سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

بیرون از جعبه

بیرون از جعبه

 

بیرون از جعبه، پادکستی‌ست در سه قسمت، حاصل گفتگو با یازده نوجوان و جوان ۱۶ تا ۲۵ ساله

بیرون از جعبه، پادکستی‌ست در سه قسمت، حاصل گفتگو با یازده نوجوان و جوان ۱۶ تا ۲۵ ساله

 

 

گاهی لازم است پژوهش‌های میدانی، به شناخت اقشار و نسل‌ها از یکدیگر کمک کنند. در این دوره از تاریخ که توسعه فناوری و اینترنت‌، احساس تفاوت و شکاف زیادی بین نسل جدید با نسل‌های پیشین به وجود آورده، هنوز و همچنان گفتگو بهترین راه است برای شناختن نسل جوان‌تر و رسمیت دادن به جهان‌بینی آنها.

آیا پای تفاوت نسلی و تضادی کامل در باورها و نیازهایمان در میان است؟

این روزها بیشتر از همیشه درباره این گروه سنی صحبت می‌شود، از تلاش برای تعریف آن‌ها، تا دادن حکم و نظر. از نسبت دادن «باری‌به‌هرجهت بودن» به آنها تا پیش از این، رسیده‌ایم به احساس نامیرایی و قهرمانی و جسارت یا حتی گستاخی. از نگاه متعجب به پوشش و آرایش و زیورآلات آن‌ها رسیده‌ایم به نسبت دادن همین سلیقه به یک نوع آزاداندیشی و سرکوب‌ناپذیری. گروهی آن‌ها را نسل زِد می‌خوانند و عده‌ای از هنجارشکنی‌شان نگرانند. کتاب‌ها و مقالاتی که -اغلب در آن سوی دنیا- در معرفی این نسل نوشته شده‌اند به میان می‌آیند و روش‌هایی برای اصلاح یا انکار یا تشویق‌شان پیشنهاد می‌شود. این نسل از جدی‌ترین منتقدان تا بیشترین شیفتگان را به دور خود جمع کرده، و البته گروهی هم عقیده دارند که رفتار آن‌ها طبیعت سن‌شان است، نه پدیده‌ای جدید یا عجیب. و هر نسلی در این سنین چنین مشخصاتی داشته است.

هرچه هست این را نمی‌شود کتمان کرد که این میزان توجه، نشان‌دهنده‌ی نکته‌ای است: ما نیاز به شناخت داریم. ما فاصله داریم. ما ربطمان به همدیگر را گم کرده‌ایم.

باور ما این است که برای داشتن هر تعریف یا نظری ابتدا باید شناخت پیدا کرد، و برای شناخت، اولین قدم، گوش دادن است.

بر همین اساس در پاییز همین سال سراغ تعدادی از نوجوانان و جوانان این گروه سنی رفتیم. یازده نفر، از شانزده تا بیست و پنج ساله. این بچه‌ها ساکن تهران هستند، از مناطق شرق، غرب، جنوب و شمال.

از آن‌ها خواستیم حرف بزنند، در ابتدای پاییز آن را ضبط و در ماه‌های بعد تدوین کردیم. تدوین گفت‌وگوها برای رسیدن به یک روایت یا هدف از پیش‌تعیین‌شده انجام نشده و فقط جواب‌ها را به ترتیب کنار هم قرار داده‌ایم. تنها هدف از پیش‌تعیین شده‌ی ما بیرون آمدن از جعبه‌ی تاریک «تفاوت نسل» بوده است. خوشحالیم که برایش تمرین کردیم. چیزهایی که از گفتگوهای اولیه حذف شده غیر از پاکسازی‌های فنی شامل مواردی در جهت حفظ حریم بچه‌هاست. پادکست «بیرون از جعبه» در سه قسمت اکنون در اختیار شماست.

ما دوست داریم از هر کس که علاقمند است دعوت کنیم تا از فکت‌های این تحقیق برای نوشتن استفاده کنند. تجربه‌ی ما در هنگام گفتگو، یافتن ربطمان به همدیگر بود. تجربه‌ی آنها از این گفتگو طبق گفته بعضی‌شان، حس پذیرفته شدن بود. آنها حس می‌کنند در گفتمان رسمی جامعه جایی نداشته‌اند، و ما در حین این گفتگوها تجربه کردیم که چه بسا در گفتمان درونی هر یک از ما با خویشتن خودمان، پیوندی با آن‌ها وجود دارد.

ما امیدواریم نگاه کردن از دور به آن‌ها و به عنوان پدیده‌های عجیب، تبدیل شود به یافتن ارتباطمان با یکدیگر. از دوگانه‌ی «بی‌خیال و سطحی» و «قهرمان و ناجی» در مورد آنها گذر کنیم و این بار را از دوش‌شان برداریم. وینش به عنوان سایت معرفی و نقد کتاب، که همواره نوشتن و ادبیات را فرصت و امکانی توانمند برای درک اندیشه‌ها می‌داند، با انجام و عرضه این پژوهش آمادگی دارد که مطالب و آثار مرتبط با این پژوهش را در سایت وینش منعکس کند.

گرچه بیش از هر چیز از شما می‌خواهیم گوش بسپارید.

 

اپیزود – اول

اپیزود – دوم

اپیزود – سوم

  این مقاله را ۲۲ نفر پسندیده اند

نوشته‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *