نبرد سه روزه برای درمان درد مرگ دوست!
نبرد سه روزه برای درمان درد مرگ دوست!
پیدا شدن رز جادویی در درهی عجیب
این داستان درباره رز کالتر است. رز نوجوانی است که با مرگ ناگهانی بهترین دوستش گابی دستوپنجه نرم میکند. داستان از جایی شروع میشود که رز بهطور بیهدف در صحرای نوادا رانندگی میکند. در همین ابتداست که ما به عنوان مخاطب با اولین سوال چالشبرانگیزمان روبرو میشویم: قهرمان کتاب یک دختر نوجوان است؟ او چطور اجازه رانندگی دارد؟ او چرا بی هدف و سرگردان است. این داستان قرار است با بیهدفی ادامه پیدا کند؟ با پرشهای ذهنی رز؟
اما در همان اوایل داستان است که رز خود را در شهر مرموز دره لوتوس مییابد؛ جایی که در هیچ نقشهای نیست و مملو از وقایع عجیب و رؤیاگونه است. شهر در آستانه غرق شدن در سیل است و رز باید با مشکلات درونی خود و عناصر ماوراءالطبیعه دره روبرو شود تا راه خود را به سوی خودشناسی پیدا کند. قرار است ظرف سه روز این شهر نابود شود و برطبق گفته یکی از افراد جالب این دره یعنی کیسی کرین مردم شهر مدتها بود که انتظار رز را میکشیدهاند.
رز به عنوان قهرمان داستان، مسیر طولانی و دشواری را برای پذیرش و مواجهه با اندوه خود طی میکند. سفر او به دره لوتوس نمادی از سفر درونی او برای یافتن آرامش و پذیرش واقعیت است. این داستان نه تنها ماجراجویانه است، بلکه با توجه به عمق احساسات و مشکلات روانی شخصیت اصلی، یک کاوش عمیق در مسائل انسانی و روانشناختی نیز هست.
داستان یک استقامت بزرگ
این داستان رویاگونه است. خط سیری طبیعی در یک رمان را طی میکند. نقاط اوج و فرود دارد و توانسته است مخاطبان زیادی را به خود جذب کند. اما فارغ از لایه داستانی کتاب، پرداخت به چند موضوع عمده در این کتاب قابل تأمل است.
این کتاب درباره اندوه و بهبودی است. درواقع مراحل اندوه و فرآیند بهبودی را به تصویر میکشد. این کتاب به سلامت روان اشاره دارد. همان موضوعی که ما به عنوان مخاطب با آن در ابتدای کتاب روبرو میشویم. پریشانحالی شخصیت کتاب برایمان ممکن است در ابتدا رعبانگیز باشد اما ماهونی دقیق و درست آن را تا انتهای کتاب برایمان به تصویر میکشد. نویسنده به مسائل مربوط به سلامت روان با حساسیت پرداخته و مبارزات رز را بهطور واقعبینانه و قابلدرک نشان میدهد.
عناصر واقعگرایی جادویی به عنوان استعارهای برای نبردهای درونی رز عمل میکنند. پس در این میان ما با مساله رشد و بهبودی شخصی روبرو میشویم. داستان سفر رز به سوی خودشناسی و بهبودی از اندوه نشان میدهد که با وجود چالشها و سختیها، امید و بهبودی ممکن است. این پیام میتواند برای مخاطب امروزی در هر کجای جهان الهام بخش باشد.
همانطور که گفتیم پیوند بین رز و گابی محور داستان است و تأثیر ماندگار دوستی و درد از دست دادن یک فرد داستان کتاب را شکل می دهد. بنابر این موضوع «دوستی» از محورهای اصلی این کتاب است.
و صدالبته ما تلاش درونی و بیرونی یک نوجوان برای بهبود را مشاهده می کنیم. اتفاقی که درواقع آموزشی در لایههای زیرین یک روایت داستانی است.
رز به دلیل از دست دادن گابی دچار افسردگی و اختلال اضطراب پس از سانحه شده است. این مشکلات روانی بخش بزرگی از داستان و سفر احساسی او را تشکیل میدهد. مواجهه رز با این احساسات و تلاش برای یافتن راهی برای بهبودی یکی از محورهای اصلی رمان است.
رز علیرغم درد و سردرگمیاش، از خود استقامت نشان میدهد و شاهد مبارزات احساسی او هستیم و در همینجاست که او را به شخصیتی قابل همدلی و جذاب میبینیم و با او همراه میشویم. از طرفی در طول داستان، رز رشد شخصی قابل توجهی را تجربه میکند. او یاد میگیرد که با ترسها و احساساتش روبرو شود و در نهایت راهی برای بهبودی و پذیرش پیدا میکند، امری که به نظر میرسد اغلب ما نیاز به آموزش دیدن دربارهی آن داریم.
سلامی به رمان
در بخشی از کتاب میخوانیم: «صفحه پیغامها را می بندم و گوشیام را روی صفحهی اصلی برمیگردد. نیمه شب است. اگر بخواهم به کیسی اعتماد کنم، که یعنی دقیقا سه روز، هرچه با خودم به این شهر آوردهام همینجاست. ناگهان احساس میکنم با باور حرفش خیلی راحتتر شدهام. قبل از پاککردن آن عکس از گوشیام که به دلیل ترک صفحهی گوشی سه تکه شده است، برای آخرین بار نگاهش میکنم.»
و در بخشی دیگر آمده است:«سلام و علیک کوتاهی با والدین فلیکس و الکس می کنم که در ردیف اول نشستهاند. آقای هارتر که کمابیش به سفیدی ئسرش است، سر تکان می دهد و لبخند می زند. والدین فلیکس که خود را دکتر عباسی و دکتر سهرابی معرفی می کنند، خیلی سرزندهتر هستند. دکتر عباسی، زنی تابع مد روز با موی کوتاه مصری و لهجه انگلیسی، مسئولانه و خوشایند سرش را تکان میدهد و به من میگوید با اشتیاق منتظر یافتههای من است. دکتر سهرابی با ایپدش به شدت سرگرم گرفتن فیلم است.»
ربکا ماهونی این رمان را در سال 2021 منتشر کرده است. در همان سال این اثر جوایز متعددی را به دست آورد. ماهونی در دانشگاه براندیس در کنار زبان و ادبیات ژاپنی در رشته نویسندگی خلاق تحصیل کرده است و سه سال را در دنیای روابط ایالات متحده و ژاپن در واشنگتن دی سی گذراند. او به ویژه از داستان های کلاسیک ارواح ژاپنی و تأثیر آنها بر ژانر ترسناک مدرن الهام گرفته است.
این مقاله را ۱ نفر پسندیده اند