمندی بزرگ.

مجموعه‌ی کتابی کوچک با الهام از هنرمندی بزرگ (جلد دوم: سه نوازنده)

نویسنده کتاب: ورونیک ماسِنو، تصویرگر: وَنِسا اییِه

مترجم کتاب: زهره هدایتی بیدهندی

ناشر: کتاب‌های پرنده آبی، گروه کودک و نوجوان انتشارات علمی و فرهنگی

نوبت چاپ: ۱ سال چاپ: ۱۳۹۶

تعداد صفحات: ۳۰

نیلوفر شهسواریان

نیلوفر شهسواریان

نیلوفر شهسواریان

نیلوفر شهسواریان

در این مجموعه آنچنان نباید انتظار داستان با سوژه‌ای تازه داشت چرا که تصاویر هنرمندانه بر کتاب غالب هستند و نام و یاد هنرمندان قدیمی از ابتدای کتاب بیشتر از هر چیز دیگری می‌درخشد، البته نویسندگان ادعایی هم ندارند چرا که این نکته در نام مجموعه هم ذکر شده است: کتابی کوچک با الهام از هنرمندی بزرگ.

مجموعه‌ی کتابی کوچک با الهام از هنرمندی بزرگ (جلد دوم: سه نوازنده)

نویسنده کتاب: ورونیک ماسِنو، تصویرگر: وَنِسا اییِه

مترجم کتاب: زهره هدایتی بیدهندی

ناشر: کتاب‌های پرنده آبی، گروه کودک و نوجوان انتشارات علمی و فرهنگی

نوبت چاپ: ۱ سال چاپ: ۱۳۹۶

تعداد صفحات: ۳۰

تهیه این کتاب

یک نویسنده می‌تواند پیش از اینکه داستانی در ذهنش ناخودآگاه شکل بگیرد، با تماشای یک نقاشی و یا آثاری در موزه یک اثر جدید خلق کند، مانند مجموعه‌ی کتابی کوچک با الهام از هنرمندی بزرگ. این منابع صدها سال پیش به وجود آمده‌اند اما هنوز زنده‌اند، مردم بارها آن را در موزه‌ها می‌بینند، در موردش مقاله می‌نویسند و یا برای معرفی به نسل جدید در کتاب‌های درسی به چاپ می‌رسانند. یکی از اهداف این داستان‌ها معرفی آثار باارزش یک هنرمند است که کمتر به آن توجه شده، چرا که مخاطب زندگی‌نامه‌های هنرمندان و کتاب‌هایی در مورد آثارشان، اغلب بزرگ‌سالان هستند.

نویسندگان این مجموعه سعی کرده‌اند تا علاوه بر داستان‌نویسی توجه را به سوی اثر هنرمندانه‌ای جلب کنند و در افزایش سواد بصری مخاطب کودک تاثیرگذار باشند، هرچند ممکن است درمورد ضعف این مجموعه به نظر برسد که دست به هر کاری زده‌اند تا بتوانند یک اثر خلق کنند. در این مجموعه آنچنان نباید انتظار داستان با سوژه‌ای تازه داشت چرا که تصاویر هنرمندانه بر کتاب غالب هستند و نام و یاد هنرمندان قدیمی از ابتدای کتاب بیشتر از هر چیز دیگری می‌درخشد، البته نویسندگان ادعایی هم ندارند چرا که این نکته در نام مجموعه هم ذکر شده است: کتابی کوچک با الهام از هنرمندی بزرگ.

 

سه نوازنده

 

سه نوازنده، جلد دوم این مجموعه، با الهام از نقاشی پابلو پیکاسو نوشته شده است. در این داستان در سرزمین میرادور گرگی به نام آتشدهان آسایش را از مردم گرفته است. گویی ناخودآگاه جمعی مردم شهر تمایل به شادی و تجربه‌ی حس مثبت دارد اما آتشدهان که نمادی از نیروی شر است، دست از سر آن‌ها برنمی‌دارد. مردم از سه نوازنده استقبال می‌کنند اما باز هم آتشدهان سر می‌رسد، مانند ریتم طبیعی زندگی که با فراز و فرودهایی همراه است و هیچ‌وقت ساکن و ثابت باقی نمی‌ماند. این داستان و داستان‌های دیگر این مجموعه نیز در حال و هوای اثر هنری نوشته شده است.

تصاویر سه نوازنده که در طول داستان وجود دارد عینا مانند خود اثر اصلی نیست، این باعث شده تا تصویرگری کتاب از کپی به سوی خلق اثر تازه حرکت کند.

در پایان کتاب اطلاعات مفید و مختصری درمورد پیکاسو و این اثر می‌خوانیم، مانند اینکه این سه نوازنده که هستند؟ این اثر آیا نوعی کلاژ است؟ در بخش آیا پیکاسو هیولایی مثل آتشدهان یا شاهی مخوف را به تصویر کشیده است؟ پاسخ را می‌خوانیم که بخشی از داستان را هم تعریف می‌کند:

بله، بدون شک. پیکاسو شیفته‌ی هیولاها و جانوران ترسناک بود. برای مثال، او اغلب مینوتور- موجودی افسانه‌ای در اسطوره‌های یونانی که سرش گاو بود و پیکرش انسان- را به تصویر می‌کشید. مثلا در مینوتور و مادیان مرده در دهانه‌ی غار (۱۹۳۶). در داستان ما سرزمین مینادور که مینوس شاه آن است در بیم و ترس از هیولایی دهشتناک نام آتشدهان به سر می‌برد. پیکاسو در یکی از مشهورترین تابلوهایش دهکده‌ای کوچک در اسپانیا را به تصویر کشیده که به دست هیولای جنگ به ویرانه‌ای بدل شده است. نام این ویرانی گرنیکا است و در سال ۱۳۹۷ کشیده شده.

اطلاعاتی که وجود دارد باعث شده تا مخاطب به تماشای آثار دیگر این هنرمند مشتاق شود.

 

قوباغه کجاست پرنده در زمستان

 

اولین جلد این مجموعه هیپو، اسب آبی کوچولو با الهام از هنر مصر نوشته شده است. جلد دوم، سه نوازنده با الهام از اثر پیکاسو، جلد سوم، ماشین‌های عجیب و غریب برای جورج گوسفنده با الهام از آثار لئوناردو داوینچی، جلد چهارم، موج بزرگ با الهام از چاپ باسمه چوبی اثر هوکوسای و جلد پنجم، پرنده در زمستان، با الهام از نقاشی پیتر بروگِل پدر نوشته شده است. ملیت هر کدام از منابع الهام در این مجموعه به ترتیب مصری، اسپانیایی، ایتالیایی، ژاپنی و بلژیکی است. این مجموعه تنها به آثار هنرمندان مشهور و هنرمندانی از یک کشور خاص محدود نشده و گلچین کوچکی برای کودکان فراهم شده تا آثار ماندگار را نه تنها بشناسند بلکه تا مدت‌ها به خاطر بسپارند. جای چنین کتاب‌هایی در کتابخانه‌ی کودکان و نوجوانان خالی است، خصوصا که در مدارس و رسانه‌ها و حتی در خانواده‌ها به ندرت به آثار هنری کشورهای دیگر توجه نشان داده می‌شود.

  ۴ ۲

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *