سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

اشتراک گذاری این مقاله در فیسبوک اشتراک گذاری این مقاله در توئیتر اشتراک گذاری این مقاله در تلگرام اشتراک گذاری این مقاله در واتس اپ اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین

روش آسان برای زندگی سبز

نویسنده: کریس پرلیتس

مترجم: نسترن بالونژاد نوری

ناشر: نشر ثانی

نوبت چاپ: ۲

سال چاپ: ۱۳۹۸

تعداد صفحات: ۲۴۶


اولین نفری باشید که به این کتاب امتیاز می‌دهید
زندگی سبز روش آسان برای زندگی سبز

اولین نفری باشید که به این کتاب امتیاز می‌دهید

روش آسان برای زندگی سبز

 

 

«آبی که ما انسان‌ها امروز در اختیار داریم، همان آبی است که روزگاری دایناسورها داشتند!» همین جمله در آغاز کتاب کافی است تا شما را کنجکاو و البته قانع کند که ماجرای زندگی سبز، مهم است.

زندگی سبز یک روش است، روشی برای زندگی که در آن با انتخاب آگاهانه و مصرف کمتر می‌توان زندگی بهتر با احترام به طبیعت و حفظ محیط زیست داشت، زیرا ما فقط یک زمین داریم. درحقیقت کتاب روش آسان برای زندگی سبز قرار است به ما یاد بدهد چطور با مصرف درست می‌توانیم زندگی داشته باشیم که کمتر به طبیعت آسیب بزند و ضمن حفظ سلامتی خودمان، پایدار ماندن سبزی زمین را هم تضمین کند.


کریس پرلیتس، نویسنده کتاب در ابتدا شرح حالی از زندگی خودش داده، از خانه سبزی که در کالیفرنیا ساخته و با انرژی خورشیدی کار می‌کند و البته مسیر دشواری که تا رسیدن به این زندگی طی کرده. حالا تجربیات خودش در این زندگی را به شکل کتابی در اختیار خوانندگان قرار داده.


کتاب روش آسان برای زندگی سبز از سه بخش با عناوین زندگی خود را سبز کنید، خانه خود را سبز کنید و سبزی بیشتر برای کار، خانه و تفریح تشکیل شده. در هر بخش نویسنده با توضیحات و مثال‌های ساده و کوتاه روش‌های کاربردی را پیشنهاد می‌کند. در آغاز اولین بخش، پیش از هرچیز به توضیح درباره چند باور نادرست می‌پردازد؛ باورهایی که عقیده دارند زندگی سبز از نظر هزینه گران تمام می‌شود یا درنهایت تغییراتی در وضع زمین و شرایط فعلی ایجاد نمی‌کند.

او با دادن توضیحات و اطلاعات مشخص می‌کند که چرا تعویض وسایل قدیمی با وسایلی که از نظر مصرف انرژی بهینه شده‌اند بهتر است و لامپ‌های کم مصرف مسمومیت جیوه‌ای تولید نمی‌کنند.

 


بعداز این توضیحات راه‌کارهای بخش اول (زندگی خود را سبز کنید) در هشت فصل ارائه می‌شود. این راه‌کارها از کمد خود را با محیط زیست سازگار کنید تا نکاتی درباره مصرف قهوه و چای را شامل می‌شود. مثلا در قسمت قهوه و چای ضمن اینکه نکاتی درباره خرید این محصولات، روش استفاده و دستگاه‌هایشان می‌دهد، روش‌هایی هم برای استفاده از تفاله چای و قهوه پیشنهاد می‌کند.


بخش بعدی یعنی خانه خود را سبز کنید شامل پانزده فصل است که به نکاتی در خانه از اتاق خواب تا مبلمان می‌پردازد. نویسنده حتی برای تمیز کردن خانه، پاک‌کننده‌های طبیعی مثل سرکه سفید یا جوش شیرین را پیشنهاد می‌کند و نحوه استفاده از آنها را برای پاک کردن هرکدام از وسایل خانه از ماشین لباسشویی تا تخته خردکن شرح می‌دهد.


آخرین بخش کتاب با نام سبزی بیشتر، پنج فصل دارد که درباره محل کار، لوازم کاغذی، نورپردازی، لوازم الکترونیکی و وسایل نقلیه و سفر است و به شیوه بخش‌های قبلی کتاب همراه با توضیحات و ارائه پیشنهادها و راه‌کارهایی است.

 

کریس پرلیتس
کریس پرلیتس

 


پایان سخن، بخش انتهایی کتاب روش آسان برای زندگی سبز است که نویسنده در آن دلیل خود را برای شرح دادن تجربیات خودش نوشته و اهمیت اینکه با ایجاد جنبش سبز بتوانیم از سرعت تخریب محیط زیست بکاهیم و زندگی بهتری را برای خود و آینده‌گان تضمین کنیم.


از نکات مثبت کتاب وجود پاراگراف‌های کوچکی با نام نکته سبز در لابه‌لای همه بخش‌هاست که اطلاعات مهم و مفیدی درباره بسیاری از محصولات و روش‌ها می‌دهد. در کتاب همچنین تعداد زیادی وبسایت در زمینه محصولات مناسب با زندگی سبز معرفی شده که گرچه شاید برای خواننده ایرانی قابل استفاده نباشد اما می‌تواند ایده‌های زیادی را دراختیارمان قرار دهد و زمینه‌ساز فعالیت‌هایی در این رابطه شود.


کریس پرلیتس که از تجربه زندگی خودش برای نوشتن این کتاب استفاده کرده، بیش از 25 سال است که سبک زندگی سبز را انتخاب کرده و این کتاب را هم با زبانی ساده و کاربردی برای همگان نوشته است.


بخشی از کتاب


طبق مطالعات انجام گرفته، در مجموع، افراد خلاق هم در مدرسه هم در زندگی از بقیه پیشی می‌گیرند. پرورش حس کنجکاوی، انجام دادن کارهای هنری، نواختن موسیقی و داشتن تحرک، بذر خلاقیت را در زندگی کودک بارور خواهد کرد. البته برای شروع، راه‌های دیگری نیز وجود دارد، مانند مصرف زمان کمتر برای تماشای تلویزیون.


چادر و کلبه‌های بازی پلاستیکی پیش ساخته‌ی رنگی حس خلاقیت را چندان تقویت نمی‌کنند. گزینه بهتر، استفاده از کارتن‌های بزرگ یخچال فریزر یا سایر لوازم خانگی است. اجازه دهید فرزندانتان با تکه‌هایی از طبیعت (مانند برگ، شاخه، گل و…) رنگ، مدادشمعی، بریده‌های روزنامه و با هر چیز دیگری که دوست دارند آن را تزیین کنند.

مطمئنا این کار به اندازه یک تابستان آنها را سرگرم نخواهد کرد، بعد از اینکه کودک شما خانه بازی را کنار گذاشت یا به شکل‌های ابتکاری دیگری از آن استفاده کرد، می‌توانید یک برنامه دیگر را شروع کنید. پارچه‌ها ابزار مناسبی برای ساخت قلعه هستند؛ چون شکل‌های بی‌شماری می‌گیرند و می‌توان به دفعات از آنها استفاده کرد.


چند ایده دیگر نیز برای بازی با پارچه‌ها و سرگرم شدن با آنها وجود دارد. فقط با یک شال می‌توانید کلاه دزدان دریایی، نقاب و هزاران چیز دیگر بسازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *