سایت معرفی و نقد کتاب وینش
سایت معرفی و نقد کتاب وینش

اشتراک گذاری این مقاله در فیسبوک اشتراک گذاری این مقاله در توئیتر اشتراک گذاری این مقاله در تلگرام اشتراک گذاری این مقاله در واتس اپ اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین اشتراک گذاری این مقاله در لینکدین

دست چپم داره منو می کشه

مترجم: فرزانه احمدی، محمود فرجامی

ناشر: روزنه

نوبت چاپ: ۱

سال چاپ: ۱۴۰۰

تعداد صفحات: ۲۰۰

شابک: ۹۷۸۹۶۴۳۳۴۸۳۲۸


اولین نفری باشید که به این کتاب امتیاز می‌دهید
دست چپم داره منو می کشه

اولین نفری باشید که به این کتاب امتیاز می‌دهید

تهیه این کتاب

دست چپم داره منو می کشه

 

حکم اعدام همچنان در ایالت‌های مختلف آمریکا ازجمله تگزاس اجرا می‌شود. هرچند آمارهای این کشور حکایت از آن دارد که بیش از 35 درصد این احکام تاکنون اشتباه بوده است و این گونه فرصت زیادی برای جبران اشتباهات قضات و دادگاه‌ها وجود ندارد.

این کتاب حاصل گردآوری و ترجمه مجموعه‌ای از اسناد مرتبط با اعدام در گستره زمانی بیش از سه دهه است. محمود فرجامی و فرزانه احمدی سخنان افراد محکوم به اعدام را در کتاب دست چپم داره منو می کشه جمع آوری و ترجمه کرده‌اند تا شاید سؤال‌هایی درباره آخرین لحظات، آخرین اندیشه‌ها و دغدغه‌های محکومین به اعدامی که گاه سال‌ها و سال‌ها در عذاب رسیدن لحظه مرگ هستند را روایت کرده باشند.

شاید این کتاب بی‌واسطه‌ترین مواجهه یک مخاطب با اعدام در این سال‌های اخیر می‌توانست باشد. زنان و مردانی در یک جغرافیای دیگر که ناگزیرند با مرگ خود روبه‌رو شوند، درحالی که هنوز مرگشان فرا نرسیده است. متن کتاب، روایت آخرین خواسته‌ها، آرزوها، دغدغه‌ها و تمام آن چیزی است که در لحظات پایانی زندگی با آن مواجه می‌شوند. هم به کارهای گذشته خود فکر می‌کنند، کارهایی که شاید می‌توانستند به گونه‌ای دیگر انجام دهند و هم این‌که با حسرت‌های از دست رفته خود روبه‌رویند.

 

محمود فرجامی
محمود فرجامی

 

 

درباره نویسندگان 

این کتاب نویسندگان زیادی دارد آنانی که محکوم به اعدام بودند و شاید اگر دو مترجم کتاب از این لحن عادی و روزمره استفاده نمی‌کردند، خواندن کتاب این قدر حس روزمره بودن را به مخاطب القا نمی‌کرد و با این محکومان به اعدام که حداقل در زندگی‌شان در شرایط قانونی‌تری محاکمه شده است، از پنجره‌ای دیگر مواجه می‌شد. قوانین اعدام به دلایل مختلف همچنان در جهان پابرجاست و این کتاب شاید از منظری مواجه‌ای ناگزیر و البته کمیاب مردان و زنانی اغلب سیاهپوست است که با این پدیده غیرمدرن باید روبه‌رو شوند.

بخشی از کتاب دست چپم داره منو می کشه

*یه چیز کوچیکی هست که می‌خوام در موردش حرف بزنم. فقط می‌خوام به خانواده قربانی بگم که متأسفم. می‌دونم که رنج و گرفتاری زیادی براتون درست کردم و امیدوارم با اعدام من به صلح و آرامش برسید و اگه کینه‌ای هم هست اجازه بدین از بین بره. نگذارین سد بین شما و خدا بشه.

ببخشین امشب همه تونو به دردسر انداختم؛ بروس، جو، شماها با من با احترام برخورد کردین و من ازتون ممنونم. واقعا ممنونم. فقط می‌خوام به خانواده‌ام بگم همه تونو دوست دارم و دوست دارم بدونین که دوستتون دارم و خدا هم دوستتون داره. همه چیز درست می‌شه، خوب می‌شه. همه تونو دوست دارم. همین.

نویسنده معرفی: گیسو فغفوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *