آیا روابط عمومی بهتر از تبلیغات است؟
روابط عمومی به زبان آدمیزاد
نویسنده: اریک یاوربوم، باب بلای
مترجم: بنفشه فرهمندی
ناشر: هیرمند
نوبت چاپ: ۶
سال چاپ: ۱۳۹۵
تعداد صفحات: ۴۳۲
برای یاری در حمایت از کتابفروشیهای محلی این گزینه را انتخاب کنید.
موسسه گسترش فرهنگ و مطالعاتبرای تهیه سریع کتاب از کتابفروشیهای آنلاین این گزینه را انتخاب کنید.
بزودی انتشارات آگاه بزودی بزودی بزودی بزودیبسیاری از صاحبان کسبوکارها این سؤال را از خود میپرسند که آیا خودمان میتوانیم از عهده انجام امور روابط عمومیمان برآییم؟ جواب مثبت است. روزانه هزاران مرکز کسبوکار کوچک و متوسط با استفاده از برنامههای روابط عمومی با صرف هزینهای اندک به موفقیتهای بسیار دست مییابند درحالیکه برای رسیدن به نتیجه مشابه از طریق آگهیهای تبلیغاتی باید هزینه بسیاری میپرداختند.
اساساً کتاب روابط عمومی به زبان آدمیزاد برای این نوشتهشده که به مخاطبانش کمک کند خودشان به تنهایی در این زمینه موفق شوند. نویسندگان کتاب ادعا میکنند اگر کسی بخواهد تلاش خود را بکند و از راهنماییهای ساده ارائهشده در روابط عمومی به زبان آدمیزاد پیروی کند، دیگر نیازی به هیچ بنگاه روابط عمومی دیگری نخواهد داشت.
آنها مینویسند چه بخواهید تنها یک آگهی مطبوعاتی برای اعلام افتتاحیه باشکوه خود منتشر کنید، چه به طراحی یک برنامه جامع روابط عمومی بپردازید روابط عمومی به زبان آدمیزاد به شما نشان میدهد چگونه حداکثر بهره خود را از تلاشتان بگیرید. اگر بخواهید کار روابط عمومیتان را خودتان انجام دهید به تعداد کافی مثال و نمونه و روش نیاز پیدا میکنید که نام محصول خود را برای چندین سال آینده در ذهن عموم ثبت کنید.
اگر ترجیح میدهید شخصی را برای انجام امور روابط عمومیتان استخدام کنید این کتاب به شما کمک میکند مشاور یا بنگاه روابط عمومی مناسب را پیدا کنید و بهکار گیرید و بعد هم در مورد کاری که آنها برایتان انجام میدهند آگاهانه قضاوت کنید و در مواردی هم کمکشان کنید.
نویسندگان کتاب روابط عمومی به زبان آدمیزاد این اثر را طوری طراحی کردهاند که برای افراد مبتدی قابلاستفاده باشد. در آن ایدهها، روشها و برنامههای تبلیغاتی مؤثری را جمعآوری کردهاند که برای آموختن آنها یا در اختیارداشتنشان باید هزینههای گزافی صرف کنید. البته سری کتابهای «به زبان آدمیزاد» برای افراد باهوش در نظر گرفته شده که کاملاً مبتدی هستند.
این کتاب دارای پنج بخش اصلی و یک بخش کلی و تکمیلی است. بخش اول شامل اصول اولیه است. بخش دوم در مورد فرآیندی بحث میکند که برای خلق برنامههای روابط عمومی موفق استفاده میشود. بخش سوم شامل مطالب روابط عمومی موردنیاز و نحوه خلق آنهاست. در بخش چهارم مخاطب یاد میگیرد چگونه با رسانههای عمومی کار کند و مطالب خود را از طریق آنها منتشر کند. بخش پنجم روشهای توانمندی را در اختیار خوانندگان قرار میدهد تا با استفاده از آن رسانهها آنها را بهتر بشناسند و بخش شش هم مجموعهای از نکات کلی مفید است.
بخش یک با عنوان روابط عمومی چیست و عملکردش چگونه است؟ چشماندازی کلی از روابط عمومی ارائه میدهد؛ مشخص میکند روابط عمومی چیست و جایگاهش در برنامه تبلیغاتی تجاری کجاست. همچنین با پاسخ به سؤالاتی نظیر «چه کسانی به روابط عمومی احتیاج دارند؟» و «روابط عمومی چگونه میتواند به من و شرکتم سود برساند؟» به بررسی موارد کاربرد روابط عمومی میپردازد و… .
بخش دو کتاب تفکر آزاد و تفکر خلاقانه نامیده شده و به خوانندگان نشان میدهد که چگونه در مورد روابط عمومی با خلاقیت بیشتری فکر کنند و به ایدههای پیشرویی برسند که باعث میشود محصول یا خدماتشان شناخته شود و توجه رسانههای عمومی را به خود جلب کند.
در بخش سه با عنوان پیریزی شالوده کار تأکید میشود که اگرچه نشستن و نقشه کشیدن برای پیروزی در برنامههای روابط عمومی سرگرمکننده است، ولی تبدیل این نقشهها به ترفندهای عملی که اسم شما را به روزنامهها بکشاند و اخبار شرکت شما را به شکلی خوشایند در رأس خبرها قرار دهد نیازمند تلاش و کار بسیار زیاد است. در این فصل این ترفندها آموزش داده میشود.
بخش چهار این کتاب تحت عنوان تکمیل راهکار روابط عمومیتان به مخاطبان القا میکند که اگر نتوانند به رسانهای مناسب برای عملی کردن ایدههایشان دست یابند ایدهها و مطالبی که در راستای ایجاد روابط عمومی تولید میکنند، هیچ ارزشی ندارد و درآمد اضافی یا سودی برایشان به همراه نخواهد داشت. این بخش کتاب نشان میدهد که چگونه رسانهها را برای انعکاس ایدههای خود به کار بگیریم تا همان تعداد مخاطبی را که مورد نظرمان بوده است تحت پوشش قرار دهیم.
بخش پنج کتاب هم که تهییج افکار عمومی نام گرفته است در این باره است که اگر مسائل مربوط به کارمان به اندازه کافی مهیج نبود، چطور برای جلب توجه رسانهها باید خودتان کمی هیجان ایجاد کرده یا به قول متخصصان این امر، ایجاد محرک کنیم.
بخش شش و پایانی این کتاب هم که عنوان بخش دهتاییها به آن اختصاصیافته است ده روش از مهمترین کارهای همیشه موفق در زمینه روابط عمومی، ده موقعیت عالی که در آنها روابط عمومی به شما کمک میکند به نتایج بهتری دست پیدا کنید، ده نکته برای شناخته شدن بهعنوان متخصص روابط عمومی واقعی در بین رسانههای عمومی و همکاران و رسیدن به هدف دلخواهتان، ده کاری که هرگز نباید در جستجوی شهرت بیشتر انجام دهید و ده گام به سوی نوشتن مطالب برای روابط عمومی بهتر را ارائه داده است.
آیا روابط عمومی بهتر از تبلیغات است؟